Gå til innhold

Viasat vs. Riks TV (IP-Tv)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har Rikstv og Altibox i dag. Kjører nå Rikstv fordi mottakeren har flest funksjoner med bla. apper og HBO. Det fungerer nå bra, men hadde litt problemer med EPG i begynnelsen.

Når det gjelder bildekvalitet sies det at bildet blir bedre med antenne enn å kjøre over nett, selv har jeg ikke testet.

Det sagt tror jeg ikke text-tv virker og lokale sendinger/kanaler. 

Har ingen erfaring med Viasat.

Lenke til kommentar

Jeg har Rikstv og Altibox i dag. Kjører nå Rikstv fordi mottakeren har flest funksjoner med bla. apper og HBO. Det fungerer nå bra, men hadde litt problemer med EPG i begynnelsen.

Når det gjelder bildekvalitet sies det at bildet blir bedre med antenne enn å kjøre over nett, selv har jeg ikke testet.

Det sagt tror jeg ikke text-tv virker og lokale sendinger/kanaler. 

Har ingen erfaring med Viasat.

Mottar du alle RiksTV sine kanaler over IP til RiksTV sin mottaker via Altibox fiber? Eller bruker du AppeTV med RIksTV app?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mottar du alle RiksTV sine kanaler over IP til RiksTV sin mottaker via Altibox fiber? Eller bruker du AppeTV med RIksTV app?

Mottar over IP via Altibox fiber. Ville vanligvis brukt antenne men signalene er så dårlige, og det sies kvaliteten er best gjennom antenne (men dette får jeg ikke sjekket pga. antenneforhold).

Lenke til kommentar

Mottar over IP via Altibox fiber. Ville vanligvis brukt antenne men signalene er så dårlige, og det sies kvaliteten er best gjennom antenne (men dette får jeg ikke sjekket pga. antenneforhold).

Skjønner ikke helt at kvaliteten skal være bedre over antenne. Det er jo vel uansett 1080p 60hz oppløsning du får og er vel ikke forskjell på de strømmene? Viss ikke da riks tv velger å sende 720p streams over fiber så må det i såfall heler være forskjell på iptv boksen kontra tvboksen til antennesignal.

Endret av API level
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skjønner ikke helt at kvaliteten skal være bedre over antenne. Det er jo vel uansett 1080p 60hz oppløsning du får og er vel ikke forskjell på de strømmene? Viss ikke da riks tv velger å sende 720p streams over fiber så må det i såfall heler være forskjell på iptv boksen kontra tvboksen til antennesignal.

Nå vet jeg egentlig ikke hva jeg snakker om, men mener å ha hørt at alt som sendes i Norge er i 720p, og at det feks. er NRK som bestemmer dette og ikke kabeltv-selskapene. Mon tro om noen har oppklarende info om dette?

Lenke til kommentar

Ingen sender i 1080p60 i Norge unntatt Netflix og noen andre strømmetjenester. NRK og TV2 sender I 720p50. De fieste sportskanaler sender også i 720p50 mens andre sender i 1080i50 (i og ikke p).

RiksTV transkoder 1080i50 til 720p50 for sitt nett. Altibox, Canal Digital og Get har jeg ingen opplysninger om.

Men når det gjelder streaming på Internett så vet jeg at RiksTV streamer NRK og TV2 direkte med 6 mbps mot Canal Digitals 5 mbps, begge i 720p50. CMore streamer filmer i 1080i50 med 8 mbps. Og CD sitt ukesarkiv streamer med både 5 og 8 mbps.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg egentlig ikke hva jeg snakker om, men mener å ha hørt at alt som sendes i Norge er i 720p, og at det feks. er NRK som bestemmer dette og ikke kabeltv-selskapene. Mon tro om noen har oppklarende info om dette?

NRK bestemmer ikke over hvilken kvalitet selskapene skal benytte men det er en del standarder å benytte

Når HDTV ble standardisert ble 720p og 1080i definert. I etterkant er 1080p blitt standardisert men grunnet båndbredde og datakraft ikke benyttet. Husk også at mange DVB mottakere (satellitt, luft og kabel) ikke støtter sendinger med 1080p oppløsning. Tror ikke noen vanlige TV- selskaper bruker 1080p. Og live-sendinger som skal kodes i 1080p krever en del datakraft som ikke alle produsenter har. En kan ikke sammenligne live-sendinger med f.eks Netflix som kan kjøre optimalisering for flere forskjellige typer plattformer og som ikke koder i sanntid.

Når flere selskaper velger å benytte 720p så har det sammenheng med at sportssendinger er mye bedre i et P enn et I signal. Og for en mottaker er det lett å skalere opp fra 720p til 1080p og få et bra bilde. Har selv en CD mottaker som var toppmodell i 2013 (ADB modellen). Setter jeg output til 1080p så får den problemer på kanaler som sender i 1080i men ikke 720p. Den har for liten datakraft. Det er veldig mange dekodere som er over 5 år gamle installert i Europa.

Husk at MPEG-2, og ikke MPEG4, var kodingen som ble benyttet når HDTV ble en standard. MPEG-4 kom senere og Norge var først ute med å ta i bruk MPEG-4 i DVB-T (RiksTV) i Europa hvis jeg husker rett.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Ingen sender i 1080p60 i Norge unntatt Netflix og noen andre strømmetjenester. NRK og TV2 sender I 720p50. De fieste sportskanaler sender også i 720p50 mens andre sender i 1080i50 (i og ikke p).

RiksTV transkoder 1080i50 til 720p50 for sitt nett. Altibox, Canal Digital og Get har jeg ingen opplysninger om.

Men når det gjelder streaming på Internett så vet jeg at RiksTV streamer NRK og TV2 direkte med 6 mbps mot Canal Digitals 5 mbps, begge i 720p50. CMore streamer filmer i 1080i50 med 8 mbps. Og CD sitt ukesarkiv streamer med både 5 og 8 mbps.

Ja, det aller meste er i 1080i. Det som går i 720p antar jeg blir skalert til 1080i50 for å unngå modusskifte hver gang man gjør et kanalskifte.

For CD på kabel, er ukesarkiv det samme som den originale sendingen normalt sett (altså ingen transkoding).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for info alle sammen, man blir stadig klokere :)

Hvor kan finne ut om sendingen går i 720p eller 1080i ?

Jeg har kun disse to valgene på mine mottakere. Min TV forteller meg kun hvilken modus mottakeren står i.

Mener jeg ringte support om dette for en stund siden og ble forklart at NRK og TV2 sendte 720p, mens TVNorge sendte 1080i (her kan jeg huske veldig feil).

Fant forøvrig litt info her: 

https://www.tu.no/artikler/nrk-skifter-til-hd/239594

Lenke til kommentar

NRK ,TV 2, og SVT sender alle i 720p. TV 3 kanalene og TV Norge i 1080i. Dette er på satelitt. De fleste filmkanalene til CD og Viasat i 1080i. Om det er mye forskjell ? Nei....hverken på CD eller Viasat. Forskjellen kommer først når man ser Formel 1 i 4K.

Netflix har mye bra i 4 K, med varierende resultat. Både NRK og Viaplay har bra bilder på nett, Viaplay har også en del 5.1 lyd. Linjær TV har alltid ett hakk bedre bilde. Særlig på parabol.

Lenke til kommentar

Og RiksTV sender alt i 720p50. 1080i50 blir transkodet til 720p50 hos dem før det sendes ut både over luften og via Internett. Noen kanaler sendes i SD over luften som 576p50 men i 720p50 over Internett. I følge RiksTV gir dette best resultat på deres sendinger.

Denne informasjonen er mottatt fra teknisk ansvarlig ved RiksTV i september i år.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...