Gå til innhold

Cadillac slår Tesla i test av autopilot-systemer


Anbefalte innlegg

Vell, her kjenner jeg meg igjen, problemet er bare at man også har en innebygget refleksbasert autopilot, så den dagen det kommer en tulling inn i rundkjøringen der man gjerne kunne fått gjort slike ting relativt trygt står foten på bremsa før hodet registrerer mulighetene og gir beskjed om å ikke bremse.

Tro meg, etter 25 år på motorsykkel er de fleste reflekser i trafikken godt undertrykt. Handler man på refleks når man sitter på motorsykkel, går det som regel helt galt. Jeg kan trygt si at jeg har gasset og svingt meg ut av flere nære på-situasjoner (som regel biler som bryter vikeplikten, det er en del som faktisk ikke klarer å se en motorsykkel som kommer med fjernlyset på...) enn jeg har bremset meg ut av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å sammenligne en modell med et utvalg av tusenvis modeller sier seg selv er ubrukelig statistikk. Det er som å sammenligne en Mac med alle PC-modeller og konkludere med at en Mac har mye mindre feil enn noen annen PC. Jeg mener alle ser jo feilen i den sammenligningen. Så jeg ser ikke helt verdien av at Tesla har mindre ulykker enn gjennomsnittet. Om du kjøper en ny, dyr bil og den ikke er bedre enn gjennomsnittet ville jeg vært urolig. Kanskje om det er en bilmodell som kjøres mye av tullinger som Dodge RAM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Liker Volvos løsning.

 

Sjåføren svimer av, sovner eller blir på andre måter ute av stand til å føre bilen. Dette går bra til bilen oppdager at det har skjedd, hvorpå dan slår av all automatikk og dundrer i fjellveggen eller en møtende bil.

 

Illebefinnende? Null problem, vi avslutter jobben...

Volvo vet du, de har de sikreste bilene:p

Enig i at den burde holdt seg i sitt felt og stoppet. På en motorvei kan det ende med katastrofe likevel, men er vel bedre enn alternativet. Det som irriterer mest med Volvos system er at det bare virker opp til 139km/t.

Lenke til kommentar

Enig i at den burde holdt seg i sitt felt og stoppet. På en motorvei kan det ende med katastrofe likevel, men er vel bedre enn alternativet. Det som irriterer mest med Volvos system er at det bare virker opp til 139km/t.

Vel er ikke akkurat problem i Norge da. Er ikke 110 maks her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel er ikke akkurat problem i Norge da. Er ikke 110 maks her?

Testen er i USA, og Amerikanske highways flyter ofte trafikken i 90 miles. Da er det kjedelig at Pilot Assist kobler ut på 86 miles. Kjørte selv gjennom maaange stater i sommer med Cadillac Escalade, Mercedes GLS og Volvo XC90. Av de tre var XC90en den beste bilen å kjøre, med veldig god margin og Pilot Assist funket fint. Amerikanerne er gode på veimerking, så det funker betydelig bedre enn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at den burde holdt seg i sitt felt og stoppet. På en motorvei kan det ende med katastrofe likevel, men er vel bedre enn alternativet. Det som irriterer mest med Volvos system er at det bare virker opp til 139km/t.

Ja det er veldig rart med tanke på siklerhets satsingen til volvo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...