Martin O. Nygård Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Hva er "premium"? Hvis det er hva vi før i tiden kalte luksusbil, så kan det umulig være tilfelle at DS skal være luksusmerke, de fører bare mindre og relativt teknisk enkle modeller. Jeg ser ikke noen nærmere forgjengere i PSA konsernet enn loppene til Citroen. Det er ingen biler i DS som bygger på PSA sine gamle luksusbiler, f.eks. Citroen CX, Citroen DS, Citroen XM, Citroen C6..... Citroen C5 er ingen liten bil sev om den som en BMW 5 series konkurrenter fikk nummeret 5 som hentyder mindre enn C6. Den er bredere enn en Volvo S80 og bare 5cm cortere. Det er de tykke dørene og at sidevinduene er satt langt fra kanten som gjør at den ser mindre ut. God motorvegcruiser selv med 1.6 turbodiesel, med noen hyggelige Citroen påminnelser som mot hverandre viskere, frontsvingesidelys og et rattnav som ikke beveger seg med rattet. Bare synd de aldri oppdaterte den med noe ipad lignende i centerkonsollet. Godt bruktkøp. Min kone's gjør 30k i året og etter 90k og 3 år (50% 120km/hr motorveg og 16+ fartshumper om dagen) har absolutt intet gått galt. Kjøpte den brukt etter en som byttet til DS etter 2 år og 20k. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 DS var ment å være en slags premium Citroen. Navnet kommer fra den gamle Citroen DS som de fremdeles er meget stolt av. Så en DS 3 er en dyrere Citroen C3. Men deres forsøk på å droppe C6 og dytte C5 eiere over i hatchback DS feilet. Så nå er det rykter om en mer premium Citroen for å få den franske president o.l. ut av C4 minibusser, som ikke ser godt ut når de britiske kommer i Jaguar. Muligens i 2021, om ikke alt er elektrisk før det da. Franske presidenten blir faktisk kjørt rundt i en DS7 Crossback Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Hva er poenget med teksturen på speilene og taket? Så vidt jeg kan skjønne så vil det redusere rekkevidden. Det ligner jo slett ikke på f.eks golfball-struktur. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Hva er poenget med teksturen på speilene og taket? Så vidt jeg kan skjønne så vil det redusere rekkevidden. Det ligner jo slett ikke på f.eks golfball-struktur. De er fransk. "Hvorfor?" Er ikke spørsmålet de stiller seg. Spørsmålet de stiller seg er "hvorfor ikke?". "Hvorfor ikke sette instrumentklusteret på følerhorn?". "Hvorfor ikke bruke hydraulikk og nitrogen istedenfor spiralfjærer?". "Hvorfor ikke utføre en bildemonstrasjon, der man kjører med punktert dekk, føreren har begge henda i frontruta, unna rattet, og bilen går rett frem likevel?" Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Citroen C5 er ingen liten bil sev om den som en BMW 5 series konkurrenter fikk nummeret 5 som hentyder mindre enn C6. Den er bredere enn en Volvo S80 og bare 5cm cortere. Det er de tykke dørene og at sidevinduene er satt langt fra kanten som gjør at den ser mindre ut. God motorvegcruiser selv med 1.6 turbodiesel, med noen hyggelige Citroen påminnelser som mot hverandre viskere, frontsvingesidelys og et rattnav som ikke beveger seg med rattet. Bare synd de aldri oppdaterte den med noe ipad lignende i centerkonsollet. Godt bruktkøp. Min kone's gjør 30k i året og etter 90k og 3 år (50% 120km/hr motorveg og 16+ fartshumper om dagen) har absolutt intet gått galt. Kjøpte den brukt etter en som byttet til DS etter 2 år og 20k. Jeg tror C5 er for C6, hva Xantia var for XM. Eller hva BX var for CX. Den største folkelige bilen, men ikke luksusbilen. Gjelder forsåvidt BMW 5 vs BMW 7 også. 5 serie er for en bilinteressert familiefar. 7 serie er for direktøren. PSA har ikke tilbudt noe interessant i det segmentet siden C6? 1 Lenke til kommentar
9HHCD1I5 Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Kommentarene oser av komplekser og mangel på kunnskap om DS-merket. Da DS 19 gjorde gjennomslag på markedet i 1970-årene erkjente konkurenter at Citroen lå 20 år foran dem både i design og teknologi. DS merket er luksusgrenen av Citroen med fremragende fjæring og komfort. Det kommer godt med når tunge batterier skal kompenseres med mer enn bare stivere fjæring (spesielt på høye SUVer) " Bare 50 kwt" sies det. Såvidt jeg vet er det i toppsjiktet blant sammenlignbare biler. Jeg gleder meg til prøvekjøringen. Tor ? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 " Bare 50 kwt" sies det. Såvidt jeg vet er det i toppsjiktet blant sammenlignbare biler. Jeg gleder meg til prøvekjøringen. Tor Er verdt å nevne at "alle" de andre får samme kommentar. Lenke til kommentar
9HHCD1I5 Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 " Bare 50 kwt" sies det. Såvidt jeg vet er det i toppsjiktet blant sammenlignbare biler. Jeg gleder meg til prøvekjøringen. Tor Er verdt å nevne at "alle" de andre får samme kommentar. Så gå inn og test de "alternative facts" og fortell oss hvilke biler i samme klasse har mer enn 50 kwt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Så gå inn og test de "alternative facts" og fortell oss hvilke biler i samme klasse har mer enn 50 kwt Hva? Jeg mente bare at "alle" biler som levers om dagen/skal leveres foruten noen får med store batterier får samme kommentar. Folk vill ha mer. Jeg mente ikke at alle andre leverte mer, tvert i mot. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Kommentarene oser av komplekser og mangel på kunnskap om DS-merket. Da DS 19 gjorde gjennomslag på markedet i 1970-årene erkjente konkurenter at Citroen lå 20 år foran dem både i design og teknologi. DS merket er luksusgrenen av Citroen med fremragende fjæring og komfort. Det kommer godt med når tunge batterier skal kompenseres med mer enn bare stivere fjæring (spesielt på høye SUVer) " Bare 50 kwt" sies det. Såvidt jeg vet er det i toppsjiktet blant sammenlignbare biler. Jeg gleder meg til prøvekjøringen. Tor ? Men den fremragende fjæringen kuttet jo citroen ut etter CX/C6, da de sluttet med doble bærebroer fremme (CX), og heller brukte den helt alminnelige McPherson strut. Og etter C6 da de byttet ut hydraulikk/nitrogen mot helt alminnelige spiralfjærer. En 20 år gammel passat med sin multilink har mye bedre fjæring enn hvilken som helst McPherson-Citroen eller DS, med sin multilinink. Merket DS har mer til felles med biler som AX, ZX, BX, Saxo, Visa, enn den har til felles med tidligere luksusmodeller fra Citroen. Endret 21. oktober 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 " Bare 50 kwt" sies det. Såvidt jeg vet er det i toppsjiktet blant sammenlignbare biler. Hvilke biler da? Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Savner helt villt Xantia’n jeg hadde. Tenk å få batteribil med den komforten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå