Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse på tidsbestemt leiekontrakt

zebrazett

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet som er en boenhet i samme hus som huseier bor i (hybel i enebolig). Vi har en ettårskontrakt, altså ikke løpende, med tr måneders oppsigelsestid. Jeg har lest at kontrakten går over til løpende tidsubestemt dersom ingenting blir gjort ved kontraktsslutt.

Kontrakten går snart ut, og jeg vurderer å avslutte leieforholdet. Huseier ønsker å fortsette leieforholdet.

Gjelder tre måneders oppsigelse dersom man velger å ikke fornye kontrakten? Hvordan fungerer dette i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan flytte ut siste dag i leieforholdet uten noe forvarsel. Leieforholdet avsluttes på den dagen dere har avtalt, forutsatt at du flytter ut, ref https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-2

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Du trenger altså ikke si opp eller noe slikt, men å minne utleier på at du har tenkt til å flytte ut på avtalens sluttdato kan forhindre unødige komplikasjoner. Du bør bla avtale overlevering av nøkler, gjennomgang av husrommet, etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du må flytte ut til siste dato i leieforholdet, eller innen tre måneder etter siste dato, jf. husleieloven § 9-2 tredje ledd. Blir du ytterligere forsinket er du bundet av en tidsubestemt leieavtale.

Du plikter selvsagt å betale leie helt frem til dagen din bruk faktisk opphører, jf. husleieloven § 10-3 første ledd.

Lenke til kommentar

Du må flytte ut til siste dato i leieforholdet, eller innen tre måneder etter siste dato

Hva vil dette si i praksis? At man kan flytte på et vilkårlig tidspunkt fra og med avtalens sluttdato fram til tre mnd etter avtalens sluttdato? Uten å gi noe forvarsel? Og kun betale leie for den perioden man disponerer leiligheten?

Eller medfører det noe annet i perioden etter avtalens sluttdato?

Lenke til kommentar

I praksis risikerer du å misligholde leieavtalen din ved å bo der etter sluttdato. Du risikerer altså erstatningsansvar hvis f.eks. utleier har funnet ny leietaker og du ikke flytter ut.

Loven legger imidlertid håndhevelsesbyrden på utleier. Hvis utleier ikke følger opp i løpet av tre måneder, så anses dere å ha konvertert leieavtalen til en tidsubestemt leieavtale.

Du bor altså ulovlig (du bruker annen manns eiendom uten avtale), men konsekvensene er vanligvis begrenset til at du må fortsette å betale leie. Du kan bli erstatningsansvarlig som nevnt over, men det er ikke typisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I praksis risikerer du å misligholde leieavtalen din ved å bo der etter sluttdato. Du risikerer altså erstatningsansvar hvis f.eks. utleier har funnet ny leietaker og du ikke flytter ut.

Loven legger imidlertid håndhevelsesbyrden på utleier. Hvis utleier ikke følger opp i løpet av tre måneder, så anses dere å ha konvertert leieavtalen til en tidsubestemt leieavtale.

Du bor altså ulovlig (du bruker annen manns eiendom uten avtale), men konsekvensene er vanligvis begrenset til at du må fortsette å betale leie. Du kan bli erstatningsansvarlig som nevnt over, men det er ikke typisk.

Men teknisk sett er avtalen over uten ordinær oppsigelse. Så om jeg flytter ut når kontrakten går ut, er det ikke behov for å levere tre måneders oppsigelse selvom kontrakten innenfor kontraktstiden har 3 måneder oppsigelse?

Varsler selvsagt huseier om at jeg ikke ønsker å fornye kontrakten uansett. Eller gjelder 3 måneders oppsigelse også ved varsel om kontraktslutt?

Lenke til kommentar

Men teknisk sett er avtalen over uten ordinær oppsigelse. Så om jeg flytter ut når kontrakten går ut, er det ikke behov for å levere tre måneders oppsigelse selvom kontrakten innenfor kontraktstiden har 3 måneder oppsigelse?

Varsler selvsagt huseier om at jeg ikke ønsker å fornye kontrakten uansett. Eller gjelder 3 måneders oppsigelse også ved varsel om kontraktslutt?

Kontrakten har en sluttdato som er avtalt. Denne gjelder uten at du trenger å gjøre noe, du trenger ikke si i fra tre mnd før. Se første avsnitt i paragrafen jeg linket til.

Lenke til kommentar

Det er det som kjennetegner en tidsbestemt leieavtale: Den opphører uten oppsigelse ved leietidens slutt. Flytter du innen sluttdato er det over, ingen om og men.

(Her forutsetter jeg selvsagt at du ikke har gitt utleier falske forhåpninger om videre leie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...