Gå til innhold

Cadillac slår Tesla i test av autopilot-systemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Tesla sitt system har bedre ytelse, og foreløpig anvendelighet, men så skorter det på enkle ting å fikse i programoppdateringer?

 

Det mest interessante er jo hvordan ting oppfører seg når det blir testet i situasjoner som ellers ville ført til ulykker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla vinner på den vanskelige/tidkrevende delen, ønsker de å stramme inn for å score høyt i en slik test er det fort gjort, men ingen som eier tesla ønsker det..

 

Stemmer. Kriteriene er "teite".

En nivå 5 bil uten ratt hadde også tapt mot Cadillacen grunnet kriteriene for utførelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er supert at Tesla tillater å aktivere autopilot på småveier uten midtstripe, for den HAR faktisk forutsettninger for å klare det helt fint i 95% av de veistrekkningene jeg kjører som ikke har midtstripe. Den holder siden sin som regel ganske bra, en sjelden gang må jeg ta over dersom biler i mot har grøfteangst. Så å gi den pepper for det, som etter mitt kjønn er på feil grunnlag blir jo som å konstruere en seier for cadillac

Endret av kennethx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er supert at Tesla tillater å aktivere autopilot på småveier uten midtstripe, for den HAR faktisk forutsettninger for å klare det helt fint i 95% av de veistrekkningene jeg kjører som ikke har midtstripe. Den holder siden sin som regel ganske bra, en sjelden gang må jeg ta over dersom biler i mot har grøfteangst. Så å gi den pepper for det, som etter mitt kjønn er på feil grunnlag blir jo som å konstruere en seier for cadillac

 

Jepp, jeg kjører som regel 3 av 4 mil på autopilot på "vestlands landeveier" hver dag på vei til kontoret, jeg er nok den på veien som holder siden min best. folk havner jo uten for linjene til stadighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må også nevnes at Chevrolet sitt super cruise system ikke er tilgjenglig over alt. Det er kun tilgjenglig på store amerikanske veier som er blitt kjørt og kartlagt på forhånd. Konkurrentenes systemer kjører hvor som helst så lenge det er gitte premisser, synlig midtdeler, klare kantlinjer etc. Chevrolet sitt system er som å kjøre på opptak. En ny måte å gjøre det på, og som fungerer veldig bra på de veiene som er kjørt kartlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dummeste er selvsagt å anse det som en fordel at systemet oppfører seg som en bortskjemt femåring på tur: "Se på meg, se på meg!" Det burde bare være en fordel hvis systemet kan kjøre langt uten at det klart dårligste delen av enhver bil, altså den menneskelige sjåføren, ble trukket inn. Som aller andre anser jeg meg som en mer enn gjennomsnittlig god sjåfør (har vel litt med erfaring, ti ganger så lang kjørelengede som snittet de første fem årene pga. jobb og mange år på mc å gjøre), men jeg er fullt klar over at når jeg begynner å kjede meg, som jeg gjør veldig mye av hvis det ligger en bil foran meg, er jeg lett distrahert. Da skulle jeg gjerne bytttet fra 2013-modell XC60 til Tesla S med nyeste oppdateringer, men så god råd har jeg dessverre ikke...

Lenke til kommentar

Synes det er supert at Tesla tillater å aktivere autopilot på småveier uten midtstripe, for den HAR faktisk forutsettninger for å klare det helt fint i 95% av de veistrekkningene jeg kjører som ikke har midtstripe. Den holder siden sin som regel ganske bra, en sjelden gang må jeg ta over dersom biler i mot har grøfteangst. Så å gi den pepper for det, som etter mitt kjønn er på feil grunnlag blir jo som å konstruere en seier for cadillac

Enig, jeg bruker AP oftest på RV4, synes den virker mye bedre der enn på E6.

 

Cadillac sitt system virker å ha såpass mange begrensninger og være såpass plagsomt at det i praksis nok sjelden vil bli brukt. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Liker Volvos løsning.

 

Sjåføren svimer av, sovner eller blir på andre måter ute av stand til å føre bilen. Dette går bra til bilen oppdager at det har skjedd, hvorpå dan slår av all automatikk og dundrer i fjellveggen eller en møtende bil.

 

Illebefinnende? Null problem, vi avslutter jobben...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker Volvos løsning.

 

Sjåføren svimer av, sovner eller blir på andre måter ute av stand til å føre bilen. Dette går bra til bilen oppdager at det har skjedd, hvorpå dan slår av all automatikk og dundrer i fjellveggen eller en møtende bil.

 

Illebefinnende? Null problem, vi avslutter jobben...

Volvo vet du, de har de sikreste bilene:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GM / Honda-alliansen lover bra.

Må ikke glemme Softbank og dermed Saudi-Arabia også har investert mye. Softbank sitt Vision fond sine største andre investeringer er og Nvidia, ARM og Uber. Så Softbank sitter på mye bil-autonomi med sine investeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at kriteriene er feil når Tesla ikke vinner :p

 

Er ikke sikkerhet det viktigste? Det er derfor Cruise vinner. Den tillater ikke kjøring på steder der den er 100%. Den er rask med å finne ut om du ikke følger med.

 

Tesla sin autopilot har hatt ulykker. Selvfølgelig ikke Tesla sin feil, men det er mange idioter i verden. Tesla lar idioter bruke systemet sitt og ikke følge så mye med på veien. Og så kan bilen kjøre i noen, eller kjøre i noe og føreren dør. Cruise derimot har det klart at alle steder de ikke er helt sikre på funksjonen får du ikke bruke den. Dette er en mye sikrere løsning som er mye mer idiotsikker. Siden det er kjøreassistent er alltid føreren skyldig i ulykke. Det går likevel som selskap an å idiotsikre løsningene sine mer. 

 

Alle kategoriene som omhandler sikkerhet er Cruise bedre enn Tesla. Og er ikke det viktigste med førerassistent sikkerhet? Kan ikke tro at folk sitter her og sier at sikkerhet er teit. De burde la folk bruke usikre funksjoner. Burde ikke passe på at fører følger med så nøye. 

 

Det å sikre at funksjoner er idiotsikre før de lanseres burde være en åpenbar prioritet. Derfor har CR kategoriene som de er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Synes det er supert at Tesla tillater å aktivere autopilot på småveier uten midtstripe, for den HAR faktisk forutsettninger for å klare det helt fint i 95% av de veistrekkningene jeg kjører som ikke har midtstripe. Den holder siden sin som regel ganske bra, en sjelden gang må jeg ta over dersom biler i mot har grøfteangst. Så å gi den pepper for det, som etter mitt kjønn er på feil grunnlag blir jo som å konstruere en seier for cadillac

 

Jepp, jeg kjører som regel 3 av 4 mil på autopilot på "vestlands landeveier" hver dag på vei til kontoret, jeg er nok den på veien som holder siden min best. folk havner jo uten for linjene til stadighet. 

Fungerer sikkert utmerkert på vinterføre også, gi beskjed hvis den gjør det, da fortjener du et smykke av gull og diamanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at kriteriene er feil når Tesla ikke vinner :p

 

Er ikke sikkerhet det viktigste? Det er derfor Cruise vinner. Den tillater ikke kjøring på steder der den er 100%. Den er rask med å finne ut om du ikke følger med.

 

Tesla sin autopilot har hatt ulykker. Selvfølgelig ikke Tesla sin feil, men det er mange idioter i verden. Tesla lar idioter bruke systemet sitt og ikke følge så mye med på veien. Og så kan bilen kjøre i noen, eller kjøre i noe og føreren dør. Cruise derimot har det klart at alle steder de ikke er helt sikre på funksjonen får du ikke bruke den. Dette er en mye sikrere løsning som er mye mer idiotsikker. Siden det er kjøreassistent er alltid føreren skyldig i ulykke. Det går likevel som selskap an å idiotsikre løsningene sine mer.

 

Alle kategoriene som omhandler sikkerhet er Cruise bedre enn Tesla. Og er ikke det viktigste med førerassistent sikkerhet? Kan ikke tro at folk sitter her og sier at sikkerhet er teit. De burde la folk bruke usikre funksjoner. Burde ikke passe på at fører følger med så nøye.

 

Det å sikre at funksjoner er idiotsikre før de lanseres burde være en åpenbar prioritet. Derfor har CR kategoriene som de er.

For det første, ingenting er 100%.

 

For det andre, en kan lett stramme inn. Det ville tatt tesla noen uker med utvikling. Verre å oppnå det Tesla klarer med kjøringen.

 

Igjen, ingenting er idiotsikkert. Verken cad eller tesla sine system.

Lenke til kommentar

For det første, ingenting er 100%.

 

For det andre, en kan lett stramme inn. Det ville tatt tesla noen uker med utvikling. Verre å oppnå det Tesla klarer med kjøringen.

 

Igjen, ingenting er idiotsikkert. Verken cad eller tesla sine system.

Jeg kan og si at Cruise bare trenger noen uker utvikling så har de alt testen sier Tesla har. 

 

Ingenting er helt 100%, men du forstår hva jeg mener. Cruise lar ikke folk kjøre med systemer som stort sett fungerer. Tesla lar folk kjøre med system som stort sett fungerer. Vi har dødsulykker som eksempel på folk som ikke følger med og kjører autopilot der Tesla kjører de inn i døden. Så det at Cruise sjekker oppmerksomhet mye bedre, er bedre til å gi beskjed om at du må ta rattet og ikke tillater auto-kjøring steder de vet systemet ikke fungerer veldig bra forhindrer jo slikt. Og jeg ville sagt sikkerhet er viktigere enn funksjonalitet for en bil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan og si at Cruise bare trenger noen uker utvikling så har de alt testen sier Tesla har. 

 

Ingenting er helt 100%, men du forstår hva jeg mener. Cruise lar ikke folk kjøre med systemer som stort sett fungerer. Tesla lar folk kjøre med system som stort sett fungerer. Vi har dødsulykker som eksempel på folk som ikke følger med og kjører autopilot der Tesla kjører de inn i døden. Så det at Cruise sjekker oppmerksomhet mye bedre, er bedre til å gi beskjed om at du må ta rattet og ikke tillater auto-kjøring steder de vet systemet ikke fungerer veldig bra forhindrer jo slikt. Og jeg ville sagt sikkerhet er viktigere enn funksjonalitet for en bil.

Problemet er om systemet begrenses så mye pga. sikkerhet at det i praksis ikke blir brukt. Da har man jo ikke oppnådd noe som helst. Det blir litt som ordtaket vi har ang. sikkerhet på jernbanen; det sikreste toget er et som ikke går ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...