Gå til innhold

Utrolig takknemlig for at jeg bor i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok å betale litt skatt for gode formål. Men å kaste bort skattepengene på slike som deg gjør meg kvalm.

Alle kan ombestemme seg i utdannelse eller karriære, eller gjøre dumme valg som gjør at de trenger hjelp en periode, men om noen finner ut at det jo går helt greit å leve uten å måtte yte det de kan så bør det klart stoppes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok å betale litt skatt for gode formål. Men å kaste bort skattepengene på slike som deg gjør meg kvalm.

 

Du har helt rett, det er ingen grunn til at jeg skulle ha vært i den situasjonen jeg er i. Har slitt med depresjon i mange år og alltid hatt et forventningspress fra familien om å bli lege (typisk for innvandrerforeldre). Jeg prøver ikke å overtale noen om å synes synd på meg, men jeg er så jævlig glad for at jeg for første gang i livet mitt kan ta egne valg og leve mitt eget liv...uten å tenke på å leve ut min fars legedrøm.

 

Planen er å jobbe dette året og ta ansvar for mitt eget liv, så ser vi om jeg starter på studiet igjen til neste år.

Endret av agentbbc47
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du har helt rett, det er ingen grunn til at jeg skulle ha vært i den situasjonen jeg er i. Har slitt med depresjon i mange år og alltid hatt et forventningspress fra familien om å bli lege (typisk for innvandrerforeldre). Jeg prøver ikke å overtale noen om å synes synd på meg, men jeg er så jævlig glad for at jeg for første gang i livet mitt kan ta egne valg og leve mitt eget liv...uten å tenke på å leve oppfylle faren min sin legedrøm.

 

Planen er å jobbe dette året og ta ansvar for mitt eget liv, så ser vi om jeg starter på studiet igjen til neste år.

Gå din egen vei, lev ditt eget liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gå din egen vei, lev ditt eget liv.

 

Jupp, blitt utrolig lei av å alltid høre hva andre bekjente har oppnådd (nyutdanna lege, dyr bil, 2 hus etc etc WHO GIVES A SHIT?). Deilig å slippe å bli sammenlignet med andre hele tiden og hvor lite jeg er verdt etc.

Endret av agentbbc47
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jupp, blitt utrolig lei av å alltid høre hva andre bekjente har oppnådd (nyutdanna lege, dyr bil, 2 hus etc etc WHO GIVES A SHIT?). Deilig å slippe å bli sammenlignet med andre hele tiden og hvor lite jeg er verdt etc.

Man bør vel ikke knytte sin egen verdi som menneske opp mot penger og materielle verdier. Kanskje bør man i det hele tatt ikke sammenligne seg selv så ofte med andre mennesker, uansett hvor man står på rangstigen, men heller fokusere på eget livsprosjekt og på familie og venner. Jeg støtter alltid unge mennesker som flytter ut og jeg støtter alltid dem som forsøker å være seg selv. Stå på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg sette det i perspektiv: Et menneske er født inn i en svært rik familie med nærmest uendelige jobbmuligheter. Flyter gjennom livet med all slags støtte og møter aldri særlige livsproblemer. Livet er tilnærmet en "hengekøye", som noen skrev her, selv om det er jobb! Fordi det er alltid penger i bakgrunnen som gjør livet lettere.

 

Så har man folk som lagde tråden her.

 

Det er ikke sikkert planen er å være arbeidsledig resten av livet. Men når noen blir kastet inn i livet med én eneste sjanse til utdanning, og ingen stor penge- eller moralsk støtte i bakhånd, blir det da etisk riktig å dømme dem for å gi opp litt? Hvorfor skal vi gjøre det så vanskelig for hverandre? Vi må huske på at alle er i slekt, så vi burde støtte hverandre og ikke bryte hverandre ned.

 

Arbeidslivet kan være så mangt. Noen har det så lett, andre må takle nederlag på nederlag. Når han skriver "gadd ikke å finne jobb", så er det nesten helt sikkert ikke hele historien og gjerne en overforenkling. Jeg mistenker ingen eller liten støtte hjemmefra og hele den regla.

 

Det er alltid grunner til at folk gir opp, og det er svært sjelden begrunnet i egoisme. Men folk har ofte vanskelig for å si den egentlige grunnen, for jobb og overlevelse er knyttet til æresfølelse, og det første man møter når man havner utenfor er massiv sosial stigmatisering. Da er det ikke noe rart at folk inntar en defensiv holdning. Ingen finner seg i å bli tråkket på uten videre.

 

Siden vi ikke lærer noe om økonomi, personlig utvikling og overlevelse i skolen, så er det ikke noe rart at noen havner utenfor. Noen er heldige og noen er uheldige. Han skriver han er takknemlig og det er en bra holdning. Da er det håp.

 

I de periodene jeg har vært i arbeid, har en av hovedmotivasjonene mine vært at min skatt går med til å holde noen i en verre situasjon enn min egen i live. Ikke at bankkontoen min skal bli så fet som mulig.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ble nylig kastet ut hjemmefra fordi jeg ikke gadd å finne meg jobb etter å ha droppet ut av medisinstudiene ferdig med 3 år). Hadde ikke mer enn 50 kroner på konto og er evig takknemlig for at vi har et sikkerhetsnett i Norge. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort hvis det ikke hadde vært for NAV som ga meg litt penger for å finne meg et sted å sove + matpenger. 

 

Jeg vet hva du ville gjort, du hadde enten gått tilbake til dine foreldre og sagt unnskyld, eller du hadde funnet noen venner eller familie du kan utnytte.

 

Det hadde gått omtrent like bra, og det er som oftest hva som skjer i Norge også, fordi NAV har ikke nok plasser.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange foreldre som tror selv de eier barna sine og skal bestemme over dem i voksen alder, kanskje særlig blant innvandrerfamilier. Jeg synes det er merkelig at ikke flere reagerer på f. eks. Gjert Ingebritsen og TV-programmene hans. Det er jo helt tydelig at han manipulerer og misbruker barna sine. Og det gjør han av egoisme. Slik oppførsel er ikke noe å heie frem. Det er galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tuller du vel, Vaniman. Det var en merkelig oppfatning synes jeg. 

 

Og trådstarter: det er flott at det er mulig å drite seg ut litt/gjøre feil i Norge, og likevel bli ivaretatt av et sikkerhetsnett. Som også forhåpentligvis får deg videre, ut i utdanning eller jobb igjen. Sånn at du også kan bidra til å hjelpe andre i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Nå tuller du vel, Vaniman. Det var en merkelig oppfatning synes jeg. 

 

Og trådstarter: det er flott at det er mulig å drite seg ut litt/gjøre feil i Norge, og likevel bli ivaretatt av et sikkerhetsnett. Som også forhåpentligvis får deg videre, ut i utdanning eller jobb igjen. Sånn at du også kan bidra til å hjelpe andre i fremtiden.

 

Det kalles betinget kjærlighet. Noen foreldre forteller barna, på en indirekte måte, at hvis de flinke til noe, skal de elske dem høyere. Da løper barna som bare pokker. Eller tror du barn finner på å løpe mange timer hver dag for moro skyld? Jeg tror det er en feil som en del foreldre begår, særlig innen visse kulturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jupp, blitt utrolig lei av å alltid høre hva andre bekjente har oppnådd (nyutdanna lege, dyr bil, 2 hus etc etc WHO GIVES A SHIT?). Deilig å slippe å bli sammenlignet med andre hele tiden og hvor lite jeg er verdt etc.

 

Det er de feilene du gjør nå du er ung som du må leve lengst med.  Foreldrene dine skjønner det, du gjør ikke enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg ble nylig kastet ut hjemmefra fordi jeg ikke gadd å finne meg jobb etter å ha droppet ut av medisinstudiene ferdig med 3 år). Hadde ikke mer enn 50 kroner på konto og er evig takknemlig for at vi har et sikkerhetsnett i Norge. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort hvis det ikke hadde vært for NAV som ga meg litt penger for å finne meg et sted å sove + matpenger. 

 

Det er helt utrolig hvor bra vi har det i Norge, selv for en taper som meg så er det fortsatt håp om å stå på egne ben :). Kan ikke huske sist jeg hadde så mye motivasjon til å få meg en jobb, JEG ELSKER NORGE!!!!

 

sorry folkens men jeg måtte bare få det ut, you never know how good you have it until you experience hardship. Er på NAV hver dag fra 9-15 og søker jobber osv

 

Kommer for alltid til å være takknemlig for at jeg fikk hjelp nå som jeg er på mitt nederste og kommer aldri til å klage på hvor mye skatt jeg må betale

 

:)))

 

Du har så utrolig rett! 

 

Jeg som har en diagnose (som jeg ikke kommer til å nevne hva er her) ender på uføretrygd nå, men, jeg kan alltids komme meg opp igjen. Tenk om jeg bodde i USA, det hadde vært rene helvete, måtte bare ha strevd og strevd istedenfor å ta det med ro og muligens bli bedre i framtiden. 

 

Vi klager uendelig mye i dette landet man tar kanskje for gitt hvor godt vi egentlig har det ift. andre land. 

 

Utrolig godt å høre at du fikk den hjelpen du trenge, jeg applaudere for deg og det norske folk! 

 

Jupp, blitt utrolig lei av å alltid høre hva andre bekjente har oppnådd (nyutdanna lege, dyr bil, 2 hus etc etc WHO GIVES A SHIT?). Deilig å slippe å bli sammenlignet med andre hele tiden og hvor lite jeg er verdt etc.

 

Jeg skal til å søke uføretrygd om ikke så alt for lenge, og derfor har jeg kanskje mulighet til å reflektere litt mer enn det enkelte andre har. Jeg har faktisk sympati for deg, da du åpenbart har innsett at å gi opp eller å ikke "gidde" rett og slett ikke er et alternativ. Du er ikke den eneste som har vært i en situasjon hvor du følte at du rett og slett ikke gidder å prestere like mye som alle andre. 

 

 
Jeg personlig har prøv å overprestere hele livet mitt, men det har resultert i veldig mye bra, men også veldig mye vondt. Sliter f.eks med selvmordstanker da jeg aldri har blitt forstått før i voksen alder. Det er først nå at jeg føler jeg har venner som faktisk gidder å bry seg om meg.
 
Å ikke være i stand å være A4 personen i gata er faktisk veldig vanskelig for min del, jeg sliter med det, og har hele livet prøvd å være på topp med alle andre, men så har jeg nå innsett at dette ikke er meg, jeg sliter såpass i hverdagen at jeg kommer til å bli skikkelig syk om jeg ikke tar meg sammen og slapper mer av og tar ting litt etter litt. 
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Du har så utrolig rett!

 

Jeg som har en diagnose (som jeg ikke kommer til å nevne hva er her) ender på uføretrygd nå, men, jeg kan alltids komme meg opp igjen. Tenk om jeg bodde i USA, det hadde vært rene helvete, måtte bare ha strevd og strevd istedenfor å ta det med ro og muligens bli bedre i framtiden.

 

USA har disability benefits som alle rike land i verden. Ca 10 millioner amerikanere får disability benefits.

 

Om du kvalifiserer er en annen sak, men det vet bare du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...