Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personvernserklering på engelsk i norsk app?

Disco Stu

Anbefalte innlegg

Jeg er i sluttfasen av utviklingen av en app til iOS. For å. distribuere denne må jeg ha en personvernserklering. Det finnes løsninger for å generere dette på nett, men de er på engelsk. Er det ok å ha en personvernserklering på engelsk? Eller er jeg nødt til å oversette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det skal gå fint, så vidt jeg vet stilles det ingen språkkrav til personvernerklæringen. Det kan bli litt verre om målgruppen er barn, eller andre som ikke behersker engelsk godt. Kravene står i den nye personvernforordningen artikkel 12: 

1. Den behandlingsansvarlige skal treffe egnede tiltak for å framlegge for den registrerte informasjonen nevnt i artikkel 13 og 14 og all kommunikasjon i henhold til artikkel 15–22 og 34 om behandlingen på en kortfattet, åpen, forståelig og lett tilgjengelig måte og på et klart og enkelt språk, især når det gjelder opplysninger som spesifikt er rettet mot et barn. Informasjonen skal gis skriftlig eller på en annen måte, herunder elektronisk dersom det er hensiktsmessig. På anmodning fra den registrerte kan informasjonen gis muntlig, forutsatt at den registrertes identitet bevises på andre måter.

Her er et eksempel fra WP29 på hva som kan regnes som "lett tilgjengelig": 

For apps, the necessary information should also be made available from an online store prior to download. Once the app is installed, the information should never be more than “two taps away”. Generally speaking, this means that the menu functionality often used in apps should always include a “Privacy”/ “Data Protection” option. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...