katia Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Hei! Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger :/ Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). Blir kjempe glad om jeg får svar! Lenke til kommentar
Visum Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Hei! Jeg går i vg3 nå, og bor i Trondheim. Jeg ønsker å studere odontologi eller Juss ved UiO, og disse linjene tilbys ikke i Trondheim. Jeg synes det virker litt skummelt å flytte til Oslo. Det er så mye større enn Trondheim, og jeg vet ikke helt hvordan byen er. Jeg lurte på hvilke erfaringer dere har som student i Oslo? er det lett å bli kjent med nye folk der, og få venner? jeg er en sosial person, og har mange venner i Trondheim, men blir litt nervøs for at det blir vanskelig å bli kjent med nye i Oslo siden mange allerede har faste vennegjenger :/ Og er det dyrt å bo i Oslo? Hvor mye koster det for offentlig transport (buss, trikk osv). Blir kjempe glad om jeg får svar! Snakker på bakgrunn av en venn. Han bodde opprinnelige i Trondheim og flytte til Oslo for å studere. Hen mente at de fleste hadde faste vennegjenger utenom forelesninger og at det ikke var like inkluderende slik det er i Trondheim, når det gjelder studentmiljøet. I tillegg synes at han betalte mye for å bo ett sted som ikke har gode standarder. Han var drittlei av å bo i Oslo, da han i tillegg ble møtt av folk som rett og slett ikke var hyggelig. Det eneste positivet han så var at foreleserene var veldige flinke til å lære bort. Når dette er sagt, så er kompisen veldig sær person. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 7. oktober 2018 Del Skrevet 7. oktober 2018 Universitetet i Bergen har vel òg desse studia. Bergen er vel litt meir likt Trondheim når det gjeld både storleik, leigemarknad og studiemiljø. Karaktersnitta er dessutan marginalt lågare. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 I Oslo er det ein langt større andel av studentane som har familie og vennar i "Oslo-området" frå før. Dette gjer at mange av dei studentane gjer sine eigne ting på fritida, og har mindre interesse av å skaffe seg nye venner i studentmiljøet. På den andre sida så er Oslo større enn Trondheim og har derfor meir tilbod til studentar, men du må kanskje pårekne å jobbe litt meir med å enten lage eit studentmiljø eller finne dei etablerte studentmiljøa. Lenke til kommentar
LordBendtner Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Det bør ikke være noe problem å bli kjent med nye folk i Oslo, studentmiljøet er såpass stort i utgangspunktet. Jeg tror du skal se litt annerledes på det: Nettopp det at du ikke har noen vennekrets i Oslo gjør at du i større grad vil oppsøke studentmiljøet enn du ville gjort om du hadde studert i Trondheim. Og du vil derfor bli kjent med flere nye personer fra hele landet hvis du flytter. :-) Lenke til kommentar
Max123 Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Anbefaler odontologi i Bergen! Fantastisk studentmiljø i byen, mulig å finne rimelig bosted, veldig inkluderende og intimt miljø! Mye likt som i Trondheim bare hakket større, men igjen hakket mindre enn Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå