Arctic Snow Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har tatt et solid skritt inn i epleverdenen med en iMac og iPhone. Nå har jeg en skrantende Windows-laptop, og da er det nærliggende å tenke mac her og når den må pensjoneres. En venn av meg som har brukt mac i en årrekke har rådet meg til å gå etter bruktmarkedet for en eldre modell, da han mener disse er mer solide enn de nye. Stemmer dette egentlig? Man kan jo få ganske flotte tilbud på Finn. Er f.eks. 2015-modeller greie, eller skal jeg bare blåse i det han sier? Hadde en MacBook pro i 2011/12, men hadde et utrolig irriterende problem med den. For det første ble den ganske varm, for det andre gikk vifta som et fly i take off når den satte i gang for fullt. Endte med at jeg solgte den, mest fordi jeg kom til at det ikke passet meg å ha mac da. Nå er saker og ting imidlertid annerledes. En jeg kjenner fortalte at dette hadde vært et problem med noen maskiner på den tida, og jeg vil jo ikke ha det tilbake. Jeg må ha noe som kan holde tridt. Driver med litt musikkproduksjon, som av og til kunne være greit å ha i "lomma." Lurer på om jeg kan klare meg med en fin liten air, eller om jeg skal gå for en brukt pro. Kan ikke ha noe som er utdatert om et år liksom. Noen so har noen tanker i forhold til dette? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har kjøpt flere brukte MacBooker, alle sammen Pro-modeller. De har bl.a vært brukt til photoshopping og 3D-modellering. De holder forbausende mange år. Dette skrives fra en mid 2012-MBP, som akkurat var ny nok for det nyeste OS-et, mens min 2011 Mac Mini var for gammel. I fjor kjøpte jeg en 2010 MBP som ikke vil bli oppgradert over 10.6.8, fordi jeg fortsatt bruker et program som ikke fungerer i et nyere OS.De nyeste modellene (fra ca 2011/2012 og nyere) kan ikke oppgraderes (både ram og ssd er fastloddet), så kjøp en maskin med toppverdier. For å få en oversikt over ulike eldre modeller kan du kikke på https://www.apple-history.com/ Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Ja, kvaliteten har gått ned med årene så det lønner seg å sjekke hvilke serier som er minst problematiske og å overhale eldre maskiner. Apple ofrer litt for mye for å "innovere" på et allerede stort sett modent produkt, og de er ikke alene om dette, selv om de er greit i teten. Louis Rossmann har en grei oversikt, men jeg har ikke sett frarådingene samlet. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Mitt inntrykk er motsatt. Kvaliteten er bedre nå. Jeg ville ikke gått på bruktmarkedet. Mac holder seg kunstig høyt i pris på bruktmarkedet. Benytt heller muligheten til å selge den dyrt etter ikke så mange år. Uten at jeg har regnet på det, men bare basert på erfaring, så synes jeg det virker bedre å selge Macen etter 3-4 år til en ålreit pris enn å beholde den til den tar kvelden selv. Lenke til kommentar
Arctic Snow Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Takk for tips Skal sjekke ut den linken. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Kjøpte nylig en MBP 15 2015 fra elkjøp outlet da jeg ikke er klar for usb-C og donglelife. 12100 betalte jeg og fikk da full reklamasjonsrett og en relativt pen maskin. Den startet dog ikke og hadde "staingate", men dette ble utbedret og nå er jeg storfornøyd. Kanskje litt overpris for 3 år gammel hardware, men men. Så lenge etter en windowsmaskin men synes ikke at jeg fikk noe som passet både med kvalitet, pris og ytelse. Thinkpad x1 extreme hadde jo vært aktuell, men den er jo svindyr. XPS 15 er litt så som så med kvalitetskontrollen og dessuten også dyr om man skal ha med greie specs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå