Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny ruter - hvilken er best?


Anbefalte innlegg

Min gamle travel Asus RT-AC66U døde i kveld.

Dvs. jeg må ha ny router.

 

Boi i enebolig fordelt over 2. etg. og har vel egentlig ikke vært helt fornøyd med rekkevidden til min gamle ASUS.

 

Hvilken router er "best" for øyeblikket (altså hva kan anbefales)?

 

Det er unger i huset, så det er mye gaming.

Selv har jeg lyst på mesh-router (sånn med flere), men er usikker på hvor bra de egentlig er.

 

 

Noen forslag?

 

Må kjøpe ASAP

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke router forslag men anbefaler unifi ac av noe slag. Bor selv også i enebolig og har 4 Unifi ac pro og ville ikke vært foruten. Ett nettverksnavn og det bytter faktisk fra AP til AP sømnløst og uten bekymring.. Går fint an å blande disse (unifi ac lite, LR og pro) ,alt etter behov. Jeg skal med hånden på hjerte si at jeg ikke hadde trengt 4 pro versjoner, ett par av de hadde holdt. 

 

Det blir jo nesten som mesh men bare mye bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du mulighet for å trekke kabel til aksesspunkter? Hvis svaret er ja, så kjøper du en Ubiquiti Unifi Security Gateway og to Unifi AP AC Pro. Jeg har lest i nyere tid at Pro-versjonene ikke kommer strømadapter, så jeg vil anbefale en PoE-switch i tillegg. Hvis du ikke har mulighet til å trekke kabel, så ser du etter mesh-løsninger. 

 

Et kablet oppsett vil være mer stabilt, ha mindre påvirkning fra andre nettverk og elektroniske komponenter og marginalt raskere responstid (som gjør at nettet oppleves raskere). 

Lenke til kommentar

Du får ikke noe særlig bedre rekkevidde enn med AC66U. Hvis du ikke er helt fornøyd med dekningen så går du for noen av løsningene foreslått her. 

 

 

Bruker Asus Lyra, dette er et mesh nettverk med 3 noder i grunnpakka. Fungerer veldig bra. Nodene snakker sammen på eget "bakhaul" nettverk nodene seg imellom, så nodetrafikk f.eks. ikke forstyrrer kommunikasjon mellom klienter og noder.

 

 

Er det i praksis sømløs endring fra AP til AP på Lyra også?

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Du får ikke noe særlig bedre rekkevidde enn med AC66U. Hvis du ikke er helt fornøyd med dekningen så går du for noen av løsningene foreslått her. 

 

 

 

 

Er det i praksis sømløs endring fra AP til AP på Lyra også?

 

Det er det som er ett av poengene med et mesh-system. I tillegg til at nodene kommuniserer konstat om bl.a. hvilken node som kan gi klientene raskest nett etc. Dette merker jeg ikke noe til i praksis.

 

Med "AP-til-AP"-nettverk (hvor alle AP har samme SSID) så er det klienten som avgjør selv og da går det kun på rapportert signalstyrke og ikke nettverkskvalitet/internett som avgjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Beste router: pfSense, beste ap: Cisco Aironet, beste ap uten å bli helt blakk: Ubiquiti Unifi.

Må kjøpe ASAP

Aldri noe godt utgangspunkt for en bra løsning. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Beste router: pfSense, beste ap: Cisco Aironet, beste ap uten å bli helt blakk: Ubiquiti Unifi.

Aldri noe godt utgangspunkt for en bra løsning.

Uten nett her hjemme er jo helkrise (det er nok generelt over alt), men heldigvis fant jeg en eldre router nedstøvet i garasjen.

Nå har jeg i alle fall litt tid på meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Uten nett her hjemme er jo helkrise (det er nok generelt over alt), men heldigvis fant jeg en eldre router nedstøvet i garasjen.

Nå har jeg i alle fall litt tid på meg.

 

Men jeg må jo kjøpe router om ikke alt for lenge og i dag (Black Friday) er det tilbud på TP-Link Deco M9 Plus.

Ikke grisebra, men allikevel tilbud.

 

Kr. 2 990,-

https://www.komplett.no/product/1091077/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-deco-m9-mesh-home-wifi-3-pack#

 
Er dette er "greit" løsning?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...