Redaksjonen. Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Vinn premie hver uke!Løser du Plevris' helgenøtt «Meteorologen»? Lenke til kommentar
saphran Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Fem ulike heltall, og produktet av alle de fem blir bare 12?? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) EZPZ. Det går. Endret 6. oktober 2018 av knopflerbruce Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Fem ulike heltall, og produktet av alle de fem blir bare 12?? Det må være denne årstiden eller litt senere Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Oppgave 2 har tre korrekte svar. Får man godkjent uansett hvilket av de tre svarene man bruker? Endret 6. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Du må legge ut svaret når konkurransen er over Simen, jeg klarer bare et rett svar. Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Fem ulike heltall, og produktet av alle de fem blir bare 12?? Det må være denne årstiden eller litt senere Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O (-x)*(-y)=? Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O(-x)*(-y)=? Du kan fint ha partall med negative tall og få positiv javisst, men når du skal gange sammen 5 unike heltall så skal du slite med å få et produkt som har lavere absoluttverdi enn 120. 1*(-2)*3*(-4)*5 = 120, f.eks. Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O(-x)*(-y)=? Du kan fint ha partall med negative tall og få positiv javisst, men når du skal gange sammen 5 unike heltall så skal du slite med å få et produkt som har lavere absoluttverdi enn 120. 1*(-2)*3*(-4)*5 = 120, f.eks. Det vil si du kan jo alltids få 0 da...men det er jo heller ikke "tolv". Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Oppgave 2 har tre korrekte svar. Får man godkjent uansett hvilket av de tre svarene man bruker? Sikkert. Alle bruker jo samme metode. Geir Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O Joda, husk at det finnes det såkalte nøytrale element også for multiplikasjon. Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Ja, hvis det var summen som skulle bli 12, hadde litt minus hjulpet...Ser ikke hvordan det hjelper på produktet dog :-O Joda, husk at det finnes det såkalte nøytrale element også for multiplikasjon. Det nøytrale element for multiplikasjon - 1? Temperaturen 1 kan da ifølge oppgaveteksten forekomme én gang siden alle de 5 temperaturene må alle være unike (og heltall)...hvilket fremdeles ikke reduserer det mulige produktet av de resterende 4 unike heltallene til noe så lavt som tolv. 1*2*3*4*5 = 120. Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, eller kjørt meg fast i en blindgate logikkmessig når oppgaven ser ut til å bare være feil, men forslagene om bruk av negative heltall, og det "nøytrale element" gir egentlig ikke noen løsning på hjerneknuten min ihvertfall :-) Hadde kravet om at tallene må være unike falt bort kunen du selvfølgelig fylt på med nøytrale element. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, ... Ja, den er nokså banal når du først ser den. Geir Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, ... Ja, den er nokså banal når du først ser den. Geir Ja, nå er jo konkurransen slutt - og jeg ser man påstår svaret er 3. Hvilke 5 unike heltall som da får summen 3, men produktet 12 er jeg spent på! Lenke til kommentar
saphran Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Jeg ville normalt sett antatt at det var jeg som bare hadde oversett en banal ting, ... Ja, den er nokså banal når du først ser den. Geir Ja, nå er jo konkurransen slutt - og jeg ser man påstår svaret er 3. Hvilke 5 unike heltall som da får summen 3, men produktet 12 er jeg spent på! Aha, der gikk lyset opp :-) -1,-2,1,2 og 3....Ergerlig :-D 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Oppgave 2 har tre korrekte svar. Får man godkjent uansett hvilket av de tre svarene man bruker? Si svarene da. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 -2, -1, 1, 2, 3 Hvordan får man to andre mulige svar? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Så selve svaret er 3. Mulig Simen1 hinter til det? Venter i spenning............ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå