Redaksjonen. Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Norske Nel har fått 380 millioner EU-kroner for å sende 600 hydrogenbusser ut på veiene i Europa Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 "til en pris som er ganske lik den for busser som bruker fossile drivstoffer" Sukk. Gjør det dyrest mulig, liksom. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Det er forferdeleg at NEL held på slik. Det er på tide å ta klimatrugsmålet på alvor. Ein buss på hydrogen produsert med elektrolyse av kolkraft, som framleis er utbreidd i området der bussanee skal gå, har 3-4 gonger høgare CO2-utslepp enn ein buss på diesel. Her vonar eg politikarane gjer noko for å stanse galsklapen! 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 For langdistansebusser kan det være et godt konsept med lave lokale utslipp. Nærbusser bør ha automatisert batteribytte på holdeplassene. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 «– Med utbyggingen av fornybar energi, blir strøm stadig billigere. Nettopp i disse tider har vi kommet til et punkt hvor hydrogen produsert med elektrolyse kan konkurrere prismessig i de markedene hvor det er mest fornybar energi, sier Jacob Krogsgaard.« Dette er bare en floskel som høres greit ut for hydrogendrømmere. -Det finnes nok av kjøpere som vil kjøpe billig strøm, oss forbrukere f.eks. Norsk vannkraft regulerer dette veldig effektivt. Våre utlandskabler kjøper dansk vindkraft når det er overskudd av dette ved å stanse noen vannturbiner, så kan strømmen til alminnelig nytte både innenlands og via eksportkabker på ett annet tidspunkt. Dersom ett strømnett har så store «overskudds problemer» som driver prisen nedover, så er det feilkonfigurert. Denne «feilen» vil også bli løst med batteribanker som nå både Siemens og Tesla leverer. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Og Al-Qaida gleder seg... 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 For langdistansebusser kan det være et godt konsept med lave lokale utslipp. Nærbusser bør ha automatisert batteribytte på holdeplassene. Trenger ikke batteribytte. Dagens batterier klarer fint en bussrute i en by. Noen få tilfeller trenger litt lading i lunsjen til sjåføren. Tilfeller som blir fjernet om få år med enda bedre batteriteknologi. Alt annet enn satsning på ren eldrift for alle former for veitransport er bortkastede ressurser. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Å huff a meg. Dette var nok nyheter som irriterer "ekspertisen" her inne kraftig :-) Men samme hvor mye dere klager, så er hydrogen noe dere vil se mer og mer av i årene som kommer. Og det i mange former. Spesiellt skip, tog, trucker og tungtransport. Ikke noen overraskelse for undertegnede. Men det vet dere jo godt :-) 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Det er forferdeleg at NEL held på slik. Det er på tide å ta klimatrugsmålet på alvor. Ein buss på hydrogen produsert med elektrolyse av kolkraft, som framleis er utbreidd i området der bussanee skal gå, har 3-4 gonger høgare CO2-utslepp enn ein buss på diesel. Her vonar eg politikarane gjer noko for å stanse galsklapen! Merkelig hvor skitten strømmen blir med en gang den brukes til noe annet enn elbiler. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Det er forferdeleg at NEL held på slik. Det er på tide å ta klimatrugsmålet på alvor. Ein buss på hydrogen produsert med elektrolyse av kolkraft, som framleis er utbreidd i området der bussanee skal gå, har 3-4 gonger høgare CO2-utslepp enn ein buss på diesel. Her vonar eg politikarane gjer noko for å stanse galsklapen!Merkelig hvor skitten strømmen blir med en gang den brukes til noe annet enn elbiler. Straumen vert ikkje skitnare. Ein elbuss på kolkraft slepp ut litt mindre CO2 enn ein dieselbuss. Ein hydrogenbuss på hydrogen frå kolkraft slepp ut mykje meir CO2 enn ein dieselbuss. Eg har høyrt påstanden om at ein kan bruke "overskotsstraum" til dette. Problemet er at overskotsstraum ikkje er eit produkt du erre kan gå og kjøpe. I 2018 har det vore totalt 30 timar med negative straumprisar i Danmark, og dei fleste var tidleg i vår. Du skal ha vanvittig med elektrolysørar iog hydrogentankar, om du har tenkt å basere seg på å berre produsere hydrogen 30 timar i året. Dette er ei statssubsidiert miljøkatastrofe. Endret 4. oktober 2018 av Sturle S Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Trenger ikke batteribytte. Dagens batterier klarer fint en bussrute i en by. Noen få tilfeller trenger litt lading i lunsjen til sjåføren. Tilfeller som blir fjernet om få år med enda bedre batteriteknologi. Alt annet enn satsning på ren eldrift for alle former for veitransport er bortkastede ressurser. Hurtiglading med hundrevis av kW i lunsjen er ikke akkurat gunstig for elnettet. Batteriene bør saktelades. Batteribytte er en bra måte å gjøre det på fordi man slipper å drasse med seg like tunge batterier, får lav ladeeffekt og slipper omveier for å fylle/lade. Det sagt så er det bare et spørsmål om tid før selvkjørende biler fjerner hele grunnlaget for buss generelt. Merkelig hvor skitten strømmen blir med en gang den brukes til noe annet enn elbiler. Strømmen er like ren eller skitten målt per kWh, men med hydrogen kreves det mye større mengder. Lett å illustrere med fossilbiler: Den ene bruker 0,5 liter bensin på mila, den andre bruker 1,5. Endret 4. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå