Gå til innhold

Erstatning av skjermkort, vente eller kjøpe?


Vkrs

Anbefalte innlegg

Jeg fikk godkjent erstatning på et AMD RX 480-kort som tok kvelden for en stund siden, men siden Netonnet ikke tar inn 400-serien lenger fikk jeg beskjed om å velge et annet kort i Netonnets sortiment, og at jeg kunne gå for et dyrere kort så lenge jeg betalte prisdifferansen. Jeg er i utgangspunktet interessert i å gå opp til "neste nivå" av skjermkort (1070 Ti/2070) så jeg ønsker bare å få råd på hvordan jeg burde gjøre det.

 

Ideelt sett hadde jeg ventet til RTX 2070 kom ut, men jeg forstår det slik at det kan ligge et par måneder i fremtiden før det blir levert? Vet ikke helt hvor interessert jeg er i å vente såpass lenge, så GTX 1070 Ti blir vel alternativet, men kan jeg forvente noen prisdropp på dette kortet i nærmeste framtid på grunn av RTX 2080 som slippes relativt snart? Hva med GTX 1080 Ti, kan jeg forvente et prisdropp her, kanskje helt ned til hva 1070 Ti koster nå? Eller skal jeg bare fyre avtrekkeren og legge inn en bestilling for 1070 Ti i dag? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk godkjent erstatning på et AMD RX 480-kort som tok kvelden for en stund siden, men siden Netonnet ikke tar inn 400-serien lenger fikk jeg beskjed om å velge et annet kort i Netonnets sortiment, og at jeg kunne gå for et dyrere kort så lenge jeg betalte prisdifferansen. Jeg er i utgangspunktet interessert i å gå opp til "neste nivå" av skjermkort (1070 Ti/2070) så jeg ønsker bare å få råd på hvordan jeg burde gjøre det.

 

Ideelt sett hadde jeg ventet til RTX 2070 kom ut, men jeg forstår det slik at det kan ligge et par måneder i fremtiden før det blir levert? Vet ikke helt hvor interessert jeg er i å vente såpass lenge, så GTX 1070 Ti blir vel alternativet, men kan jeg forvente noen prisdropp på dette kortet i nærmeste framtid på grunn av RTX 2080 som slippes relativt snart? Hva med GTX 1080 Ti, kan jeg forvente et prisdropp her, kanskje helt ned til hva 1070 Ti koster nå? Eller skal jeg bare fyre avtrekkeren og legge inn en bestilling for 1070 Ti i dag? Hva ville dere gjort?

Personlig så hadde jeg ventet, men hvis du trenger nytt grafikkkort så er det vel å vente et halvt år litt drøyt. Prisene idag tross svak krone er ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisfall kan du ikke regne med. RTX 20-serien konkurrerer ikke på pris mot den eldre 10-serien per dags dato.

RTX 2070 vil nok legge seg rundt 6500-7500 ved lansering med ytelse midt mellom 1080 og 1080 Ti.

 

Vanligvis går tidligere produkter ut av sortiment på samme pris som de har ligget på hele tiden i PC-komponent-verden, altså bør man kjøpe når maskinvaren er ny for å få "mest underholdning for pengene".

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan forvente noe særlig prisdropp på 10xx serien. Kanskje noen tilbud i histen og pisten, f.eks på black friday.

 

Siden du har penger til gode på ditt RX 480 så er det for din del kanskje verd å vente på RTX 2070. Det kommer ann på hvor lenge du klarer deg uten skjermkort. Hvis man ser på 20xx-serien så vil nok 2070 yte som et 1080 (+), og prisen vil vel være i område 6-7000,- . 

 

Edit: Noreng var kjappest  :ninja:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg hadde avventet med mindre dine spillbehov er enorme og du trenger den beste grafikken.
Alternativt har jeg sett flere som har solgt et 580 kort for rundt 1000-1500 kroner noe som er ganske fin pris for litt mer ytelse enn det gamle 480 kortet du hadde og da sparer du pengene hos netonnet til det dukker opp noe bedre eller prisene på 2080 serien er ok for deg.

Akkurat nå har du penger er det ingen tvil om at Nvidia sine kort er aller best ( 2080 eller ti ).

Lenke til kommentar

Takker for råd, noen som kan gi et guesstimat for når RTX 2070 blir sendt ut fra nettbutikkene? Litt googling forteller meg at (amerikansk?) release-dato er 17. oktober, burde man pålegge seg lang ekstratid før norske nettbutikker har det inne på lager?

Endret av Vkrs
Lenke til kommentar

Takker for råd, noen som kan gi et guesstimat for når RTX 2070 blir sendt ut fra nettbutikkene? Litt googling forteller meg at (amerikansk?) release-dato er 17. oktober, burde man pålegge seg lang ekstratid før norske nettbutikker har det inne på lager?

Umulig å si:

2080 ble sendt ut på den lovte dagen til de som forhåndsbestilte, og det er flust av kort på lager.

2080 Ti ble forsinket to uker, ble sendt ut denne uken, og er fortsatt ikke på lager i butikker.

 

Ettersom 2070 bruker en annen prosessor (TU106) er det gode muligheter for at tilgjengeligheten blir begrenset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...