Svein M Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Om garanti har utløpt og ny tilsvarende koster 2749 så synes jeg ikke det er noe å reparere på. Lenke til kommentar
ComfortCat Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Tok vaskemaskina sikringen eller var strømbruddet urelatert? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hvorfor ikke nevne det til utleier? Det kan jo hende de har serviceavtale eller lignende? Finn ut hvor den er kjøpt og spør om garantiavtaler. Strømbrudd må vel gå under garanti. Også skjønner jeg ikke.... Er utleier nøye med at hvitevarer er -deres- ansvar?? Så han kjøper og dere skal betale for reparasjoner?? Det hadde jeg aldri gått med på! Hvis alt faller i fisk ville jeg sagt greit, jeg kjøper ny, men den tar jeg med meg eller selger når jeg flytter om 6 måneder. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 4. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2018 Tok vaskemaskina sikringen eller var strømbruddet urelatert? Virker som om vaskemaskinen tok sikringa, siden det bare var strømmen på badet som gikk. Hvorfor ikke nevne det til utleier? Det kan jo hende de har serviceavtale eller lignende? Finn ut hvor den er kjøpt og spør om garantiavtaler. Strømbrudd må vel gå under garanti. Også skjønner jeg ikke.... Er utleier nøye med at hvitevarer er -deres- ansvar?? Så han kjøper og dere skal betale for reparasjoner?? Det hadde jeg aldri gått med på! Hvis alt faller i fisk ville jeg sagt greit, jeg kjøper ny, men den tar jeg med meg eller selger når jeg flytter om 6 måneder. Skal nevne det til utleiefirmaet, men de er ekstremt lite hjelpsomme. Maskinen har stått så lenge vi har bodd her i tre år, så antar den er eldre enn 5 år. Ja, i kontrakten står det at alt av hvitevarer er leiers ansvar. Vi har også et kjøleskap som uler som bare det, så den ryker nok snart også - så det kan bli sinnsykt dyrt etter hvert. Det er jo urettferdig, kjøleskapet, vaskemaskinen er ikke nye, så burder ikke vært vårt problem at gamle maskiner konker ut. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 4. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2018 Google sier: "Hovedårsaken at en vaskemaskin ikke pumper ut vannet, er tett pumpe eller avløpsrør." Er det noe jeg kan gjøre der? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Du kan skru opp maskinen og demontere avløpsrør som går ut fra pumpen. Men: Hadde det vært det som var problemet så hadde du vel hørt at pumpen hadde prøvd å pumpe vann ut. På meg virker det som om der er en elektronikk feil i enten pumpemotoren eller annen elektronikk. Jeg tenker at det kan bli for vanskelig å finne ut av selv. Egentlig synes jeg at dette burde være utleiers ansvar. Mener det er urimelig at du skal erstatte brukte ting med nye. Prøv å høre med utleier hvordan dette kan løses. Sånn jeg ser det har du ikke noe skyld i at dette har skjedd. Alternativ løsning er å kjøpe en ny eller brukt maskin. Men da mener jeg at du også kan ta den med når du flytter. Endret 4. oktober 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Da har jeg en annen idé. Kjøp ny kvalitet vaskemaskin og kjøleskap som dere bruker selv så lenge dere bor der og tar med dere når dere flytter. Når dere flytter så kjøper dere noe billig skrap som dere lar stå igjen. Eller henter gratis på finn.no eller lignende. Det kan hende det er det som er blitt gjort når dere flyttet inn. Jeg har nettopp flyttet selv, og vurderte å betale flyttefirma for hjelp til de tyngste tingene. Det er ingen dum investering å betale 500 kr for å slippe å ødelegge ryggen, eller hvis man rett og slett ikke har så god fysikk. 5 etasjer er mye. Flyttefolk har gjerne utstyr som letter jobben, sånn tralle med tre hjul på hver side som bikker rundt opp trappetrinn. Det er noe som heter finn småjobb også. Har ikke brukt det, men det ser ut som det virker bra for mange. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Google sier: "Hovedårsaken at en vaskemaskin ikke pumper ut vannet, er tett pumpe eller avløpsrør." Er det noe jeg kan gjøre der? Dette er ofte riktig, men du har jo sjekket pumpa og den er ikke tett. Hvis avløpsrør/-slange var tett ville du allikevel hørt lyd fra pumpa, men du fortalte at det ikke var lyd hvis du valgte utpumping. Derfor er sansynligvis tømmepumpa død, alternativt er elektronikk/styring defekt. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 4. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2018 Du kan skru opp maskinen og demontere avløpsrør som går ut fra pumpen. Men: Hadde det vært det som var problemet så hadde du vel hørt at pumpen hadde prøvd å pumpe vann ut. På meg virker det som om der er en elektronikk feil i enten pumpemotoren eller annen elektronikk. Jeg tenker at det kan bli for vanskelig å finne ut av selv. Egentlig synes jeg at dette burde være utleiers ansvar. Mener det er urimelig at du skal erstatte brukte ting med nye. Prøv å høre med utleier hvordan dette kan løses. Sånn jeg ser det har du ikke noe skyld i at dette har skjedd. Alternativ løsning er å kjøpe en ny eller brukt maskin. Men da mener jeg at du også kan ta den med når du flytter. Så rart at den ikke prøver å pumpe i det hele tatt da. Kunne jo ha skrudd den fra hverandre siden den skal på skraphaugen uansett, men er vel håpløst. Ja, det burde være utleiers ansvar. Men vi leier ut hos det kjipeste firmaet i oslo. De er legendariske på sin manglende sympati eller vilje. Vi har hatt problemer før og de løfter sjeldent en finger og skylder på leieboerene. Finnes facebook-grupper om hvor kjipe de er. Vi bodde uten varme på badet i ett år selv om vi klaget og klaget. De kjøpte faktisk ny stekeovn til oss da den gamle konket, men tviler på at de er i like godt humør en gang til. Men den maskinen må være mer enn fem år gammel. Latterlig at vi skal ha det ansvaret. Men hva kan vi gjøre? Vi har signert kontrakten (som også gir dem rett til å øke husleie konstant. Gått opp 6000 på de tre årene vi har bodd her). Når leieboere skal kjøpe nytt selv kjøper de selvsagt det billigste drittet de kan finne. Sier seg selv. Da har jeg en annen idé. Kjøp ny kvalitet vaskemaskin og kjøleskap som dere bruker selv så lenge dere bor der og tar med dere når dere flytter. Når dere flytter så kjøper dere noe billig skrap som dere lar stå igjen. Eller henter gratis på finn.no eller lignende. Det kan hende det er det som er blitt gjort når dere flyttet inn. Jeg har nettopp flyttet selv, og vurderte å betale flyttefirma for hjelp til de tyngste tingene. Det er ingen dum investering å betale 500 kr for å slippe å ødelegge ryggen, eller hvis man rett og slett ikke har så god fysikk. 5 etasjer er mye. Flyttefolk har gjerne utstyr som letter jobben, sånn tralle med tre hjul på hver side som bikker rundt opp trappetrinn. Det er noe som heter finn småjobb også. Har ikke brukt det, men det ser ut som det virker bra for mange. Ja, det er en mulighet, men det betyr i så fall å kjøpe noe dyrt som skal transporteres, noe gammelt som skal skrapes, og så samme jobb når vi flytter igjen. Dette er ofte riktig, men du har jo sjekket pumpa og den er ikke tett. Hvis avløpsrør/-slange var tett ville du allikevel hørt lyd fra pumpa, men du fortalte at det ikke var lyd hvis du valgte utpumping. Derfor er sansynligvis tømmepumpa død, alternativt er elektronikk/styring defekt. Nei, ingen lyd... Men det rare er: (og dette spiller jo ingen rolle nå da) er at jeg har sjekket pumpefilteret før og har aldri funnet så mye som ett hårstrå inni der. Allikevel er vasken konstant tett (og vannet kommer fra vaskemaskinen og opp i vasken når det er tett), det er alltid tjukke klumper med hår i klærne som er vasket... Så lite blir tydeligvis filtrert. Burde det ikke ligge noe i filteret av og til? Ikke alltid vi husker å tømme lommene. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Ære og rettferdighet gjør jobben lettere å bære. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Moderatormelding Flettet en del innlegg. Vennligst husk å rediger istedenfor å poste nye innlegg. Takk. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Stusser litt på "Vi har signert kontrakten (som også gir dem rett til å øke husleie konstant. Gått opp 6000 på de tre årene vi har bodd her)." Trodde dette var i mot norsk lov, så kontrakten er ugyldig Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Stusser litt på "Vi har signert kontrakten (som også gir dem rett til å øke husleie konstant. Gått opp 6000 på de tre årene vi har bodd her)." Trodde dette var i mot norsk lov, så kontrakten er ugyldig Vel, det er en standard kontrakt med indeksregulering. Jeg har ikke orket å faktisk sjekke hvor mye det er økt eller hvor ofte, men jeg burde nok ha gjort det. Jeg kjenner andre som leier ved samme firma og de måtte si ifra fordi firmaet prøvde å øke leien for tidlig (regelen er vel at leien ikke kan økes før en viss tid har gått men siden de, som oss, overtok en annens kontrakt - istedenfor å lage en ny - prøvde firmaet å øke leien selv om de bare hadde bodd i et par måneder). Så ja, mye dodgy som foregår, men det er snakk om et firma som eier mye eiendom i Oslo og den største forbrytelsen deres er vel at de er frekke, nedlatende, inkompetente, lite samarbeidsvillige og late. Det er også det latterlige systemet at leietakere må selv finne nye leietakere til å overta leiligheten når de flytter - så firmaet gjør bokstavelig talt ingenting utenom å ta imot penger. Jeg vet også at vi ikke kommer til å få ett øre av depositumet fordi de er berømte for å trekke fra tusenlapper for hver minste ripe i parketten. Men det er uvesentlig. Vet noen hvor mye det koster å få hvitevarer levert? Og om det er ekstra for å installere? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Vet noen hvor mye det koster å få hvitevarer levert? Og om det er ekstra for å installere? De stor kjedene tar vel ca kr 600 for levering med innbæring + ca kr 100 for montering + eventuelt ca kr 200 for retur av gammelt produkt. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 De stor kjedene tar vel ca kr 600 for levering med innbæring + ca kr 100 for montering + eventuelt ca kr 200 for retur av gammelt produkt. Ah, Ok. Så de henter faktisk det gamle hvis man betaler. Det er godt å vite Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Trist å lese om slike tilstander. Burde bli medlem av en eller annen organisasjon eller forening for å styrke rettighetene. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Trist å lese om slike tilstander. Burde bli medlem av en eller annen organisasjon eller forening for å styrke rettighetene. Ja, eller i det minste advare folk om å leie hos dette firmaet. Det skumle er at kjøleskapet vårt har begynt å ule mer og mer i det siste. Før var det av og til, nå skriker og uler det hele tiden, så det konker vel snart også... Endret 6. oktober 2018 av TheodorBjork Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) De leverte den nye maskinen men nektet å installere eller hente den gamle fordi "de var redd for å ødelegge rørene" og vi måtte få vaktmesteren til å ordne det. Nå har vi to vaskemaskiner som okkuperer/blokkerer badet. Så et spørsmål: Kan vi dusje på badet eller kan det ende opp med å skade den nye vaskemaskinen? Det kan jo lett sprute selv med dusjforheng. Det er jo elektrisk utstyr, men samtidig en vaskemaskin. Endret 17. oktober 2018 av TheodorBjork Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Håper den nye er montert og at den gamle snart er ute da. Vaskemaskiner skal ikke stå slik at det spruter vann på de. Det bør være en dusjvegg eller forheng i mellom slik at de ikke får vannsprut på seg. De vil nok tåle at vann spruter på de som regn dråper. men direkte spyling med dusjen kan bli i meste laget. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Vaskemaskinen står jo der ellers uansett, så den tåler nok det. Tviler på at litt vann ødelegger den, den er jo laget for våtområder, men jeg ville vel dekket til med et håndkle der det kommer vann. Bra det skjer noe fremgang i det hele tatt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå