Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Canbus ved montering av ekstralys

Krimt3k

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en ledbar som jeg skal koble til min bil. Bilen har bixenon og har blitt anbefalt å benytte canbus dongel for montering. Dersom jeg monterer canbus selv så vil nybilgarantien ikke gjelde dersom det blir montert feil.

Så spørsmålet mitt er om noen har erfaring med hva prisen blir for dette? Har googlet litt og ser ikke for meg at de bruker mer enn en arbeidstime pluss deler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det kan nesten ikke gjøres feil så lenge du kobler det opp etter instruksjonene (pluss på pluss, minus på minus). Jeg kjøpte LED-bar til min V70 2012-modell for et år siden med "canbus integrert." Det var bare å strekke ledningene, sette i kontakten i LED-baren og koble på batteriet og styrestrøm fra fjernlyset i billykta. Alt var plug and play utenom et lite hull i dekselet på hovedlykta.. 

På et verksted vil de nok fort ta betalt 1-3 timer for å montere lyktene og koble de opp, alt etter hvor pent du vil ha det og hvor lett/vanskelig det er å montere på bilen din. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"can bus greier"

Det hele handler om at det kun blir brukt signaler til å styre fulltlysene på nyere biler som har xenon. Dermed trenger man en boks som konverterer det signalet til 12 volt slik at du kan trigge et rele. 

Ehm. Nja, ikke helt. 

CANBUS i seg selv er et kommunikasjonssystem mellom alle ECU-er i nyere biler, og kan som du sier brukes til å skru av og på lys, men signalet må jo gå til et rele som gir lykta 12/24V. Grunnen til at du vil bruke CANBUS på ekstralys er for å ikke lage forstyrrelse på strømnettet i bilen, som igjen kan gi feilmeldinger. Spenningen er uansett 12/24V. 

Jeg ble fortalt at jeg MÅTTE montere canbus greier på min A4 med bixenon.

Kjørt 1 år nå uten problemer, ved å bare koble meg inn på kontakten til lykta, uten noe canbus-styr

Jepp, det finnes utallige eksempler på at ekstralys er montert uten CANBUS, men jo nyere bil, funksjonalitet og sensorer som bruker CANBUS, jo større risiko for at det kan komme feilmeldinger i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Ehm. Nja, ikke helt. 

CANBUS i seg selv er et kommunikasjonssystem mellom alle ECU-er i nyere biler, og kan som du sier brukes til å skru av og på lys, men signalet må jo gå til et rele som gir lykta 12/24V. Grunnen til at du vil bruke CANBUS på ekstralys er for å ikke lage forstyrrelse på strømnettet i bilen, som igjen kan gi feilmeldinger. Spenningen er uansett 12/24V. 

Jepp, det finnes utallige eksempler på at ekstralys er montert uten CANBUS, men jo nyere bil, funksjonalitet og sensorer som bruker CANBUS, jo større risiko for at det kan komme feilmeldinger i fremtiden. 

Hvis det er 12 volts styring så kan man jo bare koble styrestrømmen slik man pleier. 

Du får lese litt om PWM signaler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...