Gå til innhold

Slik blir VWs ID-biler: Minst bakhjulsdrift, og oppdaterbar som en Tesla


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neste hver gang jeg har hatt bilen min VW inne til service og eu kontroll hos Møller bil så klarer de å legge inn en mega irriterende inspeksjonsvarsel som kommer opp 14-21 dager etter at jeg var der. Da må jeg fysisk innom et verksted (i deres åpningstid som er for pensjonister og trygdede) for å nullstille denne igjen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neste hver gang jeg har hatt bilen min VW inne til service og eu kontroll hos Møller bil så klarer de å legge inn en mega irriterende inspeksjonsvarsel som kommer opp 14-21 dager etter at jeg var der. Da må jeg fysisk innom et verksted (i deres åpningstid som er for pensjonister og trygdede) for å nullstille denne igjen!

 

Det finnes ofte en måte å nullstille slike selv, f.eks. holde inne triptelleren i ti sekunder når tenningen slås på e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra produksjonen hos Tesla i tredje kvartal i år er de nå allerede opp i en årsproduksjon på ca 440.000 biler og produksjonen fortsetter å øke kraftig i tiden fremover. VW tar derimot sikte på 150.000 i 2020!

 

 

VW's satsing virker å være svært seriøs og i motsetning til BMW og Daimler (Mercedes Benz) vil de ha en egen arkitektur for elbiler og en vil i stor grad bruke aluminium. Alt dette gir biler som billigere, med mindre forbruk og med bedre plass og bagasjerom enn det konkurrentene i Tyskland kan komme med. VW lover i tillegg at deres nye elbil i Golf-klassen ikke skal koste mer en dagens Golf med dieselmotor. For meg ser det ut som VW er i ferd med revolusjonere forholdet mellom fossil og elbiler!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"en hjemmelader vil koste fra 350 dollar pluss installasjonskostnader."

 

 

 

Pluss "smart"-måler. Men den er "gratis" , dvs.  det trekkes av på nettleien. 

- Og dessuten må alle, med eller uten elbil, være med å ta den kostnaden.

 

Ekstremt relevant for artikkelen.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"en hjemmelader vil koste fra 350 dollar pluss installasjonskostnader."

 

 

 

Pluss "smart"-måler. Men den er "gratis" , dvs. det trekkes av på nettleien.

- Og dessuten må alle, med eller uten elbil, være med å ta den kostnaden.

Hva i alle dager var poenget bak dette innlegget i denne tråden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Neste hver gang jeg har hatt bilen min VW inne til service og eu kontroll hos Møller bil så klarer de å legge inn en mega irriterende inspeksjonsvarsel som kommer opp 14-21 dager etter at jeg var der. Da må jeg fysisk innom et verksted (i deres åpningstid som er for pensjonister og trygdede) for å nullstille denne igjen!

 

Du gjør da først og fremst noe slik som dette…. Som igjen resulterer i noe slikt som dette

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I 2020 skal Volkswagen selge 150.000 elbiler i året."

 

Er ikke det litt lite offensivt når man tenker på at Tesla for eksempel produserte over 50.000 biler bare siste kvartal?

 

Kanskje. Vi får se. Men Tesla er en mygg i forhold til Volkswagen... i 2018 i hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

11 kW hjemmelading er jo ganske greit, da er et batteri på 50 Kwt ferdigladet på ca fem timer. Hva kan et gjennomsnittlig norsk hjem tåle av maks ladekapasitet?

 

Det spørs om du har IT eller TN-nett. Det er dessverre veldig mange som er uheldige og har førstnevnte.

 

Du er heldig hvis du får 11 kW da.

Man får ikke 3-får lading på IT nett på elbiler, hvis man ikke har Tesla med Tesla ladestasjon, eller inviterer i egen 230 til 400v trafo.

Lenke til kommentar

Lite vits i å ha elbil-lading hjemme da om man har IT nett. Kanskje om man får 800V rett fra transformatoren en gang i fremtiden.

Ehm, nei. De aller fleste turene med en bil er korte og det kreves lav effekt over litt tid for å fulle opp.

 

Jeg har kjørt elbil i ca 3 år og har alltid ladet med rundt 2kW effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, nei. De aller fleste turene med en bil er korte og det kreves lav effekt over litt tid for å fulle opp.

 

Jeg har kjørt elbil i ca 3 år og har alltid ladet med rundt 2kW effekt.

 

Så når jeg kommer hjem fra jobb, har tre prosent batteri igjen, trenger 100 km for å kjøre til neste destinasjon om en halvtime, så kan jeg få ladet elbilen opp på to minutt? Nei? Ok, da foretrekker jeg fortsatt bensin/diesel der jeg kan ta frem jerrykanne og fylle opp. Ring meg når jeg kan lade 1500 km elbil på fem minutt eller mindre slik jeg kan på dieselbilen min i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...