Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ugylding arbeidskontrakt

Razheloi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ansatt som Trener i SATS Elixia. Etter å ha lest følgende artikkel:

https://www.nrk.no/ytring/pa-kanten-av-loven-1.14175788

Lurer jeg litt på hvordan det fungerer når min arbeidskontrakt er i strid med loven? 
Gjør dette kontrakten ugyldig? 

HR Direktør sitt utsagn om at man kan få lov til å jobbe andre steder om man søker er også løgn.
Jeg har fått avslag på dette gjensidige ganger av flere senterledere.

Har dette noen jeg kan ta videre? Jeg har hatt flere tilbud jeg måtte si nei til og derfor har tapt inntekt. 

Endret av Razheloi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg gi deg svaret på om dette er lovlig eller ei - men jeg skal si deg at vi er i samme båt.

Personlig tenkte jeg ikke noe over at dette kunne være på kanten med loven siden jeg ikke hadde behov for jobben i utgangspunktet - jeg ble bare forbanna og brant en bru istedet.

Jeg er i full jobb som 5-skiftarbeider og jobber i tillegg med eget foretak som PT på bedriftens eget treningingssenter samt driver webcoaching fra egen nettside.

Jeg spurte daglig leder på senteret jeg selv trener på om de var interessert i å ha meg som PT der - først og fremst i krisesituasjoner, men gjerne også for kunder som ønsket et treningsopplegg spesifikt rettet mot det jeg jobber med.

Det var de veldig interesserte i, men kravene de oppga var helt på jordet og jeg endte opp med å bli irritert, reiste meg opp og gikk fra forhandlingsmøtet.

De KREVDE at jeg skulle representere DEM i all annen PT-aktivitet jeg bedrev utenom - dette krevde de selv om det ikke var snakk om "ansettelse", men bare som frilans på senteret dems.

Dette ville innebære store prisjusteringer overfor de nåværende kundene mine, kleskode på alt arbeid utenfor osvosv..

Dette var bare noen av kravene de stilte.

Jeg ga klar beskjed om at jeg representerer "meg selv" som frilans PT, selv ved arbeid på deres senter - ellers fikk de finne seg noen andre.

Hadde jeg vært i en situasjon lik mange andre PT`r som har dette som en bijobb ved siden av skole osv ville saken vært annerledes og man ville da kanskje ha måttet akseptere betingelsene.

Dette er en litt annen situasjon enn den du selv beskriver men, jeg ville bare påpeke at mange av disse sentrene er gjennomsyret av dårlige ansettelsesforhold og "dealer" for de som jobber der.

Lenke til kommentar

En arbeidsavtale som er i strid med ufravikelig lovgivning settes til side så langt hensynet til den aktuelle lovbestemmelsen krever det. Den blir bare ugyldig i sin helhet hvis loven krever det, eller hvis det gjenstående etter tilsidesettelsen blir absurd.

I din sak må du eventuelt ta ut tvist med arbeidsgiver hvor du krever arbeidsavtalen endret (fordi den er ulovlig i lys av bestemmelsene i avtaleloven kapittel III) eller også evt. erstatning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...