Gå til innhold

Bolig vs bolig med utleiedel

Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter min første bolig og da får man jo valget mellom å kjøpe en bolig med og uten utleiedel. De med er som oftest en god del dyrere, men siden man får leie inntekter så blir det jo kanskje ikke nødvendigvis dyrere i måneden. Det jeg lurer på er hvor mye mer i lån jeg kan ta uten at det påvirker de månedlige kostnadene. Tanken bak er jo å kanskje få en bolig til samme eller bedre standard med utleiedel som koster mer enn en som ikke har det.

Så finnes det en slags formel for å regne dette ut? For eksempel med 4000 i leie inntekter så kan jeg låne x kroner mer og med 5000 kroner i leie inntekter så kan jeg låne x kroner mer osv.

Anonymous poster hash: b724b...0d7

Anonymous poster hash: b724b...0d7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg fikk beskjed om av min bank (riktignok for noen år siden, ca. 2014-2015) var at for en bolig med godkjent utleiedel ville de kunne regne utleieinntekten som en del av fast inntekt, dvs. at betjeningsevnen din øker. Dette er avhengig av markedssituasjonen der du leter etter bolig, så det er nok ikke noe du kan bruke som en universell regel. Det greieste er nok at du diskuterer dette med en rådgiver i banken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...