Gå til innhold

Gratis kommunale ladplasser er alltid opptatt. Fra nyttår må elbilistene i Oslo betale


thelebrity68

Anbefalte innlegg

Er det bare rike folk som kjører Dyre/Tyngre elbiler? Det finner jeg veldig rart da feks tesla er en av de mest solgte bilene her til lands. Jeg ville heller ikke kalt en Tesla noe luksusbil, det er en standard sedan/suv.

 

Rike folk subsidieres jo stadig om dagen, de har "aldri" betalt mindre i skatt.

Tesla Model S har det med å være en vanlig familiebil når det passer eierne best og en premiumbil som sammenlignes med S-klasse når det passer best..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla Model S har det med å være en vanlig familiebil når det passer eierne best og en premiumbil som sammenlignes med S-klasse når det passer best..

 

Premium bil kan jeg være enig i, men noe luksus/S-klasse er den langt i fra. Det eneste de to deler er ganske like utvendige dimensjoner. Du må gjerne sitere meg på at jeg har sammenlignet den med S-klasse på noe annet enn størrelse. 

Lenke til kommentar

Ahh, så elbilene slipper også fra seg fælt svevestøv ja.. Jeg har et inntrykk av at en langt større andel av Tesla-folket kjører med piggdekk enn snittet blant bilister flest.. Du lever åpenbart i en verden fylt av illusjoner, det er en del steder også i Oslo knapp tilgang på strøm for fyring. Eksempelvis er det slik at en del boligeiere må koste på svært store summer for å kunne gjøre dette og transformatorstasjoner må oppgraderes.

<..klipp...>

Ja, elbiler som kjører med piggdekk slipper ut mye svevestøv.

Men evt økt vekt på elbiler pga batterier har ikke så mye å si, kanskje litt for de aller største elbilene. Det er først når man kommer opp i lastebilstørrelse at vekten betyr mye ift svevestøv.

 

Angående strøm i stedet for vedfyring:

Det var derfor jeg skrev "De fleste".

Og selv utbygging av trafostasjoner og oppgradering av strømnettet for de stedene dette gjelder hadde vel blitt mye billigere enn f.eks. utbygging av trikk eller sykkelnettet, ikke minst gi mer miljøffekt per krone?

 

Jeg har ikke tall på dette men, kan ikke tenke meg at det er et veldig stort problem. Tror uansett det er samfunnsøkonomisk nyttig.

 

Mange betaler jo nå 10-20.000,- i bompenger i Oslo hvert år, så om noen må oppgradere anlegget sitt for kanskje så mye som hundre tusen, synes jeg det er helt greit, og vil nok likevel være mye miljøeffekt per krone, og fremtidsrettet.

 

Trafostasjoner bør i utgangspunktet bli dekket over nettleien evt med offentlig støtte for å sørge for full elektrifisering.

Men supert om noen hadde forsket på dette, så man kunne få reelle tall.

 

Edit:

Litt om piggdekk, elbiler og piggfritt.

https://www.nilu.no/Nyhetsarkiv/tabid/74/CategoryID/142/NewsId/773/Elbil-Joda-de-forurenser-ogsa.aspx

 

Og her:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

(Faktisk.no er ikke alltid så treffsikre, men har her mange gode poenger)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Premium bil kan jeg være enig i, men noe luksus/S-klasse er den langt i fra. Det eneste de to deler er ganske like utvendige dimensjoner. Du må gjerne sitere meg på at jeg har sammenlignet den med S-klasse på noe annet enn størrelse.

 

Den er jo ikke premium heller, finishen er jo i beste fall nesten på høyde med en Ford Mondeo.

Jeg omtalte dette på generelt basis, det er ganske vanlig at det er en luksusbil når det er best for eierne og en vanlig kjip bil på linje med Mondeo eller lignende når det er best for eierne..

 

Ja, elbiler som kjører med piggdekk slipper ut mye svevestøv.

Men evt økt vekt på elbiler pga batterier har ikke så mye å si, kanskje litt for de aller største elbilene. Det er først når man kommer opp i lastebilstørrelse at vekten betyr mye ift svevestøv.

Jeg dro ikke frem vekt som en faktor i det hele tatt og dette var et bevisst valg siden jeg vet det ikke har den helt store betydningen.

Det som har stor betydning er at det virker som en høyere andel enn blant biler ellers bruker piggdekk i vinterhalvåret. Ganske morsomt siden man vel velger elbil pga miljøet.. (Jada, jeg vet at det er få som velger den derfor og at majoriteten velger den av helt andre og langt mer egoistiske årsaker)

 

Angående strøm i stedet for vedfyring:

Det var derfor jeg skrev "De fleste".

Og selv utbygging av trafostasjoner og oppgradering av strømnettet for de stedene dette gjelder hadde vel blitt mye billigere enn f.eks. utbygging av trikk eller sykkelnettet, ikke minst gi mer miljøffekt per krone?

Hvem skal betale for dette?

 

Mange betaler jo nå 10-20.000,- i bompenger i Oslo hvert år, så om noen må oppgradere anlegget sitt for kanskje så mye som hundre tusen, synes jeg det er helt greit, og vil nok likevel være mye miljøeffekt per krone, og fremtidsrettet.

Det er lett å ha et avslappet forhold til penger andre må bruke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<...klipp...> Jeg dro ikke frem vekt som en faktor i det hele tatt og dette var et bevisst valg siden jeg vet det ikke har den helt store betydningen.Det som har stor betydning er at det virker som en høyere andel enn blant biler ellers bruker piggdekk i vinterhalvåret. Ganske morsomt siden man vel velger elbil pga miljøet.. (Jada, jeg vet at det er få som velger den derfor og at majoriteten velger den av helt andre og langt mer egoistiske årsaker)

 

Hvem skal betale for dette?Det er lett å ha et avslappet forhold til penger andre må bruke..

Jepp. Det er veldig lett.. :)

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er mitt personlige førstevalg til løsning, men mer for å vise at det er en skjevhet i hva enkelte nå betaler mot hva andre som forurenser minst like mye slipper å betale.

 

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg vel gått for noe slikt:

-Massiv utbygging av ladenettverket for å gjøre det enkelt å velge elektriske biler.

-Forby fyring i gamle ovner, tillate kun i "rentbrennende" (Men med mulighet for unntak og dispensasjoner), og selvsagt med en lang overgangsperiode.

-Bompenger kun i rushtid på steder med kø, gratis ellers

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

Den er jo ikke premium heller, finishen er jo i beste fall nesten på høyde med en Ford Mondeo.

Jeg omtalte dette på generelt basis, det er ganske vanlig at det er en luksusbil når det er best for eierne og en vanlig kjip bil på linje med Mondeo eller lignende når det er best for eierne..

 

 

Jeg dro ikke frem vekt som en faktor i det hele tatt og dette var et bevisst valg siden jeg vet det ikke har den helt store betydningen.

Det som har stor betydning er at det virker som en høyere andel enn blant biler ellers bruker piggdekk i vinterhalvåret. Ganske morsomt siden man vel velger elbil pga miljøet.. (Jada, jeg vet at det er få som velger den derfor og at majoriteten velger den av helt andre og langt mer egoistiske årsaker)

 

 

Hvem skal betale for dette?

 

 

Det er lett å ha et avslappet forhold til penger andre må bruke..

Det er din mening, en skal få lov til å ha det. Jeg mener bilen passer bedre inn der.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er mitt personlige førstevalg til løsning, men mer for å vise at det er en skjevhet i hva enkelte nå betaler mot hva andre som forurenser minst like mye slipper å betale.

Da må vi definere hva som er mest forurensing også, CO2-utslipp er i det minste ikke noe man bør regne med når det gjelder vedfyring.

 

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg vel gått for noe slikt:

-Massiv utbygging av ladenettverket for å gjøre det enkelt å velge elektriske biler.

Det er jo ganske håpløse saker når det trenger så offensive støtteordninger for å bli et reelt alternativ..

 

Jeg er ikke motstander av å ha batteribiler men mener det må være normale markedsvilkår som ligger til grunn både i salg av bilene og i etablering av ladenettverk. Vi har nådd kritisk masse og det er nå grunnlag for kommersiell utvikling videre.

Helst skulle jeg sett at man fikk på godt med avgifter på batteribiler allerede fra 2019 selv om jeg ville tapt penger på det selv.

 

-Bompenger kun i rushtid på steder med kø, gratis ellers

Bompenger slik de er i dag bør fjernes sammen drivstoffavgifter slik at man kan innføre veiprising der alle betaler for den faktiske bruken av veien.

Lenke til kommentar

Da må vi definere hva som er mest forurensing også, CO2-utslipp er i det minste ikke noe man bør regne med når det gjelder vedfyring.Det er jo ganske håpløse saker når det trenger så offensive støtteordninger for å bli et reelt alternativ..Jeg er ikke motstander av å ha batteribiler men mener det må være normale markedsvilkår som ligger til grunn både i salg av bilene og i etablering av ladenettverk. Vi har nådd kritisk masse og det er nå grunnlag for kommersiell utvikling videre.Helst skulle jeg sett at man fikk på godt med avgifter på batteribiler allerede fra 2019 selv om jeg ville tapt penger på det selv.Bompenger slik de er i dag bør fjernes sammen drivstoffavgifter slik at man kan innføre veiprising der alle betaler for den faktiske bruken av veien.

Ift utslipp, tenker jeg primært på lokal forurensning.

Vedfyring bør jo være forholdsvis CO2-nøytralt, litt avhengig av hvordan veden blir transportert, emballert etc.

 

Fossilbiler betaler ellers allerede for CO2-utslipp både gjennom engangsavgiften og drivstoffavgiftene.

 

Ang kostnader utbygging av ladenettet:

Enig, jeg synes utbygging primært bør gjøres av det private, og det bør skje uten for mye subsidier. Men nå skjer jo ingenting. Tror det er flere private aktører som hadde bygget ut ladere i Oslo sentrum hvis de hadde fått lov.

 

Elbiler er jo nå i praksis sterkt subsidiert allerede gjennom mva og avgiftsfritak + billig bomring. Dette bør være mer enn nok...

Lenke til kommentar

Jeg dro ikke frem vekt som en faktor i det hele tatt og dette var et bevisst valg siden jeg vet det ikke har den helt store betydningen.

Det som har stor betydning er at det virker som en høyere andel enn blant biler ellers bruker piggdekk i vinterhalvåret. Ganske morsomt siden man vel velger elbil pga miljøet.. (Jada, jeg vet at det er få som velger den derfor og at majoriteten velger den av helt andre og langt mer egoistiske årsaker)

Hvor har du dette fra? En statistisk undersøkelse fra SVV i 2015/2016 viste at elbilister har lavere andel piggdekk enn bilister ellers. Ganske markant forskjell.

 

https://elbil.no/9-av-10-elbilister-styrer-unna-piggdekk/

Lenke til kommentar

Det som har stor betydning er at det virker som en høyere andel enn blant biler ellers bruker piggdekk i vinterhalvåret. Ganske morsomt siden man vel velger elbil pga miljøet.. (Jada, jeg vet at det er få som velger den derfor og at majoriteten velger den av helt andre og langt mer egoistiske årsaker)

.

Hva er det som får det til å virke som dette? Statistikken viser det motsatte.

https://elbil.no/9-av-10-elbilister-styrer-unna-piggdekk/

Lenke til kommentar

Hva får det til å virke slik?

Knatringen fra elbilene som kjører langs veiene.

Det skal sies at det nok først og fremst er Tesla-folket som bruker piggdekk på elbilene sine.

 

Ikke at jeg merker det lenger, her har vi bare en Tesla og ca alle biler er utstyrt med piggdekk. Mange bruker piggdekk hele året også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...