Gå til innhold

Løser du Plevris' helgenøtt «Meteorologen»?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O

(-x)*(-y)=?

Du kan fint ha partall med negative tall og få positiv javisst, men når du skal gange sammen 5 unike heltall så skal du slite med å få et produkt som har lavere absoluttverdi enn 120.

1*(-2)*3*(-4)*5 = 120, f.eks.

Lenke til kommentar

Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O

(-x)*(-y)=?

Du kan fint ha partall med negative tall og få positiv javisst, men når du skal gange sammen 5 unike heltall så skal du slite med å få et produkt som har lavere absoluttverdi enn 120.

1*(-2)*3*(-4)*5 = 120, f.eks.

Det vil si du kan jo alltids få 0 da...men det er jo heller ikke "tolv".

Lenke til kommentar

Joda, husk at det finnes det såkalte nøytrale element også for multiplikasjon.

Det nøytrale element for multiplikasjon - 1?

Temperaturen 1 kan da ifølge oppgaveteksten forekomme én gang siden alle de 5 temperaturene må alle være unike (og heltall)...hvilket fremdeles ikke reduserer det mulige produktet av de resterende 4 unike heltallene til noe så lavt som tolv. 1*2*3*4*5 = 120.

Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, eller kjørt meg fast i en blindgate logikkmessig når oppgaven ser ut til å bare være feil, men forslagene om bruk av negative heltall, og det "nøytrale element" gir egentlig ikke noen løsning på hjerneknuten min ihvertfall :-) Hadde kravet om at tallene må være unike falt bort kunen du selvfølgelig fylt på med nøytrale element.

Lenke til kommentar

Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, ...

Ja, den er nokså banal når du først ser den.

Geir :)

Ja, nå er jo konkurransen slutt - og jeg ser man påstår svaret er 3. Hvilke 5 unike heltall som da får summen 3, men produktet 12 er jeg spent på!

Lenke til kommentar

Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, ...

Ja, den er nokså banal når du først ser den.

Geir :)

Ja, nå er jo konkurransen slutt - og jeg ser man påstår svaret er 3. Hvilke 5 unike heltall som da får summen 3, men produktet 12 er jeg spent på!

Aha, der gikk lyset opp :-) -1,-2,1,2 og 3....Ergerlig :-D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...