Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gratis kommunale ladplasser er alltid opptatt. Fra nyttår må elbilistene i Oslo betale


thelebrity68

Anbefalte innlegg

i oslo er det 16 timer, er ganske latterlig når jeg ser samme hybrid bilen stå på samme ladeplassen i 20 timer +, utenfor sentrum så er ikke kommunale parkeringsvakter så flinke på å sette bot på biler som står lengre.

Det er ikke alle ladeplassene som har tidsbegrensning da (selv om jeg mener de burde ha det, unntatt på natta). Rekorden for å okkupere en av plassene på nærmeste ladeplass for meg er for øvrig en Leaf som sto på lading i 9 døgn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte å krydre med litt sosialistisk inkonsekvent logikk i kveld. Poenget er at veier er ikke gratis, og frem til nå har bensin og dieselbileierne betalt en uforholdsmessig stor andel i forhold elbilene.

Ikke i forhold til skadene fossilbiler gjør både med gift lokalt og CO2 som fører til en global oppvarming.

 

Bensin og dieselbiler blir stadig bedre og mer miljøvennlige. Lokal forurensning er knapt et problem lenger. At elbiler gir mindre CO2 utslipp er vel omdiskutert, ref hele livssyklusen betraktet:

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

Bensin- og dieselbiler blir aldri miljøvennlige og vil aldri gi like lave CO2-utslipp og spesielt lokale utslipp som elbiler.

 

At elbiler gir mindre CO2 er slett ikke omdiskutert, og artikkelen du linker til er basert på synsing fra en organisasjon som prøver å beskytte fossilindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering. Problemer er alfor få ladeplasser!! Det sier seg selv 1450 ladeplasser er alfor liten en stor by som Oslo om man virkelig ønsker overgang til elbiler. Hva tenkter Elbilforeningen her egentlig??

 

De benyttes av folk som bor i området til parkering og lading av elbilen. En ladestolpe slik de brukes i dag bruker ikke sørlig mer enn en lyktestolpe litt overdrev sagt; men se heller på hvar ladeplass som en billig luftrenser. En elbil som fortrenger en fossilbil = renere luft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering. Problemer er alfor få ladeplasser!! Det sier seg selv 1450 ladeplasser er alfor liten en stor by som Oslo om man virkelig ønsker overgang til elbiler. Hva tenkter Elbilforeningen her egentlig??

 

De benyttes av folk som bor i området til parkering og lading av elbilen. En ladestolpe slik de brukes i dag bruker ikke sørlig mer enn en lyktestolpe litt overdrev sagt; men se heller på hvar ladeplass som en billig luftrenser. En elbil som fortrenger en fossilbil = renere luft.

Motivasjonen går vell opp nå som free riderne lader hjemme og ikke gratis på gateplan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering. Problemer er alfor få ladeplasser!! Det sier seg selv 1450 ladeplasser er alfor liten en stor by som Oslo om man virkelig ønsker overgang til elbiler. Hva tenkter Elbilforeningen her egentlig??

 

De benyttes av folk som bor i området til parkering og lading av elbilen. En ladestolpe slik de brukes i dag bruker ikke sørlig mer enn en lyktestolpe litt overdrev sagt; men se heller på hvar ladeplass som en billig luftrenser. En elbil som fortrenger en fossilbil = renere luft.

Motivasjonen går vell opp nå som free riderne lader hjemme og ikke gratis på gateplan?

Kun 1450 ladere er hovedproblemet. Skal virkelig elbil bare være folk som bor i enebolig /rekkehus?

 

Problemet slik jeg ser deg er at betaling for lading på (alfor få) fortausladere er slutten for utbredelse av elbiler for folk som ikke har egen privat p-plass med lademulighet. Selvfølgelig ideelt for MDG som er bilhateparti uansett drivlinje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun 1450 ladere er hovedproblemet. Skal virkelig elbil bare være folk som bor i enebolig /rekkehus?

 

Problemet slik jeg ser deg er at betaling for lading på (alfor få) fortausladere er slutten for utbredelse av elbiler for folk som ikke har egen privat p-plass med lademulighet. Selvfølgelig ideelt for MDG som er bilhateparti uansett drivlinje...

 

Nei det synes jeg ikke, det bør absolutt komme flere ladere. Men å innføre en kostnad fører jo til at de som kan lade hjemme gjør dette og ikke snylter på gratis lading. IE mer ledige ladere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering. Problemer er alfor få ladeplasser!! Det sier seg selv 1450 ladeplasser er alfor liten en stor by som Oslo om man virkelig ønsker overgang til elbiler. Hva tenkter Elbilforeningen her egentlig??

 

De benyttes av folk som bor i området til parkering og lading av elbilen. En ladestolpe slik de brukes i dag bruker ikke sørlig mer enn en lyktestolpe litt overdrev sagt; men se heller på hvar ladeplass som en billig luftrenser. En elbil som fortrenger en fossilbil = renere luft.

Nå er det ingen rettighet for de som bor i byen å fritt kunne legge beslag fellesområdene for å parkere bilen sin rett utenfor døren. De aller fleste parkerer bilen på sin egen eiendom eller leier en plass å parkere på. Det er ikke gitt at man kan belage seg på å være avhengig av fortausparkering når plass er en mangelvare i byene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering. Problemer er alfor få ladeplasser!! Det sier seg selv 1450 ladeplasser er alfor liten en stor by som Oslo om man virkelig ønsker overgang til elbiler. Hva tenkter Elbilforeningen her egentlig??

 

De benyttes av folk som bor i området til parkering og lading av elbilen. En ladestolpe slik de brukes i dag bruker ikke sørlig mer enn en lyktestolpe litt overdrev sagt; men se heller på hvar ladeplass som en billig luftrenser. En elbil som fortrenger en fossilbil = renere luft.

Nå er det ingen rettighet for de som bor i byen å fritt kunne legge beslag fellesområdene for å parkere bilen sin rett utenfor døren. De aller fleste parkerer bilen på sin egen eiendom eller leier en plass å parkere på. Det er ikke gitt at man kan belage seg på å være avhengig av fortausparkering når plass er en mangelvare i byene.

Spørsmålet er hva kommunen vil med luftforurensingen, og overgang til grønn transport. Fossilbiler er alternativet, og det er ikke mye kostnader man kan legge på elbilen før fossilbiler er etg bedre alternativ. Se på Danmark. Litt påslag 20% av fossilbilavgiften og elbilsalget opphørte.
Lenke til kommentar

Det er ingen som helst grunn til at det offentlige skal betale utbygging av ladestasjoner, dette bør gjøres av kommersielle aktører på lik linje med dagens bensinstasjoner.

Jo, det er en stor fordel at det offentlige legger til rette for en overgang fra gift-spyende CO2-bøllete fossilbiler og til batterielektriske biler.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva kommunen vil med luftforurensingen, og overgang til grønn transport. Fossilbiler er alternativet, og det er ikke mye kostnader man kan legge på elbilen før fossilbiler er etg bedre alternativ. Se på Danmark. Litt påslag 20% av fossilbilavgiften og elbilsalget opphørte.

Jeg mente mer at de som ønsker å bo i byen og ha egen bil selv burde sørge for å ha en egen parkeringsplass til den bilen. Uansett drivstoff. Å fortsette å være avhengig av å parkere sin egen bil i offentlig gater som fast løsning burde man ikke ha som utgangspunkt uansett. Når man disponerer en egen parkeringsplass er det vesentlig lavere terskel for å kunne etablere lademuligheter på denne plassen.

Endret av thawi
Lenke til kommentar

 

Og slik forsvant motivasjonen for alle som bor sentralt i gamle gråbeingårder og er avhengig av fortausparkering.

Vel, har man virkelig behov for bil hvis man bor forholdsvis sentralt i Oslo?

Skal man virkelig gjøre Oslo sentrum så smal på demografien at det bare er single barmløse 20-35-åringer. Det er gjerne lagt opp til å bruke kollektivt så mye som mulig og bruke bilen så lite som mulig. Og da er det veldig lite folkevennlig å fjerne alle muligheter for å ha bilen parkert mellom de gangene du faktisk må bruke den...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er en stor fordel at det offentlige legger til rette for en overgang fra gift-spyende CO2-bøllete fossilbiler og til batterielektriske biler.

Det har de allerede gjort, men de har et annet problem nå, og det er at trafikken ikke går ned, og i verste fall øker, fordi folk kjører gratis med elbil

Fossil-trafikken i Trondheim har gått ned, men elbilen har gått opp tilsvarende, så de tjener mindre penger, men har samme/høyere utgifter

Hvorfor ta bussen, når en kan kjøpe elbil til kraftig redusert pris, i tillegg til fossilbilen en har hjemme, kjøre gratis gjennom bommene, parkere gratis og lade gratis..

Lenke til kommentar

Det har de allerede gjort, men de har et annet problem nå, og det er at trafikken ikke går ned, og i verste fall øker, fordi folk kjører gratis med elbil

Fossil-trafikken i Trondheim har gått ned, men elbilen har gått opp tilsvarende, så de tjener mindre penger, men har samme/høyere utgifter

Hvorfor ta bussen, når en kan kjøpe elbil til kraftig redusert pris, i tillegg til fossilbilen en har hjemme, kjøre gratis gjennom bommene, parkere gratis og lade gratis..

 

 

, når en kan kjøpe elbil til kraftig redusert pris, i tillegg til fossilbilen en har hjemme, kjøre gratis gjennom bommene, parkere gratis og lade gratis..

 

 

Det må være en utrolig dyr buss der du befinner deg om å kjøre elbil som ekstra bil er kraftig redusert pris/utgift. 

Lenke til kommentar

Prisen på elbil lading bør settes til det strømmen koster pluss tillegg for nødvendig infrastruktur og driftskostnader. Hurtiglading vil kreve større overføringskapasitet, og dette koster penger.

 

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

 

Hva med å gå andre veien, at man kanskje kutter avgifter for bensin? Virker som mange har gitt opp dette konseptet :p Du som har navn etter Norges eneste som kan kalles liberalist i en maktposisjon må da støtte opp om dette ;)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Skal man virkelig gjøre Oslo sentrum så smal på demografien at det bare er single barmløse 20-35-åringer. Det er gjerne lagt opp til å bruke kollektivt så mye som mulig og bruke bilen så lite som mulig. Og da er det veldig lite folkevennlig å fjerne alle muligheter for å ha bilen parkert mellom de gangene du faktisk må bruke den...

Den skjønner jeg ikke. I Oslo sentrum er det korte avstander til det meste. Skole eller barnehage ligger med all sannsynlighet rett i nærheten. Hvorfor skulle barnefamilier ha så enormt behov for bil?

Lenke til kommentar

 

Skal man virkelig gjøre Oslo sentrum så smal på demografien at det bare er single barmløse 20-35-åringer. Det er gjerne lagt opp til å bruke kollektivt så mye som mulig og bruke bilen så lite som mulig. Og da er det veldig lite folkevennlig å fjerne alle muligheter for å ha bilen parkert mellom de gangene du faktisk må bruke den...

Den skjønner jeg ikke. I Oslo sentrum er det korte avstander til det meste. Skole eller barnehage ligger med all sannsynlighet rett i nærheten. Hvorfor skulle barnefamilier ha så enormt behov for bil?

Du har åpenbart ikke barn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...