Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi bor en blokk fra 1938, der vi har pusset opp en leilighet, og nå etter ett år så har vi kommet ned til noen detaljer som jeg syntes er litt artige.

Under vinduene på soverommene så har vi luftespalter/ventiler som vist på bildet:

post-6010-0-93360400-1538649802_thumb.jpg

Disse har vært malt på i 80 år.. og er derfor ikke så veldig pene, ei heller brukbare. jeg har lyt til å demontere dem, fjerne gammel maling og montere dem igjen. Men er det noen som vet hvordan de demonteres?

"hjulet" i midten skrus og dermed justerer man hvor stor åpning det skal være i spalten, og når man skrur den helt "opp". så stopper den(platen bøyer seg litt).

Tips eller erfaringer?

A

Endret av Noppers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke godt å si, men ut i fra hva jeg ser så kan det virke som du må ut med hele ramma som sitter rundt. Under alle lag med maling kan det hende det skjuler seg noen skruer eller spiker som den er festet med, eller den kan være festet med lim/fugemasse, eller den kan ha f.eks noen fjærbelastede mothaker som holder den på plass. Ville forsiktig begynte å fjerne maling på ramma rundt og begynt å pirke litt med en skrutrekker eller lignende for å bende den ut for å se hva som skjer.

Endret av bas
Lenke til kommentar

ikke godt å si, men ut i fra hva jeg ser så kan det virke som du må ut med hele ramma som sitter rundt. Under alle lag med maling kan det hende det skjuler seg noen skruer eller spiker som den er festet med, eller den kan være festet med lim/fugemasse, eller den kan ha f.eks noen fjærbelastede mothaker som holder den på plass. Ville forsiktig begynte å fjerne maling på ramma rundt og begynt å pirke litt med en skrutrekker eller lignende for å bende den ut for å se hva som skjer.

Takk for svar.

Litt mer omfattende og brutalt enn jeg hadde tenkt meg (siden det også sitter vindus-lister som muligens begynner å bevege på seg om hele ramma må ut) Knakjse høre med vaktmesteren om han har hørt om andre som har forsøkt seg på disse i blokka.

A

Lenke til kommentar

Kom her om dagen over lignende ventilpatent i et oppussingsobjekt fra 1935.

På denne varianten ser ramma ut til å være festet med 6 stk nagler. Tenker kanskje bore opp og senere erstatte naglene med plateskruer vil være en mulig løsning.

post-314447-0-35339100-1538853121_thumb.jpg

På din ventil ser det dog mer ut til at det kan være innvendige hengsler. Ville først sjekket etter med en flat skrutrekker eller lignende verktøy om det ikke er noe typ låsepinner som går an å hekte av fra de to øvre hjørnene.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe tilsvarende, men da var de rett og slett støpt fast/pusset fast.

Siden det er såpass smått så er det jo ikke noe stor jobb å smøre dem inn med malingsfjerner? Mange ganger så er det jo mer jobb å demontere og remontere enn å bare ta jobben der de er montert.

Noe helt annet er jo om de faktisk er nødvendig i det hele tatt. De fleste moderne vinduer har jo egne hull for lufting.

Lenke til kommentar

Kom her om dagen over lignende ventilpatent i et oppussingsobjekt fra 1935.

På denne varianten ser ramma ut til å være festet med 6 stk nagler. Tenker kanskje bore opp og senere erstatte naglene med plateskruer vil være en mulig løsning.

På din ventil ser det dog mer ut til at det kan være innvendige hengsler. Ville først sjekket etter med en flat skrutrekker eller lignende verktøy om det ikke er noe typ låsepinner som går an å hekte av fra de to øvre hjørnene.

Takk.. skal sjekke pent langs kanten samt lyse inn å sjekke om jeg kan se antydninger til mekanismer som kan holde den på plass.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe tilsvarende, men da var de rett og slett støpt fast/pusset fast.

Siden det er såpass smått så er det jo ikke noe stor jobb å smøre dem inn med malingsfjerner? Mange ganger så er det jo mer jobb å demontere og remontere enn å bare ta jobben der de er montert.

Noe helt annet er jo om de faktisk er nødvendig i det hele tatt. De fleste moderne vinduer har jo egne hull for lufting.

Takk.. godt tips, men nå har vi allerede malt og gjort flatene rundt ferdige.. vil ikke malingfjerner også skade omkringliggende flater? er det trygt å bruke malingfjerner i oppholds/soverom?

Grunnen til at jeg ønsker å få dem i stand er at jeg både syntes de er dekorative/kule men også at de gir mer luft enn de tynne luftespltene som er øverst på vinduene.. men samtidig mindre enn når man setter vinduet i lukket luftestilling.

Lenke til kommentar

Takk.. godt tips, men nå har vi allerede malt og gjort flatene rundt ferdige.. vil ikke malingfjerner også skade omkringliggende flater? er det trygt å bruke malingfjerner i oppholds/soverom?

Grunnen til at jeg ønsker å få dem i stand er at jeg både syntes de er dekorative/kule men også at de gir mer luft enn de tynne luftespltene som er øverst på vinduene.. men samtidig mindre enn når man setter vinduet i lukket luftestilling.

Jeg ville nok hatt god luftig mens malingsfjerneren virket, beskyttet gult og området rundt veldig godt. Og det er ikke noe problem å maskere med vanlig gul/hvit maskeringstape. Den jeg har brukt klarer ikke å løse opp tapen. Jeg maskerte riktignok dobbelt slik at jeg kune fjerne første lag med maskeringstape etter at jeg hadde lagt på malingsfjerner med pensel. Jeg måtte gjøre dette 2-3 ganger før jeg fikk nok maling til at jeg var fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...