Gå til innhold

Whitebox, erfaringer?

etm

Anbefalte innlegg

Sorry å spørre, men vet du hva i hele tatt du snakker om ?

Helt klart mulig du har mer kunnskap om wlan løsninger enn meg PulZ(er ganske grønn på bruken av det i større sammenhenger enn på wlan på skolen min), men før jeg kjøpte meg min laptop satt jeg meg litt inn i disse standardene og jeg vil påstå at når jeg skriver at a-b er en mindre uferdig/dårligere standard enn g så har jeg rett.

Et hovedpoeng i forskjellen på standarden er en bedre utgave av WEP (i 802.11g) som er MAC mekanisme for å støtte privathet (les "sikkerhet" privathet er et dårlig ord for privacy:)). WEP delen av 802.11 g standarden støtter AES (Advanced Encryption Standard, "Nye DES"). a-b sin krypto støtte i WEP har visst seg å være lett å analyser(les: knekke), uten at jeg vet hvilken krypto algoritmer som er brukt i disse standardene. WLAN har hatt mange problemer med evesdropping, war driving og seesion hijacking derfor har mange bedrifter store sikkerhetsproblemer med bruk av WLAN. Dette er meget bedre i 802.11g standarden (dvs hvis mekanismene (AES) blir brukt).

g standarden har mulighet for å kjøre med 2,4 GHz frekvens som gir hastigheten på 11Mbps, g har innebygd mulighet for "fall back" slik at den kan opptre fint på nett med b standarden (som kjører 2,4 GHz frekvens og 11Mbps hastighet). g og a har samme frekvens (5 GHz) og kjører med hastighet på 54 Mbps. Så ja g er bakoverkompitabel med a-b (så jeg er helt enig med det du skriver PulZ), men det er ikke noe grunn til å velge a-b fremfor g. g er en mer "ferdig" protokoll enn a-b er mener nå jeg. Særlig med tanke på sikkerhet(WEP med AES støtte)

Er det noe jeg har missforstått helt så si ifra?? Jeg har ikke mye hands-on erfaring med disse standardene, men er det noen som har erfaringer (kanskje i litt større sammenhenger en delt breddbåndforbindelse) så er jeg meget interessert i erfaringer.

Et par sider hvor jeg har funnet nyttig info om wlan

http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resou...02/802ABCs.html

http://standards.ieee.org/announcements/80211gfinal.html

Pokker ta at ikke IEEE legger ut standardene sine åpnet på nettet. Skal ta seg penger for at folk med interesse skal lære.. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen

Har nå lest gjennom en meget stor mengde poster om Whitebox. Men ser det har vært stille nå i nesten 2 mnd. Men jeg sitter igjen med noen litt ubesvarte spørsmål som kansje noen kan svare på:

1. Det var mye rart med tastaturene i starten, er dette helt fikset nå på de nyeste modelene? Så jo at alle fikk ettersent nytt osv. Bare lurte på hva dere syns om det nye?

2. Denne pipelyden fra strømsaken i Whitebox/Zepto, er dette problemet nå fikset fra fabrikk slik at det ikke finnes lenger? Er det mange som har hatt dette problemet?

3.Noen nevte varme under, er dette fra HD og hvor varmt er det? Har hatt en dell m500 og den ble vell bortimot 40grader under 5400rpm disken.

Ellers må man jo si etter 6mnd lettere "hetts" mot Whitebox i div tråder at de lever da enda ;) Får håpe de lever vidre, for ingen slår de i pris. Er det noen av de som var mest skeptiske som har blitt fornøyd med sin pc? eller har alle sent den tilbake etter 3 mnd ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan ikke sende den tilbake etter 3 måneder, men 14 dager. Tastatur løsningen er heilt grei, pipelyd er det svært lite av. Det blir varm, men ikke for varm. Er meget fornøyd med mitt eksemplar.

Lenke til kommentar
Du kan ikke sende den tilbake etter 3 måneder, men 14 dager. Tastatur løsningen er heilt grei, pipelyd er det svært lite av. Det blir varm, men ikke for varm. Er meget fornøyd med mitt eksemplar.

Etter hva jeg har lest rundt her i forumet, var det endel i starten som ikke fikk dette Returskjema? eller hva det hetter, da har man jo 3mnd retur rett istedet for 14 dager.

Det virket på meg som endel benyttet dette, i den lange tidligere tråden om WB CL50, men mulig jeg misforsto :/

Er det noen andre som har denne pcen enda? Eller har alle sent den tilbake? Du sier tastatur løsningen er "grei" betyr det at den ikke er som andre bærbare pcer? Eller er du noe missfornøyd med akurat den delen?

Har selv lagt in en bestilling nå, så får vi se om de har flere igjen til denne Juletilbud saken sin.

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar
Er ikke misfornøyd med den delen nei. Tenker så absolutt ikke på det. Dessuten særpreger det min maskin.

Når du først skriver at tastaturet gir maskinen din særpreg, hvorfor kan du ikke da også samtidig beskrive mer detaljert om hva du mener særpreger tastaturet?

Lenke til kommentar

Det var vell på de første WB cl50 pcene at de hadde engelsk tastatur. Så kom det noen klistremerke løsning, og noen filer man skulle endre oppsetet med? Så kom det nye tastaturer til de som ba om det.

Det var det jeg fant i div tråder her på forumet i går. derfor mitt spørsmål om dette nå var rettet fra fabrikk. Noe jeg ikke helt har fått svar på, og så dette noe vage svaret om "greit nok".

Så noen som kan bekrefte/avkrefte disse rykter/sanheter?

Lenke til kommentar

På min cl50 kan jeg se at det sitter noe lapper på de "norsk tastene" (æøå etc..), Det virker ikke som klistrelapper, mer noe som er sveiset fast. Knappene ellers på tastauret er litt gjennomsiktig sort. De "norske tastene" er ikke gjennomsiktig, men helt sorte. Må se etter det for å se at det er forksjell på tastene. Lappene ser ut til å sitte godt, men jeg har ikke prøvd å dra i dem. Håper de sitter bra!

Kjøpt min cl50 i desember (2003).

Med driverne som fulgt med på driver cden fungere alle tastene på min cl50. Uten driverne hadde jeg problemer med >< tastene. Ved installasjon av disse driverne må en velge "norsk white" som tastaturoppsett i winXP.

Lenke til kommentar

Ser på hjemmesiden til WB at det kun finnes XP drivere, er det noen som har instalert noe annet?

Takker for infoen Mr-Blue, da forstår jeg hvorfor order "grei løsning" ble brukt :)

edit: Litt snodig løsning kansje, siden et nærbilde av Zepto pcen har alle like gjenomsiktige svarte knapper, selv på æøå.

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar

Har kjørt knopix(linux) på PCen da fungerte æøå, testet dog ikke >< dengang.

Med Debian gjennom vmware (bruker vel antaglig xp dirverene da..) fungere tastene (<>) uten noe ekstra.

Hadde i grunn ikke tenkt noe på tastene før disse postene, men jeg ser jo nå at det er et engelsk tastatur opprinelig.

Er det noen som ikke har et slikt tastatur (med anderledes "norske taster") på sin cl50 (zepto eller whitebox) så si ifra??

Endret av Mr_blue
Lenke til kommentar
Har kjørt knopix(linux) på PCen og Debian gjennom vmware (bruker vel antaglig xp dirverene da..) og da fungere tastene (<>) uten noe ekstra.

Hadde i grunn ikke tenkt noe på tastene før disse postene, men jeg ser jo nå at det er et engelsk tastatur opprinelig.

Er det noen som ikke har et slikt tastatur (med anderledes "norske taster") på sin cl50 (zepto eller whitebox) så si ifra??

Så du kjører knoppix direkte, dvs ikke gjennom vmware ?

Og tastene <> fungere helt fint der ?

lurer på dette, da jeg det kommer til å være unix os på min cl50

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker lenger faktisk.. Når du spør PulZ. 100% sikker på at >< fungere i debian via vmware. (skrev noen script i perl der som jeg vet jeg har brukt <>)

Mulig jeg kun testet æøå i knoppix. Var første OSet jeg testa med cl50 via CD boot.

Tester det i morgen jeg for sikkerhets skyld, men æøå fungerte i allefall i knopix!

Sorry for denne! Litt dagen derpå hode i dag :cry:

Lenke til kommentar

Hvis man ser på den siste testen av Zepto 4100 her på Barbara, og tar opp det store bildet av tastaturet ser man at det har normale/like taster selv på øæå.

Derfor jeg lurte på om dette nå er på Whitebok også, men siden kjøperen i Desmeber 2003 fikk svarte taster på øæå spørs det vell. Ikke at det har så stor betydning, men siden zepto får det til burde vell WB også ;)

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar

Har i dag vært i kontakt med Whitebok Salg, og fikk der beskjed at deres tastatur problem nå skal være løst.

Selger sier at det har vært Zepto som har holdt igjen fabrikens tastatur, at de har hatt enerett på det så whitebox har funnet sin egen løsning.(som ikke var helt like bra). Dette skal nå være rettet så vi får nå gjenomsikte like taster på alle, og så de med æøå :)

Har også sett på baksiden av siste PcWorld at Whitebok har en helsides anonnse, men hele 8 Pc modeler, disse vil legges til WB websiden om ikke lenge.

I samme anonnse søker de etter forhandlere i hele Norge. Kan være gode nyheter for de som var noe bekjymret for kort levetid på firmaet :)

Jeg har værtfall fullført min bestiling på CL50, aventer nå og få høre levering da jeg bor i Fredrikstad og de ikke kunne svare enda(ikke slegeren alene hvertfall) på om de kunne kjøre den hitt med sine bud før Jul.

Ps: DVD brenneren er 100kr biligere på PcWorld tilbudet, derfor rettes prisen på web siden snart. 100kr til spart ;)

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått en CL50. Må si jeg er meget fornøyd. Tastaturet er helt bra både æøå er lik som de andre tastene. Maskina er så og si lydløs, men harddisken hører du så vidt. Jeg valgte løsningen med 60GB 7k disk. Maskinen fikk jeg på 3 dager etter bestilling. Respons på kundeservice har også vært upåklagelig. Så disse kan jeg trygt anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...