Gå til innhold

Nettroll og politiske aktivister får skylden for Star Wars-hat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vi er nok endel mer blaserte enn vi var og når nerder sitter på Youtube og lager 20 minutters innslag om hvor mye en film stinker, så har vi nok litt for mye fritid også :p

Man vet på forhånd at Star Wars vil bli dårlig.

Men barn og tenåringer liker gjerne filmene, for de er ikke så kresne og de har heller ikke så mange eldre filmer å sammenligne med.

Jeg kan ikke si så mye annet enn at jeg koste meg. Likte godt både Last Jedi og Force awakens. Men så hadde jeg ikke de største forventningene. Ikke annet enn å bli underholdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding


Trådens tema er Star Wars, dette er ikke stedet for å diskutere amerikansk politikk. 10 innlegg er fjernet.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM eller postes i tilbakemeldingskategorien.)

EDIT: noen flere innlegg er fjernet

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Det er krig, sult og i det hele tatt mye hat og jævelskap i verden. Hva med å bare si seg fornøyd med at filmen var bra, evt dårlig og gå videre? Og med tanke på språket som benyttes for å kritisere filmene; de fleste haterne bruker det som kun kan kalles rasisme/kvinnehat. Hva med å heller dømme en person etter hva en gjør, ikke om vedkommende står eller sitter på do og trenger lite eller mye solkrem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Passe absurde kor polarisert diskusjonen rundt TLJ er. Det er noko feil ein eller anna stad når ein ikkje kan diskutere ein film utan å bli kategorisk plassert absolutt til venstre eller absolutt til høgre på eit fullstendig urelatert politisk spekter som i seg sjølv er vagt definert.

 

Om diskusjonen har blitt bevisst manipulert veit eg ikkje, men at den har vore prega av den idiotiske måten å diskutere på som pregar dei fleste debattar i dag er det vel liten tvil om. Frå begge kantar.

 

Nesten som eg byrjar å tru at internett var ein dårleg ide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke debatten er så dårlig. Med tanke på hvor bra de tre første Star Wars filmene var og hvor stor betydning de fikk innen populærkultur, er det ikke så rart at folk engasjerer seg på oppfølgerne.

Filmer er gode eller dårlige. Det er riktig. Men det er også slik at Hollywood har blitt politisert de siste årene og at de har tatt standpunkt til venstre i politikken. Og fordi Hollywood har makt og innflytelse, kommer selvfølgelig debatten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Jeg synes ikke debatten er så dårlig. Med tanke på hvor bra de tre første Star Wars filmene var og hvor stor betydning de fikk innen populærkultur, er det ikke så rart at folk engasjerer seg på oppfølgerne.

Filmer er gode eller dårlige. Det er riktig. Men det er også slik at Hollywood har blitt politisert de siste årene og at de har tatt standpunkt til venstre i politikken. Og fordi Hollywood har makt og innflytelse, kommer selvfølgelig debatten.

 

Enig, og det er en høyst relevant debatt. Am. politikk er en sentral del av problemstillingen, ettersom denne rapporten (og filmene) er høyst politisert. Men ettersom politiseringen kommer fra venstresiden, så skal man liksom ikke kritisere det, for da er man urimelig eller "alt-right". Dette viser at vi trenger mer åpen debatt om disse temaene, ikke mindre.

 

Jeg har lyst til å trekke fram Witcher 3 som et positivt eksempel her. W3 har en flott historie med engasjerende karakterer, og i bakgrunnen ses en rekke politiske temaer, som fremmedfrykt, homofobi, despotisme osv. Dette oppleves som en naturlig del av spillets narrativ, og tar ikke en fremtredende rolle på en måte som virker belærende. Spillet benytter seg heller ikke av halvhjertede symbolkarakter, som ikke har noen annen rolle enn å fylle en slags minoritets- og mangfoldkvote. Ei heller fremstilles menn som hjelpeløse klodrianer avhengig av en "sterk kvinne" for å lykkes med sine bedrifter, men i stedet har spillet både karismatiske kvinnelige og mannlige karakterer som spiller på sine naturlige styrker.

 

De nye Star Wars-filmene er eksempler på det motsatte, hvor identitetspolitikk og tredjestrøms feminisme fremstår som et forstyrrende element på bekostning av filmens karakterensemble, handling og manus. I tillegg har dagens Star Wars-filmer en intetsigende og rotete historie, hvor protagonisten som før måtte igjennom en dannelsesreise og utviklingsprosess for å bli "helten", kan nå kun plukke opp en lyssabel fra bakken, og så er man klar for å kjempe mot filmens hovedskurk. Det blir lite troverdig når også Hollywood vil bruke Russland som bortforklaring - her for sviktende billettsalg og kritikk fra fansen (for bl.a. manglende respekt for Luke-karakteren).

 

(Hvis tek.no sletter dette innlegget blir jeg skuffet, ettersom tek.no åpnet for denne diskusjonen ved å publisere en ukritisk artikkel om en høyst tvilsom og politisert "vitenskapelig" rapport.)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Enig, og det er en høyst relevant debatt. Am. politikk er en sentral del av problemstillingen, ettersom denne rapporten (og filmene) er høyst politisert. Men ettersom politiseringen kommer fra venstresiden, så skal man liksom ikke kritisere det, for da er man urimelig eller "alt-right". Dette viser at vi trenger mer åpen debatt om disse temaene, ikke mindre.

 

Jeg har lyst til å trekke fram Witcher 3 som et positivt eksempel her. W3 har en flott historie med engasjerende karakterer, og i bakgrunnen ses en rekke politiske temaer, som fremmedfrykt, homofobi, despotisme osv. Dette oppleves som en naturlig del av spillets narrativ, og tar ikke en fremtredende rolle på en måte som virker belærende. Spillet benytter seg heller ikke av halvhjertede symbolkarakter, som ikke har noen annen rolle enn å fylle en slags minoritets- og mangfoldkvote. Ei heller fremstilles menn som hjelpeløse klodrianer avhengig av en "sterk kvinne" for å lykkes med sine bedrifter, men i stedet har spillet både karismatiske kvinnelige og mannlige karakterer som spiller på sine naturlige styrker.

 

De nye Star Wars-filmene er eksempler på det motsatte, hvor identitetspolitikk og tredjestrøms feminisme fremstår som et forstyrrende element på bekostning av filmens karakterensemble, handling og manus. I tillegg har dagens Star Wars-filmer en intetsigende og rotete historie, hvor protagonisten som før måtte igjennom en dannelsesreise og utviklingsprosess for å bli "helten", kan nå kun plukke opp en lyssabel fra bakken, og så er man klar for å kjempe mot filmens hovedskurk. Det blir lite troverdig når også Hollywood vil bruke Russland som bortforklaring - her for sviktende billettsalg og kritikk fra fansen (for bl.a. manglende respekt for Luke-karakteren).

 

(Hvis tek.no sletter dette innlegget blir jeg skuffet, ettersom tek.no åpnet for denne diskusjonen ved å publisere en ukritisk artikkel om en høyst tvilsom og politisert "vitenskapelig" rapport.)

Tror du må se star wars igjen... På et par timer gikk fyren fra en fattig bondeknøl til å ødelegge hele den enorme imperiets hovedbase...Mye mer enn det Rey fikk til.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker på meg som om folk som misliker de nye filmene ikke vil bedømme de eldre med under samme kriterier.

 

For eksempel dette med feminisme.

I de originale filmene har vi en dame, og hun må alltid reddes av mannfolk.

For eksempel mangfold.

Den eneste slemme er han skumle svarte, mens alle de snille har lyse hvite klær.

Hva med karakterutvilking?

Han solo går fra... Eh...

Leia?...

Den eneste karakteren som får noen utvikling er luke, og det er i de 20 siste minuttene av den siste filmen.

 

Om du skal klage på at de nye filmene gjør noe feil, ikke si at det var bra når de eldre gjorde samme feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Det virker på meg som om folk som misliker de nye filmene ikke vil bedømme de eldre med under samme kriterier.

 

For eksempel dette med feminisme.

I de originale filmene har vi en dame, og hun må alltid reddes av mannfolk.

For eksempel mangfold.

Den eneste slemme er han skumle svarte, mens alle de snille har lyse hvite klær.

Hva med karakterutvilking?

Han solo går fra... Eh...

Leia?...

Den eneste karakteren som får noen utvikling er luke, og det er i de 20 siste minuttene av den siste filmen.

 

Om du skal klage på at de nye filmene gjør noe feil, ikke si at det var bra når de eldre gjorde samme feil.

Stråmenn. Jeg har aldri sagt at de originale filmene var feilfrie. Jeg har imidlertid pekt på noen uheldige tendenser i filmer produsert av Hollywood de senere årene, og ting som fungerte *bedre* i de originale SW-filmene. Leia var for øvrig ikke noen hjelpeløs karakter i de originale filmene, slik som du beskriver henne. Han Solo hadde også en definitiv utvikling, derav den originale skytescenen der vi først ser ham. Men hvis du liker de nye filmene, så har jeg ikke noe problem med det. Jeg har for øvrig aldri vært noen innbitt Star Wars-fan, bare så det er sagt.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Det virker på meg som om folk som misliker de nye filmene ikke vil bedømme de eldre med under samme kriterier.

For eksempel dette med feminisme.

I de originale filmene har vi en dame, og hun må alltid reddes av mannfolk.

For eksempel mangfold.

Den eneste slemme er han skumle svarte, mens alle de snille har lyse hvite klær.

Hva med karakterutvilking?

Han solo går fra... Eh...

Leia?...

Den eneste karakteren som får noen utvikling er luke, og det er i de 20 siste minuttene av den siste filmen.

Om du skal klage på at de nye filmene gjør noe feil, ikke si at det var bra når de eldre gjorde samme feil.

Hollywoodfilmer blir hemmet og tynget av politisk korrekthet. Jeg merker det samme når jeg leser krimbøker. Moralske forfattere er kjedelige og uinteressante. Slik er det med film og. Å holde på med noe rasegreier og feminisme i Star Wars universet blir overfladisk og kjedelig og mislykket. De tre første filmene er av et helt annet kaliber. De er basert på eldgamle myter og legender og bryr seg ikke om politikk.

Lenke til kommentar

Hollywoodfilmer blir hemmet og tynget av politisk korrekthet. Jeg merker det samme når jeg leser krimbøker. Moralske forfattere er kjedelige og uinteressante. Slik er det med film og. Å holde på med noe rasegreier og feminisme i Star Wars universet blir overfladisk og kjedelig og mislykket. De tre første filmene er av et helt annet kaliber. De er basert på eldgamle myter og legender og bryr seg ikke om politikk.

Det er du som ikke greier å nyte filmen og må politisere hele greia. Resten av oss nyter en god film med gode skuespillere :) Glad jeg ikke er del av alt-righterene som ikke greier å se kvinner og minoriteter i hovedrollen uten å bli kraftig irritert og føle at makten deres tapes. Virker som et ganske trist livssyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dem som ikke forstår kritikken mot The Last Jedi, skal jeg gjøre dere tjenesten å bruke et par minutter og utdype litt:

 

Den originale Star Wars trilogien var et mesterverk i sin tid, ikke primært grunnet effektene, men grunnet de fantastiske historiene den malte.

 

En historie om en datter som mistet alt, og gjennom lederskap og visdom gjentok tronen.

 

En historie om en sønn som kom fra fattigslige kår, og gjennom hard arbeide og offer og fant helten i seg.

 

Og en historie om en far som hadde mistet sjelen ondskapen, men fikk forlatelse i sitt siste åndetak.

 

Dette er historier ikke ulik dem man finner i gresk mytologi, tidløse historier som ikke eldes.

 

Når man ser The Last Jedi i lys av dette, er problemet mange har med filmen 3-delt.

 

For det første er allerede mytologien i Star Wars veldefinert. Når The Last Jedi bryter sånn til de grader ut av rammene for hva som er mulig i denne konteksten, står man igjen med enten å måtte forkaste logikken i den originale trilogien eller forkaste logikken i The Last Jedi. Eksempler på dette er hyperspace-rambukking, force-Skype-ing, spøkelses-forcing, magi-forcing...

 

For det andre har Star Wars så langt vært tidløs. The Last Jedi er transfundert med transitoriske politiske budskap, noe som vil gjøre den høyst uaktuell om bare noen få år. Eksempler på dette er automatikk-suksess (inget offer før storhet), autonom-suksess (inget behov gammel kunnskap før storhet), nyfeminisme (kvinner bare vinnere når det går på bekostning av menn)...

 

For det tredje har den originale trilogien vært tuftet på god fortellerteknikk med historier som har en hensikt og leder ett sted. The Last Jedi er stappet full av sidespor som ikke har noen hensikt foruten å forsterke ovenfornevnte. Eksempler på dette er Luke Skywalker-sidesporet, Kasino-sidesporet...

 

Så nesten uansett hvordan man vrir og vender på det blir The Last Jedi særdeles abrasiv for seeren, enten man er fanboy, filmviter, eller noenlunde kritisk intellektuelt oppegående.

Lenke til kommentar

Det er du som ikke greier å nyte filmen og må politisere hele greia. Resten av oss nyter en god film med gode skuespillere :) Glad jeg ikke er del av alt-righterene som ikke greier å se kvinner og minoriteter i hovedrollen uten å bli kraftig irritert og føle at makten deres tapes. Virker som et ganske trist livssyn.

Folk har jo slaktet de nye Star Wars filmene på sosiale medier, så det er nok du som befinner deg blant et mindretall her. Men som sagt, barn og tenåringer er ikke så kresne.

Lenke til kommentar

For noe tull. Filmen var et makkverk. En dårlig kopi av "The Empire strikes back" fra 80-tallet. Det er derfor folk slaktet den på sosiale medier.

Det er forholdsvis enkelt å finne ut hvor reelt hatet er: Hvordan gjorde filmen det når det gjelder salg?

 

Har den solgt bra, og har salget holdt seg bra over tid?

Lenke til kommentar

Har den solgt bra, og har salget holdt seg bra over tid?

 

Man må vel strengt tatt ha sett en film for å mislike den, eller?

 

Så et mer passende spørsmål er vel heller: Hvordan gikk det med Han Solo-filmen? Og hvordan går det med 'The Last Jedi 2'?

Lenke til kommentar

Det er også flere unødvendige karakterer i de nye Star Wars filmene. De bidrar ikke med noe. Men det verste er historiene. Historien i The Ladt Jedi var meningsløs. Opprørerne oppnådde ingenting. Filmen kollapset fullstendig mot slutten. For mange år siden studerte jeg journalistikk. Jeg hoppet av etter et år til fordel for et annet studium, men jeg husker noe av det jeg lærte. Problemet med de nye Star Wars filmene, er at de bryter med klassisk fortellertradisjon. Finnes det egentlig en hovedkarakter? Hva er målet for helten? Hva er den røde tråd? Vendepunktene kommer også på feil sted. Filmene er rotete og udisiplinerte. Etter en time, bryr man seg ikke lenger om hvem som lever eller dør. Hva har skjedd med Hollywood, siden de har tapt seg så mye? Filmene var jo mye bedre før, enda teknologien var dårligere.

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dem som ikke forstår kritikken mot The Last Jedi, skal jeg gjøre dere tjenesten å bruke et par minutter og utdype litt:

 

Den originale Star Wars trilogien var et mesterverk i sin tid, ikke primært grunnet effektene, men grunnet de fantastiske historiene den malte.

 

En historie om en datter som mistet alt, og gjennom lederskap og visdom gjentok tronen.

 

En historie om en sønn som kom fra fattigslige kår, og gjennom hard arbeide og offer og fant helten i seg.

 

Og en historie om en far som hadde mistet sjelen ondskapen, men fikk forlatelse i sitt siste åndetak.

 

Dette er historier ikke ulik dem man finner i gresk mytologi, tidløse historier som ikke eldes.

 

Når man ser The Last Jedi i lys av dette, er problemet mange har med filmen 3-delt.

 

For det første er allerede mytologien i Star Wars veldefinert. Når The Last Jedi bryter sånn til de grader ut av rammene for hva som er mulig i denne konteksten, står man igjen med enten å måtte forkaste logikken i den originale trilogien eller forkaste logikken i The Last Jedi. Eksempler på dette er hyperspace-rambukking, force-Skype-ing, spøkelses-forcing, magi-forcing...

 

For det andre har Star Wars så langt vært tidløs. The Last Jedi er transfundert med transitoriske politiske budskap, noe som vil gjøre den høyst uaktuell om bare noen få år. Eksempler på dette er automatikk-suksess (inget offer før storhet), autonom-suksess (inget behov gammel kunnskap før storhet), nyfeminisme (kvinner bare vinnere når det går på bekostning av menn)...

 

For det tredje har den originale trilogien vært tuftet på god fortellerteknikk med historier som har en hensikt og leder ett sted. The Last Jedi er stappet full av sidespor som ikke har noen hensikt foruten å forsterke ovenfornevnte. Eksempler på dette er Luke Skywalker-sidesporet, Kasino-sidesporet...

 

Så nesten uansett hvordan man vrir og vender på det blir The Last Jedi særdeles abrasiv for seeren, enten man er fanboy, filmviter, eller noenlunde kritisk intellektuelt oppegående.

 

Hvilken datter mister alt, for så å ta tronen? Hvilken trone? Hele planeten, som ikke er hennes, blir jo sprengt.

Det eneste hun troner over på slutten er en gjeng på rundt 500 opprørere, fordi han som skulle gjøre jobben stikker av.

 

Luke jobber ikke hardt. Han syter, griner, og stikker av fra trening. Helt plutselig er han sterkere enn vader.

 

Vi har allerede sett at kraften kan bringe de døde tilbake til live, så hvorfor skulle det være så vanskelig å gjøre noe annet?

 

Ikke slik at rey måtte vokse opp på en planet uten foreldre, mens hun sloss mot skattejegere, med det våpenet en jedi brukte for å trene, i 15+ år. Mens personen hun sloss mot hadde 1 år med trening...

 

Jabbas palass scenen leder ingen steder, samme med treningen hos yoda. Begge er eksempler på ting som enkelt kan kuttes fra den originale trilogien.

Lenke til kommentar

Hvilken datter mister alt, for så å ta tronen? Hvilken trone? Hele planeten, som ikke er hennes, blir jo sprengt.

Det eneste hun troner over på slutten er en gjeng på rundt 500 opprørere, fordi han som skulle gjøre jobben stikker av.

 

Luke jobber ikke hardt. Han syter, griner, og stikker av fra trening. Helt plutselig er han sterkere enn vader.

 

Vi har allerede sett at kraften kan bringe de døde tilbake til live, så hvorfor skulle det være så vanskelig å gjøre noe annet?

 

Ikke slik at rey måtte vokse opp på en planet uten foreldre, mens hun sloss mot skattejegere, med det våpenet en jedi brukte for å trene, i 15+ år. Mens personen hun sloss mot hadde 1 år med trening...

 

Jabbas palass scenen leder ingen steder, samme med treningen hos yoda. Begge er eksempler på ting som enkelt kan kuttes fra den originale trilogien.

Rart at du ser "Luke trener med Yoda" som unødvendig del av filmen, når nettop dette er en av delene som viser at Luke trener, og ikke bare på magisk vis blir sterkere...

Lenke til kommentar

Rart at du ser "Luke trener med Yoda" som unødvendig del av filmen, når nettop dette er en av delene som viser at Luke trener, og ikke bare på magisk vis blir sterkere...

 

Han trener i noen dager, kanskje mindre... Uten bruk av sabel.

Han stikker så fra treningen, før den er ferdig.

 

Han lærer ingenting annet enn en svak videreføring av treningen han allerede fikk fra ben.

 

Han bruker heller aldri noe av det han lærte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...