Gå til innhold

Kraftigere CPU 200 vs 266fsb

steinhard

Anbefalte innlegg

kansje utenfor dagens standarer. Men jeg har etpar pc'r. En av de er

ultrastabil og står å surrer på nett hele tiden. ABIT KT7 RAID med

DURON 1300.(200fsb)

Mitt spørsmål er: Da dette HK(chip) ikke støtter(bios gjør det)266 som

duron 1,4 og 1,6 bruker. MEN Klarer Disse nye DURON'r å kjøre på

200fsb??????????

Bios'n står instilt på: 1250 and above.(12,5x og opp) Og gjennkjenner

den som det den er 1300(13x, men det står ingensteder)

Dersom dette går bra handler jeg inn en 1,6 og kjører den på 200 fsb.

Merker att dagens nye software stadig suger mere saft ut av maskineriet.

Synd men sånn er det bare...........

Steinar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Duron 1,6 har en multiplier på 12x.

(12x 133 MHz = 1600 MHz)

Den tåler fint å bli kjørt på 200 FSB men da vil den gå på:

12x 100MHz = 1200 MHz

Men det du kan gjøre er å åpne multiplieren og overklokke. Duron 1,6 er en veldig fin overklokker og går ofte på opp til 2,2GHz. Du kan også prøve å enable mer L2 cache, men suksess-graden er litt varierende.

Lenke til kommentar

Jada. Men sjønner den at den skal kjøre på 16x100 dersom jeg låser den opp.

Tvinger selvfølgelig FSB'n til 100. Har testa å kjøre fsb'n opp men chip'n paier på 112.

høyeste alternativ i Bios'n er 12,5 and above( derfor kjører den jeg har i dag på 1300, 13x100)

Lenke til kommentar

er du sikker på at det ikke er minnet ditt som gir seg ved 112MHz? eller har du ikke noen valg for å kjøre over 112MHz FSB?

At du tjener noe særlig på denne oppgraderingen er ytterst tvilsomt, du bør heller gå for et billig, demobrukt hovedkort og litt billig DDR-RAM!

det er en langt bedre oppgradering!

Lenke til kommentar

Ville ventet til etter jul, evt fulgt med som en rev på alle juletilbudene og plukket opp nok utstyr til en ny amd eller intel basert (ikke start noe debatt nå) det du føler for. Du kan regne i ny pris 700++ for cpu, ca 700++ for HK, og 500 ++ for ram alt i alt er det egentlig ikke så dyrt. Snakker da om enten et Amd XP basert system evt P4 system.

Vil du ha det skikkelig gromt har jeg satt opp 2 alternativer uten ram til meg selv, noe dyrt, men da har du hoppet godt frem i tid.

Ps paste talla inn i hurtigkassen til komplett

Athlon pakke

120919

120573

5300,-

P4 pakke

119657

117321

4000,-

Litt utenfor hva du lurte på, men jeg tenkte bare å demonstrere at det er ikke fryktelig mange penger det er snakk om for det gromeste, går du litt ned på de delene jeg har valgt til meg selv kan du jo spare et par lapper og da er det jo holdbart. :thumbup:

_

Thorsan

Lenke til kommentar
er du sikker på at det ikke er minnet ditt som gir seg ved 112MHz? eller har du ikke noen valg for å kjøre over 112MHz FSB?

At du tjener noe særlig på denne oppgraderingen er ytterst tvilsomt, du bør heller gå for et billig, demobrukt hovedkort og litt billig DDR-RAM!

det er en langt bedre oppgradering!

Ram hastigheten er satt til 133(640). Har testet de helt opp til 140 uten prob.

Og det jeg ventet å få i svar er : kjøp ny!

Greit nok, egentlig. Men da blir det faktisk en annen pc som ryker ut(MSI kt7/XP 1800).

Denne jeg spør om er så bra att den kunne vert server nesten hvorsomhelst...

Abit kt 7 raid m/ siste bios

640mb mosel

En haug med HD's ogf rom's.

Gf 3 ti200

2K sp4

40 celcius og "lydløs".

Stappa full med progs og stæsj. 200 % stabil. Fint med litt mere muskler bare.....

Denne er ikke ment til spill etc. (Men runda akkurat Call of duty ganske glatt)

Går det ikke, så blir den som den er!!!!!!!!!!!

Endret av steinhard
Lenke til kommentar
Kjøp heller en amd athlon!

Hmm.. godt forslag men KT7 støtter ikke AthlonXP. Ikke bare på grunn av FSB'en men også fordi den har en tendens til å ikke klare å starte. Trikset er å trykke inn reset-knappen 2-3 sekunder etter at man har hard-startet den. Da bruker den å komme i gang.

Hvis steinhard er villig til å gjøre dette trikset så vil jeg anbefale en Athlon XP 2400+ siden den har veldig høy multiplier (15x), er billig (~650 kr) og fint kan kjøre på 100MHz buss og undervoltes til rundt 1,1V på 1,5GHz. Dette gjør at den trekker lite strøm og dermed blir minimalt varm. KT7 støtter undervoolting til 1,1V og PSU'en blir egentlig avlastet i forhold til Duron'en på full spenning.

Jeg har selv kjørt en Athlon 1000MHz (1,75V) på 800MHz og 1,1V. Det var nok underklokking til at CPU'en gikk på bare 2'C over kabinett-temperatur med vifte og fine 48'C uten vifte på kjøleribba. (Kun PSU-vifte i kabinettet)

Lenke til kommentar

Jeg vet dette med div. athlon's. Og XP cpu'r funker ikke(266).

Men et alternativ er faktisk T-bird 1400(200). men disse vokser ikke på trær og er vel som sagt ikke rare oppgraderinga. Duron 1200 og 1300(200) er faktisk "litt" athlonhybrid.

Men jeg lurte bare om noen viste om det gikk ann å dytte inn DURON 1600 på MITT hk.

Hadde ikke AMD's hjemmesider vært SÅ RÆVA :thumbdown: ,så kunne sikert de gitt greit svar. J :scared: vla tungrodd side!!!!!

S

Endret av steinhard
Lenke til kommentar
Jeg vet dette med div. athlon's. Og XP cpu'r funker ikke(266).

Men et alternativ er faktisk T-bird 1400(200). men disse vokser ikke på trær og er vel som sagt ikke rare oppgraderinga. Duron 1200 og 1300(200) er faktisk "litt" athlonhybrid.

Men jeg lurte bare om noen viste om det gikk ann å dytte inn DURON 1600 på MITT hk.

Hadde ikke AMD's hjemmesider vært SÅ RÆVA :thumbdown: ,så kunne sikert de gitt greit svar. J :scared: vla tungrodd side!!!!!

S

En Duron basert på Morgankjerna eller nyere yter ca like mye som en Thunderbird på samme frekvens, kanskje også litt bedre. En Duron 1200Mhz -> Thunderbird 1400Mhz vil du kun merke ved at du må ha større og evt. mer bråkende vifte på.

Siden du allerede har en Duron med Morgan-kjerne på det hovedkortet ... vil nok de nye Duron Applebred også funke, men med lavere frekvens siden hovedkortet kun støtter 200FSB. Morgan og Applebred yter ca likt ved samme frekvens og samme L2-cache ... noe som vil gi deg dårligere ytelse etter en slik "oppgradering" pga lavere frekvens. ( Duron 1300Mhz vs Duron 1600@1200Mhz )

Lenke til kommentar

jeg har fått athlonxp til å funke på abit kt7-raid uten problemer med nyeste bios. var en xp1800. max multiplier var 12.5 (12above i bios). klokket FSB i tillegg.

har du overklokket FSB på den du har nå?

mye å hente her. kless på en overdimensjonert kjøleribbe med en stille vifte på northbridge.

Lenke til kommentar

Insomniac: Det er ikke så voldsomt mye å hente på KT7 (KT133). De fleste fikk FSB opp i 110-115 med vanlig NB-kjøler og 120-125 med skikkelig kjøling og voltmodd.

KT7A (KT133A) klare mye mer. De fleste fikk FSB opp i 140-145 med standard kjøler og 150-165 med voltmodd og saftig kjøling.

La heller CPU og system kjøre som før, og bygg nytt eller fra rester etter hoved-PC'n din når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...