Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

åpning av porter

Anbefalte innlegg

Har tidligere brukt dc uten problemer etter å ha åpnet og forwarded portene i netopia ruteren. Nå har jeg lagt til en SMC Barricade og lurer derfor på om portene i netopia ruteren må åpnes mot den nye ipadressen på lokal nettverket. Tidligere var denne 10.0.0.3, men nå er den en helt annen adresse.

Vet at jeg må åpne porter i smc barricade også, men en ting av gangen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at nettverket ditt er slik:

internett-->netopia-->smc-->maskin med dc

og at du ikke har skrudd av dhcp (router) funksjonen i smc'n - at smc'n har ip 10.0.0.* og maskinene bak smc'n har ip 192.168.123.*

Du må åpne porten i netopia'n og forwarde den til smc'n. Deretter må du inn i smc'n og forwarde vidre til den maskinen som bruker dc (den har altså en ip i 192.168.123.* segmentet)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Ja er satt opp slik.

Så det jeg har gjort nå er å åpne og forwarde porten 1412 til den nye lokale ip addressen som jeg får opp i ipconfig. Er det riktig, eller har SMC en annen ip som jeg først må forwarde til, for så å forwarde til den ipen jeg får på ipconfig på de forskjellige maskinene?

Hvordan finner jeg i så fall ut hvilken ip SMC har fått? Har den bare tatt over den 10.0.0.3 addressen som min stasjonære pc hadde tidligere?

Ble litt rot dette nå, men håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Under advanced settings i SMC programet så har jeg følgende:

WAN IP: 10.0.0.3 ---> Dette er den jeg skal forwarde netopia til?

Så skal jeg igjen forwarde ipconfig addressen til hver enkel maskin som skal ha tilgang til dc?

Under gateway står der en ip adresse, hva er denne til?

Skal UPnP og DDNS være enabled?

Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort følgende:

Har åpnet of forwarded port 1412 til 10.0.0.3 i Netopia ruteren.

I SMC har jeg gått på NAT---> Special Applications og lagt til port 1412. Jeg får forsatt ikke dc++ til å virke, så om noen har noen tips tar jeg gledelig imot.

Hvor går jeg for å forwarde i SMC, er det ikke det jeg har gjort under Special Applications?

Lenke til kommentar

Sånn jeg leser det kjører du nå dobbel NAT.. Hvorfor bruker du SMC'en også? trådløst nettverk? Om dette er tilfelle anbefaler jeg deg å skru av DHCP-serveren på SMCen og kun bruke den som en basestasjon .. koble netopia-ruter i LAN-port på SMC.. da skal Barricaden kun fungere som switch og basestasjon.

edit (alt under):

Noe uklar forklaring fra min side..

Skru av DHCP-server på SMC Barricade

Sett en LAN-IP på den.. f.eks. 10.0.0.254, subnetmask. 255.255.255.0 og gateway 10.0.0.1..

Dra en kabel fra en av LAN-portene på den til netopia-ruteren .. (eventuelt en krysset kabel inn i en annen switch/hub).

Mulig du må sette en fast IP på trådløse enhetene, usikker på dette.

Endret av kj3til
Lenke til kommentar
Sånn jeg leser det kjører du nå dobbel NAT.. Hvorfor bruker du SMC'en også? trådløst nettverk? Om dette er tilfelle anbefaler jeg deg å skru av DHCP-serveren på SMCen og kun bruke den som en basestasjon .. koble netopia-ruter i LAN-port på SMC.. da skal Barricaden kun fungere som switch og basestasjon.

Ja har dobbelt NAT oppsett. SMC bruker jeg fordi jeg har en pc, htpc og xbox som skal være koblet sammen via kabler, og på den tråløse delen er der en Laptop og IP Telefoni som skal kjøre. Kunne jo kjøpt meg et tråløst accespunkt og en switch, men er bedre å få alt i ett synes jeg.

Har uansett fått det til nå, hadde glemt å sitte opp Virtual Server.

Har et nytt spørsmål da:

Når jeg skal åpne porter så er der bare 10 valg nedover som jeg kan legge inn info på, men jeg trenger å få åpnet flere porter enn de 10, så hvordan legger jeg til flere da?

Edit: På netopia ruteren er der bare en LAN utgang, og jeg må koble netopiaen før SMC.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Jeg kan spesifisere flere porter i samme "boksen" på min SMC Barricade.. eksempel:

Jeg vil forwarde portene 6667 og 20 til og med 25 inn til min maskin. Da kan jeg fylle inn: "20-25,6667" på smc-ruter.

Hvordan skriver du inn dette under "Trigger Ports" da? Der er det jo laget til at en sitter inn en port eller en port range, så hvordan kan jeg sitte inn feks port 412, 467 og 6881 da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...