Gå til innhold

Norge er med i Nato-samarbeid: Skal utvikle ubemannede fartøy for å jakte miner og ubåter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det eg som mangler litt forståelse; eller er dette litt utdatert strategi (bygger på gamel krigsform)

Ønsker vi ikke først og fremst misilbærere som kan operere både til lands og vann’s for å ha en høg mobilitet. Og hva med å kunne operere med samme temperatur som omgivnadene.

Å rydde miner kan man gjøre etterpå...., Hallo !

Hva med å selge Vålerenga, Brann og Rosenborg til Russen som liker sirkus og Jeltsin (et Vodka merke), Chineserne utgjør jo ingen fare.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Er minelegging fortsatt en gylding millitær taktikk?

Det er jo ikke akkurat slik som under WW2 at et minelegging skip kan snike seg inn i en fjord eller havneanlegg under ly av mulm og mørke!

Virker på meg som all investeringer i mineleggere og fjernere er borkastet millær kapasitet, noen som har kjennskap til moderne minelegging som kan kommentere?

Lenke til kommentar

Er det eg som mangler litt forståelse; eller er dette litt utdatert strategi (bygger på gamel krigsform)

Ønsker vi ikke først og fremst misilbærere som kan operere både til lands og vann’s for å ha en høg mobilitet. Og hva med å kunne operere med samme temperatur som omgivnadene.

Hva med å selge Vålerenga, Brann og Rosenborg til Russen som liker sirkus og Jeltsin (et Vodka merke), Chineserne utgjør jo ingen fare.

Hva er det som er utdatert med å jakte ubåter?

Lenke til kommentar

Hva er det som er utdatert med å jakte ubåter?

Man må da gjerne jakte ubåter, eller dra på harejakt med Forsvarets ATV eller landsted båt. Saken er den at minelegging er betre.

Er der ikke plassert hydrogenbomber i dei 100 mest strategiske byer har ikke forsvarsmaktene gjort jobben sin.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat slik som under WW2 at et minelegging skip kan snike seg inn i en fjord eller havneanlegg under ly av mulm og mørke!

Virker på meg som all investeringer i mineleggere og fjernere er borkastet millær kapasitet, noen som har kjennskap til moderne minelegging som kan kommentere?

--------------------------------------------

Russerne øver ikke på å minelegge norskekysten med båt. De planlegger å minelegge fra fly. Derfor alle de "meningsløse" krenkingene der de flyr nedover langs norskekysten. En minelagt kyst fra trondheim og oppover gjør det umulig å frakte alliert materiell sjøveien nordover. Minesveiping er derfor virkelig hot ift russerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...