sickb Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Jeg har anskaffet meg en APC Smart-UPS 600 VA, denne skal takle noe slikt som en total load på 400w. Jeg har for tiden 2 maskiner og 2 skjermer, men bare 1 av maskinene og 1 av skjermene er aktive, det jeg lurer på er om det er hensikt messig å kobble til både maskin og skjerm? Vet at det ikke er noe særlig poeng å kobble til skjerm i tilfelle strømbrudd, men hvis det forekommer noe lyn nedslag, vil ikke da UPS'en ta av for lynet så skjerm og maskin (og muligens UPS?) overlever? (har veldig lite peiling på UPS'er, så jeg håper på noe form for svar) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 hmm... Altså vis du jobber med pc'n da strømmen går så er det ganske så OK og ha skjermen PÅ slik at du får lagra ting og slått av maskina. ( i allefall lagra) Vis den står som server, og du ikkje er ved pc'n når straumen går, og du har satt UPS'n opp med software og kabel til pc'n så er det jo ein fordel og ikkje ha skjermen i kobla. Du kan jo også slå av skjermen når du ikkje bruker den da. Lenke til kommentar
sickb Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Scenario : Jeg sitter ved pc'n å driver på med noe (viktig eller uviktig) også slår lynet ned, vil da ups'en spare skjerm og maskin da (sett at skjerm og maskin er tilkobla)? Og vil en ups overleve ett lyn nedslag? Lenke til kommentar
bambam Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Scenario : Jeg sitter ved pc'n å driver på med noe (viktig eller uviktig) også slår lynet ned, vil da ups'en spare skjerm og maskin da (sett at skjerm og maskin er tilkobla)? Og vil en ups overleve ett lyn nedslag? Det som er poenget med en UPS Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Om en UPS takler et lynnedslag avhegner av type UPS. Anbefaler deg å sjekke litt på produsentenes sider. I de fleste tilfellene vil ikke en UPS overleve et direkt lynnedslag, men det tar støyten slikat tilkoblet utstyr ikke tar skade. Mange produsenter gir også en slags garanti, slik at hvis du blir truffet av lynet og UPS blir ødelagt. får du også en ny innen 5 år. Det har ihvertfall jeg på min UPS. Lenke til kommentar
sickb Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Hehe.. APC skal vist være ganske stor på UPS og den typen utstyr da.. så jeg får bare krysse fingra på at alt går bra om lynet skulle finne på å være ute på ugang. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 APC er en av de største produsentene ka, men om din UPS støtter automatisk regulering av spenningen avhenger altså av hvilken type UPS du kjøper. I norge må du ihvertfall ut med ca 1200 ,- ++ for en UPS som gjør det. Offline UPS støtter ikke dette. Lenke til kommentar
sickb Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 Du ser overskriften hva slags UPS jeg har anskaffet meg. Det er vel en Line-interactive (?) (som sagt, har ikke mye peiling på ups'er.. vet ikke så mye om hva som er forskjellen på Line-interactive, online og offline) Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 For en enkel og bra forklaring på de forskjellige UPS typene, se her: http://www.metric.no/default.asp?V_DOC_ID=948 Klarte ikke å finne ut hvilken modell du hadde på APC sine sider, men uansett får du vel vite spesifikasjonene i medfølgende dokumentasjone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå