Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne feilmelding før eller under EU kontroll

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha holdt på med bilen har jeg fått en Airbag feilmelding som sier den må på service snarest. Jeg er nokså sikker på at det ikke er noe problemer, men at feilmeldingen bare må slettes på verksted. Bilen skal på EU kontroll i november.

Hva kommer til å koste minst å fjerne feilmeldingen? Ta den inn til verksted før EU kontroll?

Hvis meldingen fortsatt er der når den er på kontroll, vil de fikse det da og godkjenne bilen, eller må bilen godkjennes etter at feilen er fikset og jeg må da betale for 2 kontroller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bil er det?

Mye mulig du kan slette beskjeden med en enkel kodeleser eller en billig datakabel fra ebay men varierer veldig fra bil til bil.

Er en Volvo xc90 2006. Sånn som jeg har forstått kan Sas Airbag feilkode kun slettes av en Volvo kodeleser, men er ikke sikker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Stikk innom et Volvoverksted og få lest ut hva som er årsaken til feilen. Samtidig kan de slette varslet, men hvis det er en feil på SRS vil lampen komme tilbake. Hva de tar for dette varierer, noen gjør det gratis, andre tar en 1000-lapp.

Dersom SRS-lampen lyser når du har den på EU-sjekk, blir bilen ikke godkjent. Du må rette feilen, og vise den på nytt etterpå. 

Lenke til kommentar

Jeg vil tro verkstedet kan slette koden først. Om dette virker så kan de ta eu-kontrollen.

Om der er feil på eu-kontroll så den må inn på etterkontroll, dette koster ca 300. Tror etterkontrollen må være der eu-kontrollen ble tatt.

Satser på at de kan slette koden først.

300kr var ikke så mye som jeg trodde det kostet, så det er ikke store tapet hvis det er sånn det ender opp med å bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...