Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Motorhavari påveg hjem etter bilkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selger kan ikke selge noe som er farlig eller glemme å si ifra bilen må på verksted ganske fort.

Greit kjøper burde sjekke ut hvorfor bilen gi ulyder. Men hvis selgeren viste feilen ville ende med motorhavari er det dårlig gjort av selgeren å ikke informere om det. Syns heving burde være på plass.

Lenke til kommentar

Selger kan ikke selge noe som er farlig eller glemme å si ifra bilen må på verksted ganske fort.

Greit kjøper burde sjekke ut hvorfor bilen gi ulyder. Men hvis selgeren viste feilen ville ende med motorhavari er det dårlig gjort av selgeren å ikke informere om det. Syns heving burde være på plass.

 

Hvordan i alle dager skulle selger vite at det ville ende i motorhavari? Synsk? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De som har hatt bilen en stund vet jo litt om tilstanden, de som kjøper bilen vet ikke det.

Så egentlig burde risikoen være på selger. Man vet jo selgere som lyver for å få solgt. Fleste vet vel fylle feil drivstoff går dårlig, heller manglene oljeskift etc eller f.eks høye tempraturer er noe feil med kjøleanlegget etc. Mitt råd er få dokumentasjon fra et verksted som viser hva problemet er å finne bevis\sansynligjøring det er selger som har skylden men kan være vanskelig å bevise. F.eks rust skjer ikke på noen dager. Men litt verre hvis man fyller bensin på diselbil. Blir et litt vanskelig å bevise selger gjorde det.

 

Men egentlig burde vi vite litt hva slags bil dette er hvor mye den kostet etc.

For å vurdere hvem sin skyld dette er prisen over 70 000 kr burde man forventet mere en noen dagers kjøretur.

Men er prisen par tusen burde man forstå bilen ikke var i god stand.

 

Generieltsett bør man betale naf test hvis man er i tvil, er verdt prisen hvis man ikke skriver kontrakt og ikke har peiling.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har hatt bilen en stund vet jo litt om tilstanden, de som kjøper bilen vet ikke det.

Så egentlig burde risikoen være på selger. Man vet jo selgere som lyver for å få solgt.

 

Men egentlig burde vi vite litt hva slags bil dette er hvor mye den kostet etc.

For å vurdere hvem sin skyld dette er prisen over 70 000 kr burde man forventet mere en noen dagers kjøretur.

Men er prisen par tusen burde man forstå bilen ikke var i god stand.

 

Du svarer ikke på spørsmålet, hvordan skal selger vite at bilen vill få motorhavari på vei hjem? Selger har allerede opplyst om ulyd, hva mer kan han gjøre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det spørs hvis f.eks Oljelampen lyser rødt, og tempraturen er veldig høy, vet de fleste at det betyr man bør få bilen rask på verksted.

Ulyd kan bety flere ting, alt fra løse motordeler til verre. Så ulyder kan både være farlig og ufarlig.

De som har hatt bilen på eu kontroll vet jo hvordan de ligger ann. De som selger bilen vet nok hvorfor de selger. Antakelig fordi verkstedregingene blir for høye. Selvfølgelig trenger ikke alle å vite selv de grunnleggende tingene. Vi får heller ikke mere fakta i saken. Så er vanskelig å avgjøre men mistenker her selgeren har skylden.

Lenke til kommentar

Det spørs hvis f.eks Oljelampen lyser rødt, og tempraturen er veldig høy, vet de fleste at det betyr man bør få bilen rask på verksted.

Ulyd kan bety flere ting, alt fra løse motordeler til verre. Så ulyder kan både være farlig og ufarlig.

De som har hatt bilen på eu kontroll vet jo hvordan de ligger ann. De som selger bilen vet nok hvorfor de selger. Antakelig fordi verkstedregingene blir for høye. Selvfølgelig trenger ikke alle å vite selv de grunnleggende tingene. Vi får heller ikke mere fakta i saken. Så er vanskelig å avgjøre men mistenker her selgeren har skylden.

 

Temperaturen øker når en kjører bilen, det var kjøper som kjøpte bilen... Og om dette var det som skjedde og selger ikke opplyste om at dette var normalt så er det såklart informasjon han har holdt tilbake. Men da burde kjøper ha stoppet når han så at temperaturen steg, så det er nok ikke tilfellet. 

Lenke til kommentar

Dersom ingenting er avtalt kan det forventes at bilen er i normal stand for en bil med samme alder, bruk, kjørelengde og pris. Betalte du ganske mye for denne bilen vil du kanskje ha en sak, betalte du såvidt over vrakpant har du antakeligvis ikke det.

 

Forbrukerrådet har en informasjonsside om bilkjøp det kan være verdt å kikke på (link)

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at kjøperen ikke kan noe særlig om bil. Uten kontrakt eller sjekk av bil står man svak.  Det er ikke slik en kjøper bil. Jeg mener at selgeren har ansvar her og en heving av kjøpet burde være mulig. Er det en Yaris?
Hvor mye betalte du for bilen?
Lage kopier av annonsen i Finn før den blir fjernet.
 

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Jeg mener at selgeren har ansvar her og en heving av kjøpet burde være mulig.

Det var ulyd i motoren, det ble opplyst (og var vel også åpenbart). Dermed var det en risiko forbundet med å kjøpe bilen, og prisen regner jeg med ble deretter. 

Du mener at siden ulyden viste seg ikke å være uskyldig, så burde kjøpet kunne heves. Men dette blir fryktelig ensidig – om det nå viste seg at motoren ruslet og gikk med ulyd i et halvt år til, burde vel kjøperen betale f.eks. 10000 til? 

I stedet for slikt rot burde det vel være mulig å selge en bil med mulige feil? Siden kjøperen tar en risiko, blir prisen nødvendigvis lav. Og da nytter det ikke å sutre om loddet ikke går ut med gevinst denne gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ulyd i motoren, det ble opplyst (og var vel også åpenbart). Dermed var det en risiko forbundet med å kjøpe bilen, og prisen regner jeg med ble deretter. 

Du mener at siden ulyden viste seg ikke å være uskyldig, så burde kjøpet kunne heves. Men dette blir fryktelig ensidig – om det nå viste seg at motoren ruslet og gikk med ulyd i et halvt år til, burde vel kjøperen betale f.eks. 10000 til? 

I stedet for slikt rot burde det vel være mulig å selge en bil med mulige feil? Siden kjøperen tar en risiko, blir prisen nødvendigvis lav. Og da nytter det ikke å sutre om loddet ikke går ut med gevinst denne gang.

En venn av meg solgt en bil som den sto uten noen garanti. Han ble dømt i Forbtukertvistutvalget til å ta bilen tilbake. Han solgte bilen som objekt men tapt.

Lenke til kommentar

En venn av meg solgt en bil som den sto uten noen garanti. Han ble dømt i Forbtukertvistutvalget til å ta bilen tilbake. Han solgte bilen som objekt men tapt.

Nettopp! Det er helt horribel rettspraksis på dette punktet. Hva med å selge bilen som delebil, men uten å skru den fra hverandre? Eller er det slik at om én del da er defekt, kan kjøper forlange hele bilkjøpet omgjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...