Gå til innhold

Forsvars­departementet skroter utstyr etter spionavsløring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forsvaret en erstatning da?

Og Forsvaret må uansett kjøpe fra utlandet. Jeg kjenner ikke så godt til hovedkortprodusenter for bedrift og mer spesialiserte forhold, men av de andre jeg vet om er de alle basert i Taiwan. Og om det er noen andre er disse sannsynligvis USA basert. Og både i USA og Kina så risikerer du jo at det legges inn slike dingser. Så basert på det, ville ikke det beste være å gjøre som Amazon? Hyre inn 3. part selskap til å sjekke det du kjøper så du vet med mye bedre sikkerhet at det ikke er spion-greier på. Hverken utstyr fra USA eller Kina kan en jo stole på, og det å utvikle selv i Norge er ekstremt dyrt. Vi kunne fått samarbeid med Sverige, Danmark, Finland og Island om innkjøp da dette er land vi kan stole på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har forsvaret en erstatning da?

Trenger da ingen erstatning for utstyr kjøpt inn kun for at utstyret skulle testes. Og utstyr til test skrotes vel uansett (selges til andre).

Men det verste her er at Digi på en såpass viktig sak bare slenger ut NTB meldingen. Men NRK, VG etc faktisk gjør mer journalistisk arbeid på saken. Problemstillingen knyttet til leverandørkjedene på IT-produkter, både hyllevare og spesialproduserte er noe Cyberforsvaret er svært observante på - og som de ser som utfordrende. Dvs på ett hvert produkt kan det med dagens leverandørkjeder være deler produsert i Kina.

Innkjøpssamarbeid i Norden samt blant land i NATO har man alt i dag.

Et annet interessant poeng - dette er noe som skal ha vært kjent av amerikansk etterretning siden 2014.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen i det hele tatt bekreftet at slikt utstyr eksisterer, eller er det fortsatt bare løse anonyme påstander fra en amerikansk avis? Såvidt jeg har fått med meg har ALLE involverte partner på det sterkeste avkreftet at ryktene er sanne, fra Apple til Amerikanske staten. Om det fantest kinesiske "hacking komponenter" i bøtter og spann i hovedkort fra Supermicro, burde dette være den smaleste saken i verden å dokumentere, eller er det en konspirasjon bak mellom 30 av verdens største selskaper og Amerikanske myndigheter for å dekke over kinesisk spionering?

Folk klager på "fake news", men det er jaggu ikke godt å vite med norsk media heller.. For her er overskriftern "selskap som har spredt spionutstyr for kinesiske myndigheter". Har de nå det?

Endret av likferd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til forsvaret, om dere leser her: Jeg tar gjerne i mot utstyret og tar miljøvennlig og sikkert hånd om det. :D

Men seriøst, er det ikke litt tidlig å skrote kostbart utstyr på bakgrunn av et rykte? Fint lite fakta er kjent i saken og det finnes ingen kjent metode å finne ut om det finnes hovedkort som er rammet av dette eller om det bare er oppspinn. Jeg er spent på fortsettelsen for dette skriker i så fall etter dokumentasjon på påstandene som legges frem. Bloomberg mener de sitter med fakta, men både Apple, Supermicro og Amazon benekter en hver kjennskap med denne spionchippen som Bloomberg hevder finnes. Det er også en hel del ting i denne saken som ikke ser ut til å henge på greip. Rett og slett ulogisk å spionere på denne måten når det finnes enklere måter med mindre oppdagelsesfare.

For å si det sånn, hvis forsvaret vil kvitte seg med slikt utstyr til en halv million kroner så betaler jeg gjerne frakten for å få det hit til odel og eie, så får jeg se hva jeg gjør med det etter hvert som saken utvikler seg. For alt jeg vet avhender de fullt brukbart utstyr uten den påståtte brikken.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trenger da ingen erstatning for utstyr kjøpt inn kun for at utstyret skulle testes. Og utstyr til test skrotes vel uansett (selges til andre).

Men det verste her er at Digi på en såpass viktig sak bare slenger ut NTB meldingen. Men NRK, VG etc faktisk gjør mer journalistisk arbeid på saken. Problemstillingen knyttet til leverandørkjedene på IT-produkter, både hyllevare og spesialproduserte er noe Cyberforsvaret er svært observante på - og som de ser som utfordrende. Dvs på ett hvert produkt kan det med dagens leverandørkjeder være deler produsert i Kina.

Innkjøpssamarbeid i Norden samt blant land i NATO har man alt i dag.

Et annet interessant poeng - dette er noe som skal ha vært kjent av amerikansk etterretning siden 2014.

Det er ikke helt sant. Det skulle brukes til testformål. Hva det er vet vi ikke. Ingen kjøper hovedkort til en halv million for å teste at det fungerer i et år.

Enig med Digi sin artikkel er svært dårlig her. Gikk inn på VG og får så mye mer informasjon, og mye riktigere artikkel. Det er jo litt trist. Digi skal liksom være ekstra gode på bedrift-IT.

Jeg er klar over at vi har innkjøpssamarbeid, men det var ikke det jeg mente de skulle få til. Heller samarbeid om testing av utstyr. Si alle landene i Norden bestemmer seg for en type HK og så sender dette inn til et firma i Sveits for 3. part sikkerhetsvurdering. NATO-land er ikke akkurat en garanti for at vi kan stole på det. Tyrkia og USA er jo begge NATO eksempelvis. Som du skriver selv om USA vet noe så forteller de ikke uviktige allierte som Norge om det. Om de tjener på det lar de fint Norge sitte og være utsatt for sikkerhetsrisiko.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har noen i det hele tatt bekreftet at slikt utstyr eksisterer, eller er det fortsatt bare løse anonyme påstander fra en amerikansk avis? Såvidt jeg har fått med meg har ALLE involverte partner på det sterkeste avkreftet at ryktene er sanne, fra Apple til Amerikanske staten. Om det fantest kinesiske "hacking komponenter" i bøtter og spann i hovedkort fra Supermicro, burde dette være den smaleste saken i verden å dokumentere, eller er det en konspirasjon bak mellom 30 av verdens største selskaper og Amerikanske myndigheter for å dekke over kinesisk spionering?

Folk klager på "fake news", men det er jaggu ikke godt å vite med norsk media heller.. For her er overskriftern "selskap som har spredt spionutstyr for kinesiske myndigheter". Har de nå det?

Selvfølgelig avkrefter alle parter! Tenk om Apple skulle gå til Bloomberg og si at Kina har kanskje stjålet alle bedriftshemmelighetene deres? Tenk på aksjekursen!

Om amerikanske myndigheter har selv gjort dette. Enten satt inn chipen selv, eller bare faket hele historien og "lekket" til Bloomberg vil vi selvfølgelig aldri vite. Selvfølgelig enkelt å dokumentere om dette stemmer. Men selv om det gjør så vil de jo samle inn alt og klassifisere filer og ikke fortelle det til noen. Det at det ikke finnes fysisk bevis for dette betyr ikke at det ikke stemmer. Da de naturligvis ikke vil innrømme dette om det stemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men seriøst, er det ikke litt tidlig å skrote kostbart utstyr på bakgrunn av et rykte?

Må regne med Forsvaret sitter på annen info enn oss. Må nok regne med de har spurt amerikanerne. Norsk etterretning visste siden juni.  Kanskje amerikanerne fortalte det til allierte før de lekket denne ikke-sanne historien og lurer sine allierte og. Eller kanskje de så at infoen de satt på holdt på å komme ut og fikk litt tid av Bloomberg til å informere allierte før de slapp historien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke helt sant. Det skulle brukes til testformål. Hva det er vet vi ikke. Ingen kjøper hovedkort til en halv million for å teste at det fungerer i et år.

Jeg er klar over at vi har innkjøpssamarbeid, men det var ikke det jeg mente de skulle få til. Heller samarbeid om testing av utstyr. Si alle landene i Norden bestemmer seg for en type HK og så sender dette inn til et firma i Sveits for 3. part sikkerhetsvurdering. NATO-land er ikke akkurat en garanti for at vi kan stole på det. Tyrkia og USA er jo begge NATO eksempelvis. Som du skriver selv om USA vet noe så forteller de ikke uviktige allierte som Norge om det. Om de tjener på det lar de fint Norge sitte og være utsatt for sikkerhetsrisiko.

Jeg sleiva litt i ordbruken, men det hender stadig at forsvaret kjøper inn dyrt utstyr hvor de i første fase bare skal teste. Testing i forsvaret kan være omfattende greier. Så her kan testformål være at de faktisk skulle teste en spesifikk konfigurasjon hvor dette utstyret var en del.

Det er mange Nato-land vi kan bruke for verifisering/testing av utstyr og det uten risiko. I realiteten er det bare USA, Tyrkia og muligens Storbritannia vi må holde oss unna. Sveits er etter mitt kjennskap ikke et godt alternativ, da er internkompetansen like høy.

Ellers trenger ikke det norsk forsvar sitte på mer info enn vi gjør - men føre var prinsippet vil gjøre at bare et sterkt nok rykte medfører at utstyr ikke brukes. O skrotes her er i realiteten at det ikke brukes framover - eventuelt til saken er avklart.

---

Og til alle dere som bare ser på det som et rykte. Alle etterretningsorganisajoner av noe størrelse vil gjøre dette om de har mulighet - så det er faktisk en reell mulighet. Og så man huske at Apple sin produkter i hovedsak er laget/satt sammen i Kina.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sleiva litt i ordbruken, men det hender stadig at forsvaret kjøper inn dyrt utstyr hvor de i første fase bare skal teste. Testing i forsvaret kan være omfattende greier. Så her kan testformål være at de faktisk skulle teste en spesifikk konfigurasjon hvor dette utstyret var en del.

Det er mange Nato-land vi kan bruke for verifisering/testing av utstyr og det uten risiko. I realiteten er det bare USA, Tyrkia og muligens Storbritannia vi må holde oss unna. Sveits er etter mitt kjennskap ikke et godt alternativ, da er internkompetansen like høy.

Ellers trenger ikke det norsk forsvar sitte på mer info enn vi gjør - men føre var prinsippet vil gjøre at bare et sterkt nok rykte medfører at utstyr ikke brukes. O skrotes her er i realiteten at det ikke brukes framover - eventuelt til saken er avklart.

---

Og til alle dere som bare ser på det som et rykte. Alle etterretningsorganisajoner av noe størrelse vil gjøre dette om de har mulighet - så det er faktisk en reell mulighet. Og så man huske at Apple sin produkter i hovedsak er laget/satt sammen i Kina.

Ja Forsvaret kan fint teste dyrt utstyr i lange tider og det er helt vanlig. Jeg mener derimot at det er helt klart forskjellig å teste motorisert artilleri vs hovedkort. Og til en halv million så får du ganske mange hovedkort. Selv om det er spesielle kort som koster 5000-10.000 som er langt mer enn vanlige HK så må de ha fått en god del. 

Enig i at det er mange NATO land vi kan få testet i. Og jeg føler det er det som burde gjøres da leverandørene uansett vil ha produktet innom land vi ikke kan stole på.

Jeg mener jeg tror Forsvaret sitter på mer info enn oss. De må jo ha spurt USA om dette. Svaret de fikk er muligens ikke riktig, så ikke sikkert de sitter på mer riktig info enn oss, men jeg tror likevel de har mer info.

Det med at Apple og har fabrikker i Kina er det som er idiotisk med folk som f.eks ikke ønsker produkter fra Huawei. Var en fyr i Australia som sa regjeringen er dumme om de tror det å hindre Huawei bedrer sikkerhet. Fordi gjett hva? Ericsson og Nokia får utstyret sitt laget ved statseide fabrikker i Kina. Så du har ikke forbudt produkter fra Kina om du forbyr Huawei.

Hvorfor skal Kina risikere at Huawei blir tatt for spionasje? Mye bedre for Kina å gjøre som nå der de går etter et amerikansk selskap og sniker ting inn der. Super Micro faller 50% på børsen. Selvfølgelig kan ingen innrømme noe, så ingen kan komme med reaksjoner heller.  Kanskje er det ressigert fra USA sin side for å svekke Kina. Det er og derimot noe Kina kunne ha gjort. Så enig med deg i at jeg ikke ser hvordan folk er så overbevist om at det er bare tull.

Lenke til kommentar

Skal jeg spekulere litt så kan det hende at USA har sett egennytte i denne chipsen og holdt tilbake oppdagelsen. En sådan spionvare kan enkelt brukes som en "dobbelagent" ved og foreksempel gi missvisende informasjon

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dersom det er mulighet for at utstyr har blitt fiklet med så vil nok de gode herrer i Forsvaret gjerne tilegne seg utstyret for å tilegne seg mer kunnskap.....

Problemstillingen tør forøvrig være velkjent for alle geopolitiske aktører, og har vært det i lang tid. Problemstillingen har blant annet vært oppe i forbindelse med produksjon av hardware og utvikling av software i Israel. Chip eller ikke? Same shit, different wrapping.

https://www.cbsnews.com/news/report-nsa-intercepts-computer-deliveries/

Hva som er faktum, sant, løgn eller konspirasjonsteorier vet nok ikke den gemene hop så mye om. Det er bare å plukke de historiene som passer ens ståsted best.

De fleste kan kanskje være enig i følgende:

- Det er teknisk og praktisk mulig å foreta tilpasninger i produksjonen eller post produksjon av hw/sw.

- Er det mulig så vil noen anstrenge seg for å få det til

- Noen vil bli avslørt - andre ikke

Lenke til kommentar

Fordi pengene rår. Det koster mer å produsere ting i vesten. de er tydeligvis ikke så redd for kinaprodukter at de gidder å betale prisen for å flytte produksjonen til vesten. USA er stort sett mistroiske og skeptiske til alt og alle, selv "allierte" som Norge. Det har nok mye å gjøre med at de vet godt hvordan de selv oppfører seg internasjonalt og mistenker at andre kan drive på på samme måte. Derfor velger de å nyte godt av andre lands produksjon men sprer gjerne FUD om de samme produsentene som de selv nyter godt av. Mulig de tror de kan oppnå bedre priser på den måten eller bruke det som pressmiddel eller noe sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må regne med Forsvaret sitter på annen info enn oss. Må nok regne med de har spurt amerikanerne. Norsk etterretning visste siden juni. Kanskje amerikanerne fortalte det til allierte før de lekket denne ikke-sanne historien og lurer sine allierte og. Eller kanskje de så at infoen de satt på holdt på å komme ut og fikk litt tid av Bloomberg til å informere allierte før de slapp historien.

Ganske enig. Har man oppdaget en felle, løper man ikke ut og skriker; ‘Aha!’

Man legger seg heller på lur og kikker om synderen kommer tilbake for å se om noen er gått i fella. Nå er fella avslørt, uvisst av hvilken grunn, og ‘kineserne’ må komme opp med en ny idè til en annen felle. Det betyr ikke at de ikke allerede har funnet en drøss alternativer, men den her er ‘død’ for nå. -Inntil et annet firma blir infiltrert.

Meen, man kan jo ikke nekte for at USA er i gang med en ganske heftig handelskrig med Kina, såeh... ...Hva som er riktig er vanskelig å stadfeste.

Jeg går ut i fra de hovedkorta går/har gått til et norsk laboratorium så de kan gå dem etter i loddesømmene.

Lenke til kommentar

Til forsvaret, om dere leser her: Jeg tar gjerne i mot utstyret og tar miljøvennlig og sikkert hånd om det. :D

Men seriøst, er det ikke litt tidlig å skrote kostbart utstyr på bakgrunn av et rykte? Fint lite fakta er kjent i saken og det finnes ingen kjent metode å finne ut om det finnes hovedkort som er rammet av dette eller om det bare er oppspinn. Jeg er spent på fortsettelsen for dette skriker i så fall etter dokumentasjon på påstandene som legges frem. Bloomberg mener de sitter med fakta, men både Apple, Supermicro og Amazon benekter en hver kjennskap med denne spionchippen som Bloomberg hevder finnes. Det er også en hel del ting i denne saken som ikke ser ut til å henge på greip. Rett og slett ulogisk å spionere på denne måten når det finnes enklere måter med mindre oppdagelsesfare.

For å si det sånn, hvis forsvaret vil kvitte seg med slikt utstyr til en halv million kroner så betaler jeg gjerne frakten for å få det hit til odel og eie, så får jeg se hva jeg gjør med det etter hvert som saken utvikler seg. For alt jeg vet avhender de fullt brukbart utstyr uten den påståtte brikken.

Da jeg var i forsvaret testet vi nye jakker og bukser fra Helly Hansen. Lett, varmt og veldig modulært plagg, men ryggsekken lagde hull i jakken om vi bar tung pakning. Vi fikk en ny modell litt senere.

Flere hundre, om ikke tusenvis ubrukte sett med disse klærne ble brent. Til en verdi av sikkert 7k på hylla i butikken.

Forsvaret ødelegger materiell for veldig mye årlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...