Gå til innhold

Alt om drivstoffene som kan gjøre det mulig å halvere skipsfartens klimaavtrykk [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I dag er det ingen avgifter på drivstoff til skip som kan omdisponeres."

Den dagen de store byene må flyttes p.g.a. havnivåstigning, vil nok både avgifter og forbud komme.

Det er pengene som rår i denne verden, og så lenge de som sitter på pengesekkene ikke blir tvunget til å gjøre noe blir heller ingen ting gjort.

Kanskje jeg har missforstått, men i kurven for pris på forskjellige drivstoffer kommer den optimistiske kurven for metanol bedre ut enn dagens marine diesel.

Litt rart at det ikke er mer fokus på metanol i debatten om gode alternativer til dagens fossile drivstoff?

Lenke til kommentar

"I dag er det ingen avgifter på drivstoff til skip som kan omdisponeres."

Den dagen de store byene må flyttes p.g.a. havnivåstigning, vil nok både avgifter og forbud komme.

Det er pengene som rår i denne verden, og så lenge de som sitter på pengesekkene ikke blir tvunget til å gjøre noe blir heller ingen ting gjort.

Kanskje jeg har missforstått, men i kurven for pris på forskjellige drivstoffer kommer den optimistiske kurven for metanol bedre ut enn dagens marine diesel.

Litt rart at det ikke er mer fokus på metanol i debatten om gode alternativer til dagens fossile drivstoff?

Metanol er lovende men har sikkerhetsutfordringer omtrent som bensin. Dampen er tung. Stenaline har vel en båt som går på enten etanol eller metanol etter diesel prinsipp. Nå har jeg ikke lest artikkel men metanol kan lages ganske billig. Godt mulig at pris kan senkes ytterligere. Brenner man metanol i en ottomotor men høy Lambda kan virkningsgrad bli høy. I en fuel celle enda høyere. Mener Nissan sier 60% . En motor vil vel klare 45 til 50%. Metanol og fuel celle er i alle fall et brukbart alternativ for biler. Mye bedre enn hydrogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...