Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Han jeg leier med slutter ikke å røyke inne.

darkdark

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lagde en tråd her tidligere ang dette.

Han jeg leier sammen med disponerer egen over etasje og røyker i den etasjen.

Det står i kontrakten RØYING IKKE TILLAT

Jeg bedt han slutte flere ganger og forklart konsekvensene. Da sa han '' det må jeg få til''.

Nå har det gått en stund og jeg tok han i å røyke der oppe igjen.

Det er som at han ikke bryr seg i det heletatt.

Vi er solidarisk ansvarlig i leiekontrakten og min far har lånt meg 20 000kr i depsoitum. Jeg frykter at jeg vil bli hevet ut når dette blir oppdaget og at jeg risikerer å miste min del av depositumet.

Mitt problem er at han er en av beste kompisene mine. ( derfor vi flyttet sammen )

Når vi flyttet inn sammen flyttet kjæresten min inn med meg noe som han sa var greit. Noe jeg har forstått etter å ha lest husleie loven er tillat.  Er dette noe han kan ta meg på?

På toppen av det hele driver han å stjeler mat av oss hele tiden. Jeg kan ikke engang kjøpe inn grandis til helgen da det er en god sannsynlighet at han spiser den mens vi sover. (Sist helg tok han ene pizzaen jeg kjøpte selvom jeg skrev lapp ''IKKE TA'' .)

Jeg har ikke peiling hva skal gjøre, jeg går rundt stresset og irritert hele tiden da jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere dette.

Takk for at du leste! og takk for svar.

Endret av darkdark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er grunnen til at du ikke selger til venner, ikke kjøper av venner og ikke leier sammen med venner.

Du er ikke den første som mister en venn etter å bo sammen eller inngå økonomiske avtaler og du blir ikke den siste.

Når det gjelder kjæresten din så har ikke utleier noe med dette. Noen utleiere tror det betyr at boliger blir verdt mer og at de derfor kan skru opp leien. Det stemmer ikke. Det sagt, er jeg ikke kjent med om det er noen relevante særregler når det kommer til din felles leietaker, men det regner jeg ikke med at er en problemstilling for dere allikevel.

Angående erstatningsansvar vdr røykingen så er det iallefall én åpenbar løsning dere kan ta dere imellom. Dersom du, i utgangspunktet, ikke har noe imot at han røyker, men kun er bekymret for det økonomiske så kan dere sikkert utforme en kontrakt dere imellom hvor dere stipulerer at du protesterer mot røykingen da dette ikke er tillat og for å skjerme deg fra konsekvenser rundt dette så signerer han at han personlig med sin evt sponsor tar alt økonomisk ansvar for en konsekvens som kan knyttes til hans røyking i leiligheten. Det er selvfølgelig noen risikoer med dette ettersom du kan få et problem med å kreve inn disse pengene av ham i ettertid da dine penger allerede er knyttet opp mot utleier. Da vil det evt være en løsning at han stiller en låst konto med tilsvarende beløp med klausul om at dette skal løses til deg dersom det oppstår et utlegg grunnet hans røyking som påvirker din del av depositum.

Når det gjelder hans tyveri av dine eiendeler i leiligheten så er det litt mer vanskelig. Fjern hyller fra kjøleskapet og sett inn en låsbar kasse?

Et annet mer generelt råd er å velge dine venner bedre. At han stjeler fra deg sier milevis om hvor lite respekt han har for deg og det gir et signal om hvor vanskelig det vil bli for deg å kreve inn penger fra ham i ettertid ang depositumet dersom dere går for en avtale hvor han ikke på forhånd stiller med den fulle summen som kreves.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står dere begge på kontrakten, eller bare en av dere? Altså har begge kontrakt med eier, eller bare du, også fremleier du?

Liker forslaget over, få ham til å signere på at alle skader/konsekvenser/kostnader av innendørsrøyking er hans eneansvar. Jeg ville nok uansett, om dere begge står på kontrakten, tatt kontakt med huseier og sagt i fra - da har du ditt på det tørre.

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at du ikke selger til venner, ikke kjøper av venner og ikke leier sammen med venner.

Du er ikke den første som mister en venn etter å bo sammen eller inngå økonomiske avtaler og du blir ikke den siste.

Når det gjelder kjæresten din så har ikke utleier noe med dette. Noen utleiere tror det betyr at boliger blir verdt mer og at de derfor kan skru opp leien. Det stemmer ikke. Det sagt, er jeg ikke kjent med om det er noen relevante særregler når det kommer til din felles leietaker, men det regner jeg ikke med at er en problemstilling for dere allikevel.

Angående erstatningsansvar vdr røykingen så er det iallefall én åpenbar løsning dere kan ta dere imellom. Dersom du, i utgangspunktet, ikke har noe imot at han røyker, men kun er bekymret for det økonomiske så kan dere sikkert utforme en kontrakt dere imellom hvor dere stipulerer at du protesterer mot røykingen da dette ikke er tillat og for å skjerme deg fra konsekvenser rundt dette så signerer han at han personlig med sin evt sponsor tar alt økonomisk ansvar for en konsekvens som kan knyttes til hans røyking i leiligheten. Det er selvfølgelig noen risikoer med dette ettersom du kan få et problem med å kreve inn disse pengene av ham i ettertid da dine penger allerede er knyttet opp mot utleier. Da vil det evt være en løsning at han stiller en låst konto med tilsvarende beløp med klausul om at dette skal løses til deg dersom det oppstår et utlegg grunnet hans røyking som påvirker din del av depositum.

Når det gjelder hans tyveri av dine eiendeler i leiligheten så er det litt mer vanskelig. Fjern hyller fra kjøleskapet og sett inn en låsbar kasse?

Et annet mer generelt råd er å velge dine venner bedre. At han stjeler fra deg sier milevis om hvor lite respekt han har for deg og det gir et signal om hvor vanskelig det vil bli for deg å kreve inn penger fra ham i ettertid ang depositumet dersom dere går for en avtale hvor han ikke på forhånd stiller med den fulle summen som kreves.

Tusen takk for bra svar! Har du noe tips til hva jeg burde skrevet i kontrakten ?

Lenke til kommentar

Står dere begge på kontrakten, eller bare en av dere? Altså har begge kontrakt med eier, eller bare du, også fremleier du?

Liker forslaget over, få ham til å signere på at alle skader/konsekvenser/kostnader av innendørsrøyking er hans eneansvar. Jeg ville nok uansett, om dere begge står på kontrakten, tatt kontakt med huseier og sagt i fra - da har du ditt på det tørre.

Vi har begge signert samme kontrakt. Vi leier via et utleiefirma.

Men det er jeg som mottar faktura for leie vær måned i mitt navn.

Jeg fremleier ikke nei, Kjæresten min deler soverom med meg og jeg betaler mer i måneden en han jeg bor med siden hun bor med meg. 

Lenke til kommentar

Kjæresten min deler soverom med meg og jeg betaler mer i måneden en han jeg bor med siden hun bor med meg. 

Økte de leia fordi kjæresten din flytta inn? Det kan de altså ikke(uten at du er enig). Du har lov å ta opp familie/samboer i husstanden uten økning.

Lenke til kommentar

Økte de leia fordi kjæresten din flytta inn? Det kan de altså ikke(uten at du er enig). Du har lov å ta opp familie/samboer i husstanden uten økning.

Regner med han betaler en større del av husleien da de er to. Tror ikke noen økte den totale leia på leiligheten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar! Har du noe tips til hva jeg burde skrevet i kontrakten ?

Man kan i stor grad avtale som man vil og det gjelder da bare å ordlegge seg slik at den opprinnelige hensikt ikke kan vris og vrenges på for å oppnå ønsket tydning. Å bruke bransjesjargonger og tungvindt ordlyd er i stor grad bare en uvane fagfolk har for vane for at skriveriet skal oppleves mer proft for uvante.

Man kan selvfølgelig gå til en advokat for å utforme en slik kontrakt. Hvis man har et godt forhold til din bank og dems representant så vil de også helt sikkert være behjelpelige. Ved å bruke profesjonelle sørger man åpenbart for en best mulig kontrakt, altså en kontrakt som man kan føle seg sikker på at er både lovlig og vanskelig å vri seg ut av.

Det eneste usikkerhetsmomentet her er, etter mitt syn, hvorvidt han vil være enig og gå med på å alene ta ansvaret for sine handlinger. Ut ifra hvordan du fremstiller ham så får jeg et inntrykk av at dette er en person som fortsatt forsørges av sin mamma og pappa og har liten ansvarsfølelse. Jeg håper for din del at jeg overtolker feil.

Du kan skrive noe slikt som;

Vedrørende delt leieforhold mellom (du) og (han) mot utleier (utleier) på (adresse) har vi et felles ansvar ovenfor utleier med tanke på depositum og eventuelle erstatningskrav. (Du) observerer at (han) gjentagende røyker i boligen til tross for at dette ikke er tillatt og denne avtalen har til hensikt å ivareta (du) interesser dersom (utleier) vil stille et erstatningskrav mot leieboerne, (du) og (han).

Vi har med dette opprettet en konto med et beløp tilsvarende (du) sin del av depositum. (Konto nr). Denne disponeres av både (du) og (han) og skal ikke røres av noen enkeltvis uten godkjenning av den andre part med mindre det kan påvises ar det foreligger et erstatningskrav mot (du) på (utleiers) vegne grunnet røyking under leieforholdet i (adresse). Denne summen er da ment til å dekke (du) sitt tapte depositum i en slik eventualitet.

Dersom erstatningskravet overgår depositumet plikter (han) umiddelbart å sørge for at (du) ikke lider noe økonomisk tap ved å enten kompensere (du) for utlegg eller å overta fullstendig økonomisk ansvar ovenfor (utleier).

Dersom (han) ikke er i stand til å dekke (du) tap innen en måned (f.eks) etter (utleier) har fremlagt et gjeldende krav vil denne sum bli omgjort til et lån med (så høy som lovlig) rente.

Du kan forklare din "venn" at en slik avtale mellom dere bare er positivt for hans del dersom han føler at et erstatningskrav ikke er en reell fare. I såfall kan han røyke så mye han vil uten at du lenger vil mase på ham ettersom du da er relativt trygg. Ethvert krav mot deg vil da utløse et høyere krav fra deg mot ham og med mindre han er fullstendig tafatt og er troende til å leve resten av sitt liv på nav, eller er allerede tynget ned av betydelig eksisterende gjeld så skulle du være safe. Men om han klarer å oppdrive 20.000 som en sikkerhet i denne sammenheng såner det mindre sannsynlig at der er tilfellet.

Dette er også noe du kan ta opp mes hans foreldre som muligens sponser ham. De vil antagelig skjemmes over at han setter din økonomi i fare og vil forhåpentligvis være behjelpelige med å unngå at han blir en byrde også for deg.

Med en slik avtale kan du da få en skriftlig dokumentasjon fra utleier, dersom det skulle oppstå et krav, hvor han bekrefter et erstatningskrav og du kan da ta dette med til banken å få utbetalt den sum som kreves inntil summen som står der.

Nå kommer det sikkert etterhvert noen skarpe hoder som kan ordlegge en slik avtale enda bedre enn jeg kan.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Nei. Meg og han jeg bor med splittet husleien i to, men jeg ble enig om at jeg betaler mer da hun bor der også.

Lenke til kommentar

Er usikker på hvordan avtalen er, men mulig du her burde sikret deg bedre ved kontraktsinngåelse. Min første tanke her er at dette er så JÆVLIG dårlig gjort av kompisen din. Om du tror du kan få huseier med på laget slik at kompisen din blir belastet (vet ikke om han har betalt inn depositum for egen del eller om du har det eneste depositumet for alle - deg, kompis og kjæreste), synes jeg du bør tipse huseier og gjerne be ham komme på uanmeldt besøk slik at han evt kan ferske kompisen din, så han ikke kan skylde på deg. Om du selv ikke kan få problemer, så ville jeg absolutt sladret. Hadde jeg leiet ut hadde dette gjort meg eitrandes forbannet, da jeg virkelig hater røyk. Har også prøvd å smårenovere en tidligere røykebu og det satt seg så jævlig i veggene at vi ble ikke kvitt det før vi rev og byttet vegger og tak, etter at vi hadde prøvd å male opptil flere ganger.

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...