Gå til innhold

Frederic Hauge har en Sam Eyde i magen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, egentlig har vi behov for denne type mennesker i Norge.
"Janteloven" står sterkt i dette landet og ordtaket: "Egen lykke er bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte" er mer treffende enn vi liker å tro.
Det er kanskje også mer i tråd med virkeligheten å forandre Gro sitt utsagn fra: "Det er typisk norsk å være god" til: "Det er typisk norsk å være selvgod".
Fredrik Hauge har en navnebror i Hans Nielsen Hauge, og dersom denne mannen er forbildet har jeg tro på at Bellona lykkes med sine bedriftsetableringer.

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, egentlig har vi behov for denne type mennesker i Norge.

"Janteloven" står sterkt i dette landet og ordtaket: "Egen lykke er bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte" er mer treffende enn vi liker å tro.

Det er kanskje også mer i tråd med virkeligheten å forandre Gro sitt utsagn fra: "Det er typisk norsk å være god" til: "Det er typisk norsk å være selvgod".

Fredrik Hauge har en navnebror i Hans Nielsen Hauge, og dersom denne mannen er forbildet har jeg tro på at Bellona lykkes med sine bedriftsetableringer.

Lurer på hva en amerikaner hadde sagt om Gro's "det er typisk norsk å være god"? Jeg antar at et så svakt utsagn er uforståelig for vedkommende. Om utsagnet var "det er typisk norsk å være best", så hadde det kanskje vekket et visst gjenklang. Det er også uvisst hva Gro mente med denne uttalelsen (før OL 94). Jeg tolker den heller slik at nordmenn undervurderte sine evner og kapasiteter på dette tidspunktet og at Gro oppfordret til mer selvtillit og stolthet over hva vi var/er.

Siden den gang har det vippet litt over til motsatt side, da en del nordmenn er blitt høyrøstet selvgode (men heldigvis bare et mindretall).

Ellers har vi veldig godt av å forstå og kjenne til hva som skjer i Bellona disse dager. Har en følelse av at dette er svært interessant og at vi vi har massevis å lære både fra Hauge (en urkraft!) og fra avgått ledelse!

Lenke til kommentar

Sahara Forest Project   er vel det mest underlig-idiotiske prosjektet i nyere tid.  Slik sett har jo Hauge mye til felles med Musk sitt Mars-prosjekt.  Det finnes enorme dyrkbare arealer i verden, både til bruk med og uten kostbare drivhus.  En idiotisk kostbar ( - og ikke CO2 eller energi- nøytral/positiv ) form for markedsføring er begge prosjektene.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det å gå fra protest til produksjon er ingen enkel øvelse. Produksjon er i seg selv ikke et utpreget miljøvennlig tiltak, så hodet bør være på rett plass og stor forsiktighet utøves i prosjektutvelgelsen.

Uansett mister en stort sett det som er av protest kredibilitet i selskapsprofilen så gaveinntekter vil forsvinne.

Jeg ser det som stor sannsynlighet for at det hele går rett i dass i løpet av noen år.

Lenke til kommentar

Sahara Forest Project   er vel det mest underlig-idiotiske prosjektet i nyere tid.  Slik sett har jo Hauge mye til felles med Musk sitt Mars-prosjekt. 

Du mener SpaceX, som med 7000 høyteknologiskearbeidsplasser har redusert utviklings og driftskostnadene ved romfart til en brøkdel, og som har steget i verdi fra 150mill til 150mrd. korer på 10 år?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Er det enkelt å skille støtte til miljøvern og finansiering av utvikling av nye produkter i konkurranse med andre?

Det høres ut som om Bellona bør deles på meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det enkelt å skille støtte til miljøvern og finansiering av utvikling av nye produkter i konkurranse med andre?

Det høres ut som om Bellona bør deles på meg.

Eg tror.

«CO2 er vår Psykose»

Space X, eller kva det nå heiter er bra for miljøet. Som nevnt her i en tidligere komentar, mange arbeidere og relativt lite utslepp.

TU har nevnt anledningsvis at batteribiler har utslepp av CO2, SSB er mer måteholdne. Hva gjør dei ?

Joda, en stiftelse uten ansvar. For 30 år siden spurte eg etter rådata til et lite særarbeid «Skatt et marginalt problem». Ingen fikk eg til å presse dei heller, og endret opp med et A4 ark.

Hauge er tøff og flink, han har nok kvinner og. Således er vi like.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

'Som for eksempel i Beba AS, som eies 35% av gjenvinnings-penge-maskinen Noah AS.'....?

Hva menes med denne kommentaren? NOAH AS er et kynisk avfallsselskap som hovedsakelig gjør penger på å importere enorme mengder farlig uorganisk avfall og forurenset jord og dumpe det på Langøya utenfor Holmestrand. Gjelsten har vyer om at gruvene i Brevik skal overta for hans lukrative geskjeft når Langøya (snart) er full, men gruvene lekker både til vann og luft. Det som NOAH driver med er totalt uansvarlig og uakseptabelt og ønskes ikke til Grenland - verken av Vestfold Fylkeskommune eller samtlige ordførere i Telemark, som alle har sagt nei. Hauge og hans disipler har vyer om å tjene seg noen ekstra slanter på et deponi i Brevik de også, ved hjelp av elektriske gruvedumpere og batterier til tungtransport og skipsfart som det Gjelsten-finansierte selskapet BEBA skal produsere. Ikke så rart at Bellona støtter Gjelstens planer om gigantdeponi under folk og fjord. Habilitet? Miljøvern? Det er ord som Hauge ikke bryr seg om når det er penger å tjene på å svikte miljøet.

Les Brevik Vels høringsuttalelse som sammenfatter de viktigste grunnene til at Brevik ikke er egnet:

https://www.regjeringen.no/contentassets/e103a37b28554748b4ac5715d99941ca/brevik-vel.pdf?uid=Brevik_Vel

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...