Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gratis kommunale ladplasser er alltid opptatt. Fra nyttår må elbilistene i Oslo betale


thelebrity68

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

– Fredrikstad kommune har for eksempel foreslått 50 kroner timen for normallading. Det blir dyrere enn bensin og diesel, påpeker Bu.

Utfordringen en del steder er vel at ladepunktene må konkurrere med prisen på p-plasser.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Utfordringen med betaling er hvordan det kan gjøres kostnadseffektivt. Ladere med betalingssystem koster jo ganske mye så bare avskrivningen av den må jo bety ganske stort påslag på strømprisen for å kunne gå i null.

En måte å løse det på er betaling via parkeringsautomater og parkeringsapper, med et tillegg på 1 kr/kWh*. Det bør også gi god konkurranse mot dyre betalingsløsninger direkte på laderne.

* Beregnet etter maks effekt ladepunktet kan levere, ikke hva som faktisk lades for. Årsaken til at det bør være sånn er for at man ikke skal okkupere ladere unødvendig. Er man ferdig å lade skal man ha incentiv til å flytte seg. Å sette ned ladehastigheten for å drøye tida hjelper ikke. Tilgjengelig ladehastighet bør være 3,6 kW.

 

Det bør IKKE løses ved å innføre ennå et separat betalingssystem for elbilistene.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Utfordringen med betaling er hvordan det kan gjøres kostnadseffektivt. Ladere med betalingssystem koster jo ganske mye så bare avskrivningen av den må jo bety ganske stort påslag på strømprisen for å kunne gå i null.

 

En måte å løse det på er betaling via parkeringsautomater og parkeringsapper, med et tillegg på 1 kr/kWh*. Det bør også gi god konkurranse mot dyre betalingsløsninger direkte på laderne.

 

* Beregnet etter maks effekt ladepunktet kan levere, ikke hva som faktisk lades for. Årsaken til at det bør være sånn er for at man ikke skal okkupere ladere unødvendig. Er man ferdig å lade skal man ha incentiv til å flytte seg. Å sette ned ladehastigheten for å drøye tida hjelper ikke. Tilgjengelig ladehastighet bør være 3,6 kW.

 

Det bør IKKE løses ved å innføre ennå et separat betalingssystem for elbilistene.

 

 

Stolpene i Oslo har vel allerede et RFID system. Jeg trodde poenget med det var at det senere kunne kobles mot en betalingsløsning. Vil j også regne med at feks. elbilforeningens ladebrikke kan registreres som ID på løsningen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo svært gode nyheter at det skal betales for i første omgang noen av kostnadene man påfører samfunnet.

 

Det er derimot svært uheldig at kommunen har ladere, dette burde de overlatt helt og holdent til kommersielle aktører slik at man hadde fått fart i utbyggingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på elbil lading bør settes til det strømmen koster pluss tillegg for nødvendig infrastruktur og driftskostnader. Hurtiglading vil kreve større overføringskapasitet, og dette koster penger.

 

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på elbil lading bør settes til det strømmen koster pluss tillegg for nødvendig infrastruktur og driftskostnader. Hurtiglading vil kreve større overføringskapasitet, og dette koster penger.

 

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

 

De som betaler strømregningen til hurtig laderen betaler nettleie, dette dekker slike ting. Etterhvert vill vi også få inn effektledd som vill dekke dette bedre. 

 

Hvordan skal en få veiavgiften inn i strømmen mener du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på elbil lading bør settes til det strømmen koster pluss tillegg for nødvendig infrastruktur og driftskostnader. Hurtiglading vil kreve større overføringskapasitet, og dette koster penger.

 

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

 

 

Det er ikke snakk om hurtiglading på disse stolpene, og avgifter til vedlikehold av infrastruktur er ivaretatt i fastleddet, energileddet og forbruksavgiften på strømmen. Moms betaler man også på strømmen. Da er jo alle ønskene dine ivaretatt allerede. 

 

Selv om de avgiftene du ønsker innført her allerede er der, er det jo litt uvant å se en liberalist argumentere for MER avgifter og skatter?

Lenke til kommentar

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

Jo, det er god grunn til at de som forpester og forgifter luften og ødelegger det globale miljøet skal subsidiere mer miljøvennlige biler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om hurtiglading på disse stolpene, og avgifter til vedlikehold av infrastruktur er ivaretatt i fastleddet, energileddet og forbruksavgiften på strømmen. Moms betaler man også på strømmen. Da er jo alle ønskene dine ivaretatt allerede. 

 

Selv om de avgiftene du ønsker innført her allerede er der, er det jo litt uvant å se en liberalist argumentere for MER avgifter og skatter?

 

Jeg valgte å krydre med litt sosialistisk inkonsekvent logikk i kveld. Poenget er at veier er ikke gratis, og frem til nå har bensin og dieselbileierne betalt en uforholdsmessig stor andel i forhold elbilene.

 

Kostnadene med veier bør belastes de som faktisk bruker den. Og siden det offentlige eier mesteparten av veien, er det naturlig at bilistene betaler for bruken selv, rettferdig og jevnt fordelt etter faktisk bruk og slitasje. Og bilrelaterte avgifter bør selvsagt kun gå til veier og ikke brukes som melkeku for å finansiere andre oppgaver som sykkelstier og kollektivtransport. Sykelistene kan betale for sykkelstiene sine selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er god grunn til at de som forpester og forgifter luften og ødelegger det globale miljøet skal subsidiere mer miljøvennlige biler.

 

Bensin og dieselbiler blir stadig bedre og mer miljøvennlige. Lokal forurensning er knapt et problem lenger. At elbiler gir mindre CO2 utslipp er vel omdiskutert, ref hele livssyklusen betraktet:

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjører plug-in hybrid og er motstander av timepriser og minuttpriser så lenge disse ikke støtter hurtiglading. Sørg heller for å ta godt betalt av alle som står over ladetiden (eller innfør tidsbegrensning) så lenge målsetningen er at folk skal kjøre elektrisk i størst mulig grad. Jeg deltar elektrisk og betaler allerede full pris i bomringen i tillegg til kost for hyppig service intervall i motsetning til elbilistene. Hybridene parkerer vel heller ikke gratis meg kjent. Et grønnere bybilde inkluderer også de som tar høyde for variabel kjørelengde når de kjøper bilen selv om de lengre etappene skjer med tradisjonelt drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

superclementz: Hurtiglading (DC) finner man langs hovedveier og er noe helt annet enn normallading/parkeringslading (AC). Det er meningsløst å tilby generell hurtiglading på parkeringsplasser.

 

Siden ladestolpen ikke har noen måte å vite hvilken bil du kjører så kan hvem som helst sette ned ladehastigheten og få "gratis parkering" lenge. Plassen okkuperes lengre enn nødvendig akkurat på samme måte som hvis man lader med full styrke og lar bilen bli stående ferdig ladet og okkupere plassen.

 

De ladestolpene som fins, bør utnyttes effektivt, med middels høy AC-effekt. F.eks 3,6 kW for dumme ubalanserte anlegg og opp mot 22 kW for lastbalanserte anlegg. Noe mer enn det er ikke vits fordi veldig få biler støtter mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kostnadene med veier bør belastes de som faktisk bruker den. Og siden det offentlige eier mesteparten av veien, er det naturlig at bilistene betaler for bruken selv, rettferdig og jevnt fordelt etter faktisk bruk og slitasje. Og bilrelaterte avgifter bør selvsagt kun gå til veier og ikke brukes som melkeku for å finansiere andre oppgaver som sykkelstier og kollektivtransport. Sykelistene kan betale for sykkelstiene sine selv.

Med denne fordelingen av kostnader, hvem skal da betale for, for eksempel, astmamedisin til folk med luftveissykdommer i byene. Den mest negative påvirkningen for disse er partikler fra avgasser fra biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det er god grunn til at de som forpester og forgifter luften og ødelegger det globale miljøet skal subsidiere mer miljøvennlige biler.

Nå er det ikke helt som du forsøker å skape inntrykk av her, det er ikke slik at bilister kjører inn til arbeidsplassen sin fordi de synes det er så voldsomt artig..

Kostnaden bør vel heller ligge på de som initierer forurensning?

 

Jeg ser helt klart argumenter for at elektriske biler skal slippe rimeligere gjennom bomringer etablert for å bedre luftkvaliteten. De fleste bompengeprosjekter i Norge er dog for å finansiere veiutbygging, dette bør alle som benytter veien delta i betalingen av på lik måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilforeningens begrunnelse for å støtte betaling for strøm er ønske om større sirkulasjon på ladepunktene. Hvis større sirkulasjon er poenget burde foreningen for lenge siden ha sørget for at det kommunale regelverket ble endret fra "parkering for ladbar motorvogn" til "parkering for ladende motorvogn". Da ville folk som parkerer uten å lade kunne ilegges gebyr og vi ville fått større sirkulasjon på plassene. Kommunen burde nok også vurdert om tidsbestemmelsene på flere av ladeplassene hvis økt sirkulasjon er poenget. Kommunal infrastruktur for lading av motorvogner dreier seg om å sørge for at folk som bor i leiligheter uten egen parkeringsplass har mulighet for "hjemmelading". Elbilister som bor i eneboliger og i borettslag/sameier med ladeinfrastruktur er vant til å betale for den strøm man fyller på bilen. Det folk frykter er at det skal komme betalingsløsninger som egentlig er skjult parkeringsavgift (som kjent vedtok Stortinget at elbiler skal kunne stå gratis på offentlig regulert parkering. Regjeringen fikk for et par år siden revidert denne regelen til at innføring av parkeringsavgifter kunne fastsettes lokalt. Avgiften kan maksimalt være 50% av hva en eksosbil betaler. Oslo har vedtatt å videreføre gratis parkering). Betaling for kwh istedet for tid er derfor et åpenbart krav som Elbilforeningen burde ha fremmet. Det er fortsatt ikke for sent å fortelle hvilke premisser som bør ligge til grunn for brukerbetaling - betaling for kwh istedet for tid man står parkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på elbil lading bør settes til det strømmen koster pluss tillegg for nødvendig infrastruktur og driftskostnader. Hurtiglading vil kreve større overføringskapasitet, og dette koster penger.

 

I tillegg bør det legges på avgifter og moms tilsvarende samme størrelse som på bensin og diesel. Slike avgifter går bl.a. til å bygge og drifte veier. Elbiler bruker også veier, og ingen grunn til at bensin og dieselbiler skal subsidiere elbilers veibruk.

En elbil har under 30% av fotavtrykket. Ta med det i beregningen også

Lenke til kommentar

Jeg valgte å krydre med litt sosialistisk inkonsekvent logikk i kveld. Poenget er at veier er ikke gratis, og frem til nå har bensin og dieselbileierne betalt en uforholdsmessig stor andel i forhold elbilene.

 

Kostnadene med veier bør belastes de som faktisk bruker den. Og siden det offentlige eier mesteparten av veien, er det naturlig at bilistene betaler for bruken selv, rettferdig og jevnt fordelt etter faktisk bruk og slitasje. Og bilrelaterte avgifter bør selvsagt kun gå til veier og ikke brukes som melkeku for å finansiere andre oppgaver som sykkelstier og kollektivtransport. Sykelistene kan betale for sykkelstiene sine selv.

Gjelder det de som bruker medisiner også

Lenke til kommentar

Er det ikke maks 3 timers parkering for EL-biler?

 

Etter 3 timer kuttes strømmen og parkeringsvakt tilkalles for å gi bot + at de må betale for strømmen selfølgelig, i de 3 timene

i oslo er det 16 timer, er ganske latterlig når jeg ser samme hybrid bilen stå på samme ladeplassen i 20 timer +, utenfor sentrum så er ikke kommunale parkeringsvakter så flinke på å sette bot på biler som står lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...