Gå til innhold

Utrolig takknemlig for at jeg bor i Norge

Anbefalte innlegg

Har du nok selvinnsikt til å forstå hvorfor din mening veier tyngre enn min (i ditt hode)? Iom at du er en tilhenger av å bruke det samme argument som et argument til å tvinge meg til å betale for din interesse?

Hvorfor skal ikke du betale for den selv, om du vil ha den?

Ellert er det bare så mye vas som kommer ut av slike mennesker som forventer at andre skal brødfø dem selv. Finn et godt svar på det så skal jeg etterpå vurdere om resten er verdt å lese igjennom.

Min subjektive mening om kunst veier ikke tyngre enn din mening om kunst, nei. Alt jeg sier er at mye kunst genererer nytte som ikke kan kvantifiseres. Altså har mange kunstnere i tusenvis av år gitt noe til sine respektive samfunn uten å få noe tilbake. Det jeg argumenterer for er et system som gjør at mennesker som bidrar på andre måter enn gjennom lønnsarbeid, også får nok til å overleve.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dømmer da vel ingen til døden? Poenget mitt er at et slikt system er uetisk og langt fra bærekraftig og vil på sikt ikke utvikles mtp økonomi. Du vil få et samfunn der ingen bidrar men alle skal ha

2. Fordi kunstneren kan jobbe som alle oss andre, og drive med hobby ved siden av som alle rasjonelle mennesker gjør. 

3. Staten ville ikke fått inn penger fordi de aller fleste av oss ville heller gjort hva søren vi ville fremfor å våkne 6 om morgenen og komme hjem sent på dagen etter en hard arbeidsdag. Det bidrar ikke til penger i statskassen, som du åpenbart er en veldig stor fan av. Jeg trives i jobben min, men de aller fleste ville nok brukt tiden sin på andre ting (sine barn, kjærester eller whatever) fremfor å jobbe og slite. 

4. Tror du bønder og fiskere er de som setter mat på bordet til den gjennomsnittlige norske familien? 

5. Du skriver "ikke se deg blind på penger". Hvordan tror du samfunnet er bygd opp? På mat, kjærlighet, oksygen, ly, beskyttelse, vennskap, sosial kontakt? Typisk sosialist-utopi. 

Du har etter min mening et veldig urealistisk syn på verden, og forstår ikke hvilken rolle penger spiller i samfunnet og hvordan dette sirkulerer. Penger, uavhengig av om du liker det eller ikke, er den viktigste komponenten og det eneste som betyr noe mht at samfunnet skal fungere. Du skriver "ikke se deg blind på penger" - men samtidig er penger det som skal til for at kunstneren skal overleve. Paradoksalt?

1. Har du ikke penger i et moderne samfunn, er det som å få en dødsdom. Alt i landet koster penger, og de få tingene som er gratis (luft, vann fra en bekk, blåbær) vil ikke holde et menneske i live særlig lenge. 

2. Men kunstneren jobber jo, med kunst. Det at kunstneren ikke får lønn for strevet, betyr ikke at vedkommende ikke jobber. 

3. Du har et veldig negativt syn på mennesker. De aller fleste jeg kjenner, hater å gå ledige og dasse på sofaen. De vil utrette ting, bruke kroppen og hjernen sin, bidra. Jeg har selv vært uten jobb i perioder. Det er deilig i noen dager, men det tar ikke lang tid før lediggangen blir et fengsel man vil fortest mulig ut fra.

4. Bønder og fiskere bidrar til å sette mat på bordet ja. 

5. Selvfølgelig er samfunnet bygd opp av disse tingene. Uten mat og oksygen dør vi. Uten sosial kontakt, blir vi ensomme og deprimerte. Penger er bare en sosial konstruksjon - et byttemiddel vi stoler på. En viktig sosial konstruksjon, selvsagt, men en konstruksjon likevel. 

Sjefene vil tjene penger, som igjen skaper behov for arbeidsplasser. Det er sånn det fungerer. 

Automatisering av jobber er noe helt annet. Og jo, så klart det gir mening - da trenger man gjennom entreprenørskap å skape nye arbeidsplasser. 

Hvilke arbeidsplasser skapes av at kassadamene forsvinner?

Du tar forresten feil. Jeg er - og har aldri vært - en kommunist. 

Endret av Pastor Jim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du tror "rikinger" unndrar skatt, og dette koster samfunnet mer enn de som bruker NAV som hengekøye, så kom gjerne med kilder og tall.

Rike kan leve hengekøyeliv fordi det ikke koster alle andre mennesker noe som helst, gjør de det putter de bare mer penger tilbake inn i samfunnet. Fattige, eller mer korrekt de ressurssvake, KOSTER derimot samfunnet penger. Derfor er det mer katastrofalt.

Det var oppe i media for en tid tilbake. Jeg husker ikke hvor jeg fant det sist.

Rike lever i hengekøye fordi de har ranet til seg ressurser som ellers kunne vært fordelt bedre, f.eks. for å hjelpe de som faktisk trenger det. Så jo, det koster andre noe fordi de fratas muligheter mens de rike knuger på pengene sine.

Og jovisst koster det samfunnet penger at griske rike psykopater unndrar store summer i skatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var oppe i media for en tid tilbake. Jeg husker ikke hvor jeg fant det sist.

Rike lever i hengekøye fordi de har ranet til seg ressurser som ellers kunne vært fordelt bedre, f.eks. for å hjelpe de som faktisk trenger det. Så jo, det koster andre noe fordi de fratas muligheter mens de rike knuger på pengene sine.

Og jovisst koster det samfunnet penger at griske rike psykopater unndrar store summer i skatt.

Det er en ganske aggressiv påstand, hvilken rik person har ranet til seg rikdommen sin? Før du skriver det her bør du ha noe mer for å backe det opp. Visste ikke at f.eks. Bill Gates ranet folk da han utviklet Microsoft og tvang det nedover strupen på uteliggere. Trodde også at å rane fattige mennesker ikke ga så mye mening, spesielt ettersom de ikke har eiendeler å ta? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet med ungdommer er at de ikke tenker langsiktig . Man fullfører alltid en utdannelse man begynner på . Da har man bein å stå på i fremtiden .

Selvrealisering driver man på med i fritiden.

Kort og greit forklart, og du har selvsagt helt rett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er de feilene du gjør nå du er ung som du må leve lengst med.  Foreldrene dine skjønner det, du gjør ikke enda.

Men det er fremdeles feil fremgangsmetode av foreldrene å presse ungen ved å bruke søsken og andre som kroneksempler. Man skal legge til rette og behandle hver unge som et individ, med egne prestasjonsnivåer, ferdighets- og personlighetssett.

Det hjelper ikke hvor smart man er, hvis fremgangsmetoden er feil, hvis man tvinger, presser og manipulerer. Man må naturlig legge til rette, tenke langt nok frem i tid.

Omnia vincit amor klarer også å empatisere og se ting riktig. Ikke bare er det et hinder å kommer over stigamtisering fra nærmeste familie og bekjente, men også fra hele samfunnet og medier. Noe av det siste og vanskeligste er å faktisk ta imot hjelpen -selv-! Å innse at man har havnet mellom stoler i livet, at ting ikke har gått så lett som for andre, at man kanskje har havnet på feil hylle i forhold til ens personlige egenskaper og forutsetninger - DET kan være veldig vanskelig! Det dreier seg om psykologi, og det er noe svært få mennesker forstår. Og selv om det er naturlig, så skal man ikke dømme dem, for vi lærer ingenting om å se livet i perspektiv på skolen. Vi holdes bevisst i mørket for å la "spillet gå sin gang". Nettopp derfor skal du IKKE ha dårlig samvittighet for å ta imot hjelp hvis og når den tiden kommer!

Man skal være takknemlig, og man -bør- for sin -egen- del ha reserveplaner i livet hvis man havner i en slik situasjon. Men man skal være forsiktig med å fortelle det til myndigheter og nav-instanser, for de tolker gjerne det som et tegn på at du har maaaaasse energi igjen å gi, og dermed får du ingen støtte. Trist som det er, så må du noen ganger overspille hånden din litt for å ha en rest av ressurs igjen å gi når den tiden kommer i livet ditt. Hvis du ikke gjør det, så vil du løpe høy risiko for å bli ekstremt utbrent og -virkelig- havne i problemer med psyken, og muligens gjerne med alkohol og rus hvis det er noe en bruker.

Jobb er ikke krig. Man skal ikke jobbe seg ihjel. Dét er ikke hva jobb er ment til å være. NAV og myndigheter skriver selv at "det er en felles oppfattelse at jobb er helsefremmende både fysisk og psykisk". Da skal man ikke jobbe til man er i avgrunnen og klar til å slenge seg i kassa.

Det er jo bra da.  Han klarer jo tydeligvis fortsatt å jobbe selv om det kanskje ikke var den jobben han helst ville ha.  Som jeg ser det er det ren win-win; han har funnet en jobb han kan gjøre og samfunnet slipper å betale for at han bare sitter hjemme og venter på alderdommen, noe man ikke får det bedre av. 

Så man skal jobbe bare fordi andre skal slippe å bære en? Er det sånn jobb er ment til å være? Dessuten er det ingen som har skrevet at en person skal sitte og vente på alderdommen hvis man får støtte. Psyken vår søker hele tiden utover. Dét er noe staten og NAV bør bli flinkere til å formidle, at det finnes muligheter til å komme tilbake til arbeidslivet etter man får ufør eller andre typer støtte.

Fattige folk er som oftest fattige fordi de har en fattig mentalitet. Bedre barneoppdragelse kan føre til at barn får rikmannsmentalitet, og ikke ender i fattigdomsfellen. Er slik barneoppdragelse noe den norske enhetsskolen kan hjelpe med?

Man kan få psykologi og økonomi inn som fag i skolen. Det er statens feil at vi ikke lærer noe om det, så da får de også ta byrden når folk havner utenfor arbeidslivet. Vi lærer ingenting om jobb og penger.

Rike kan leve hengekøyeliv fordi det ikke koster alle andre mennesker noe som helst, gjør de det putter de bare mer penger tilbake inn i samfunnet. Fattige, eller mer korrekt de ressurssvake, KOSTER derimot samfunnet penger. Derfor er det mer katastrofalt. 

Rike har penger i banken, som holder folk i sjakk via lån. Det dreier seg nok en gang om mentalitet. Hvis rike har ansvarsfølelse, så bruker de pengene til å skape ansvarlige og bækrekraftige arbeidsplasser, ikke til å leve hengekøyeliv. Så det er like katastrofalt når rike lever hengekøyeliv enn fattige, faktisk MER skadelig.

Så noen må slave ... spørsmålet er bare hvem?

Maskiner. Borgerlønn og automatisering er løsningen. De som vil kan jobbe med henda og kroppen der de vil, men de trenger ikke jobbe så hardt at de ødelegger rygg og helse. Man kan jobbe mer for å ivareta tradisjoner og håndverk, og så klart hvis og der det er nødvendig.

Mente ikke å multiquote deg, det var bare svarene du hadde jeg følte for å svare.

Til sist vil jeg legge til at jeg mener kommunisme er the lesser of two evils (kapitalisme i andre enden). Kapitalisme fører til så store friksjoner innbyrdes i et samfunn at det er uetisk.

Et annet poeng er at det er ingen siviliserte land i verden som har prøvd kommunisme enda, eller planøkonomi kombinert med demokrati som det egentlig er, i motsetning til fritt marked. Konkurranse kan brukes når det er nødvendig, ikke som en regjerende kraft. Jeg tror mer at kollektivt fokus i én retning har mye større effekt enn når alle går rundt og småkrangler hele tiden.

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at hekomo har rett på andres penger? Hver eneste krone du tjener, tilhører deg, til odel & eie. Det samme gjelder "de rike". Hva er da galt med å unndra skatt? (For ordens skyld: Jeg oppfordrer ikke til skatteunndragelse, for hvis du driter i Staten kommer Staten til å drite mye mer i deg enn du noen ganger kommer til å klare å drite i Staten).

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at hekomo har rett på andres penger? Hver eneste krone du tjener, tilhører deg, til odel & eie. Det samme gjelder "de rike". Hva er da galt med å unndra skatt? (For ordens skyld: Jeg oppfordrer ikke til skatteunndragelse, for hvis du driter i Staten kommer Staten til å drite mye mer i deg enn du noen ganger kommer til å klare å drite i Staten).

Husk at alle penger/verdier på et eller annet tidspunkt er stjålet fra felleskapet - selv de du har tjent.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...