Gå til innhold

Kranfører tårnkran/potensiellt offshore


Anbefalte innlegg

Jeg har nå spart og spinket stumpen av meg for å kunne begynne på kransertifikat. Jeg Vurderte lenge frem og tilbake på hva som var mest hensiktsmessig, og fant ut at mobilkran ihvertfall ikke var særlig aktuellt, da det kan være snevert vindu for jobb etterpå.

Jeg har akkurat begynt og sette meg inn i kriterier, så jeg skraper bare på overflaten akkurat nå ang. info. Er der noen her inne som jobber som tårnkran operatør eller som kranfører i offshoresektoren som kan gi meg en pekepinn på hva som er lurt og gjøre fremover for å nå mitt mål?

 

Både onshore og offshore er aktuelle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si noe om hvordan det er på rigg offshore.

 

Er ikke kranfører selv, men jobber jevnlig med kranførere på båt. 

På båt er det i alle rederier jeg har vert innom stor pågang fra folk internt som ønsker å skaffe timer, mange har gjerne tatt kurset på eget initiativ, men får ikke flyttet over på båt med kraner hvor de kan ta timer. Problemet er ofte at rederiene allerede har for mange kranførere og ikke gidder å lære opp nye. Ved behov så blir det leid inn vikarer.  

De fleste kranførere på båt går i kombistillinger som matros/kranfører, om du er heldig så går det an å skaffe seg jobb som matros på en kranbåt, da er det jo mulig å få tatt timer så fort det er kranoperasjoner, dessverre har de fleste kranbåter utenlandske matroser, men norske kranførere som allerede er sertifiserte. 

 

Har lagt merke til at oljeselskap som Aker BP og ConocoPhillips har søkt kranlærlinger de siste årene, tror de søker folk som har gått skole, men det skader jo ikke å ta noen telefoner å høre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...