Lars_123 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Slik kan vi fortsette å estimere framover. Jeg har som Ingrid Espelid, juksa litt, og kjørt tallene gjennom Calc med relativt konservativ elbilandel (33% av salget i fjor, 50% i år, 55% neste år, og så videre +5% fram til 90% i 2026 og deretter 5 år stabilt på 90%, så 5 år på 95% og til slutt 100% fra 2036. Å forutsette at andelen elbiler vil fortsette å øke er noe spekulativt. En må se på både årsakene til at stadig flere kjøper elbil og hva disse brukes til. Økningen skyldes nok i hovedsak bedre elbiler og økte bomutgifter (sammen med reduserte avgifter på elbil). For svært mange er elbilen «bil nr 2», den man bruker til jobb og butikken. I tillegg har man en fossilbil for lengre turer og ved behov for å frakte mer (inkludert tilhenger). Folk flest har kjøpt elbil for å spare penger. Hvis folk flest skal bytte ut fossilbilen og kun ha en elbil, trengs det flere modeller å velge i (spesielt større biler), lengre rekkevidde/kjappere lading, bedre lademuligheter og kortere ventetid på bil (dvs. vesentlig større produksjon). I tillegg må avgiftsreduksjonene forlenges i overskuelig framtid. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 En må se på både årsakene til at stadig flere kjøper elbil og hva disse brukes til. Økningen skyldes nok i hovedsak bedre elbiler og økte bomutgifter (sammen med reduserte avgifter på elbil). For svært mange er elbilen «bil nr 2», den man bruker til jobb og butikken. I tillegg har man en fossilbil for lengre turer og ved behov for å frakte mer (inkludert tilhenger). Folk flest har kjøpt elbil for å spare penger.Dersom elbilen er den som vert brukt mest, og eksosbilen berre er til lengre turar, er det vel rett å kalle elbilen bil nummer 1 og eksosbilen bil nummer 2? Omlag halvparten av alle norske husstandar med bil har minst to bilar. Berre 4% av dei som har kjøpt elbil seier at deira neste bil vil vere ein eksosbil, so eg trur nok to elbilar vert normen. Folk har ein av kvar i starten, fordi dei ikkje har råd til å skifte ut begge på ein gong. Hvis folk flest skal bytte ut fossilbilen og kun ha en elbil, trengs det flere modeller å velge i (spesielt større biler), lengre rekkevidde/kjappere lading, bedre lademuligheter og kortere ventetid på bil (dvs. vesentlig større produksjon). I tillegg må avgiftsreduksjonene forlenges i overskuelig framtid.Utvalet er ganske bra etter kvart, men køene er lange, ja. Som Audi-sjefen ein gong sa: Når folk fyrst har skifta til elbil, er dei for alltid tapt for eksosbilane. Difor prøver bilprodusentane å halde folk vekke frå elbilar so lenge dei kan. Dei veit at det er umogeleg å stanse utviklinga, det beste dei kan få til er å bremse ho. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 I tillegg må avgiftsreduksjonene forlenges i overskuelig framtid. enig. Begynner de å tukle med fordeler som parkering, bompenger, moms, osv. så vil det bremse opp. (utgiften for eiere vil øke uansett fremover, med tanke på at norske strøm-priser er varslet "skal opp på et snitt av europeisk nivå" Spørs om det ikke må satses mer på tilskudd/vrakpant tiltak også, slik som dette https://renault.no/elbil/kangoo-ze https://soknadssenter.miljodirektoratet.no/Soknader/Info.aspx?id=55&soknadsaar=2018&Menyvalg=SOKNADSSENTER hadde de økt dette til 20.000 kan man "ta seg bryet" å spare en ekstra slant hvis man skal ha ny el-vare, ved å kjøpe en sliten varebil på Finn for 6-7000 tusen og bare kjørt den rett på hogger'n (etter at salgsmelding er levert Vegvesenet selvsagt) Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Håper ikke at de "bruker opp" litium'en som finnes på skipstransport. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Håper ikke at de "bruker opp" litium'en som finnes på skipstransport. Det er ikkje mogeleg. Litium finst i store mengder mange stader. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2018 Del Skrevet 7. oktober 2018 Å forutsette at andelen elbiler vil fortsette å øke er noe spekulativt.Javisst, all spådom om framtida er spekulativt, men nå er vel dette et ganske så sannsynlig scenarie. Disrupsjoner skjer etter en S-kurve og akkurat nå er vi ca midt på S-kurven når det gjelder salg. Bilbeholdningen er i gjennomsnitt ca 9 år gammel så det tar naturligvis litt tid før den får samme oppsving som salget. Akkurat nå er vi på ca 8% elbiler i bilbeholdnignen, og ca 50% av salget er elbiler. En må se på både årsakene til at stadig flere kjøper elbil og hva disse brukes til. Økningen skyldes nok i hovedsak bedre elbiler og økte bomutgifter (sammen med reduserte avgifter på elbil). For svært mange er elbilen «bil nr 2», den man bruker til jobb og butikken. I tillegg har man en fossilbil for lengre turer og ved behov for å frakte mer (inkludert tilhenger). Folk flest har kjøpt elbil for å spare penger. Hvis folk flest skal bytte ut fossilbilen og kun ha en elbil, trengs det flere modeller å velge i (spesielt større biler), lengre rekkevidde/kjappere lading, bedre lademuligheter og kortere ventetid på bil (dvs. vesentlig større produksjon). I tillegg må avgiftsreduksjonene forlenges i overskuelig framtid. Stadig bedre elbiler lanseres som fyller stadig flere roller. Stadig flere velger elbil som primærbil eller eneste bil. Modellutvalget er langt bedre i dag enn det var for 5 eller 10 år siden. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) De religiøse klimatullingene blir stadig flere. Galskapen brer om seg.Nei, dei vert færre. Etter den ekstreme sommaren og hausten vi har hatt, forstår stadig fleire at klimaendringane er reelle og vi må gjere noko med dei. Det syner i alle fall meiningsmålingane. Gammel tråd, vet det men, .. måtte bare Skal ikke arrestere deg på faktumet at klima-et er i endring, eller at vi har ett ansvar for miljøet, Men en ekstrem sommer og andre ekstremiteter er ofte bare ett argument når man kan bruke det til å fremme sitt eget syn og snakke ned andres. Er faktisk så gammel att jeg minnes noen såkalte ekstreme vintre for litt siden. Da spurte skeptikeren, eller realisten som de kaller seg slev, om hvor den globale oppvarmingen hadde blitt av!?!. Men den gang da snakket de (altså de før omtalte "de religiøse klimatullingene") om at man "kunne ikke ta en kald vinter som tegn på at klima-et ikke var i endring og at temperaturen økte, slikt gikk da bare ikke an". Men så kom altså supervarmen og plutselig var det to strek under klimakrisen, Det beviste lissom alt. Eller var det bare ett argument for egen mening, mon tro?. At klimaendringene er reelle kan vi imidlertid glatt være enige om. At vi må imøtekomme de kan vi også være enige om. Men skal du ta noe som ett bevis for eller imot så må du komme med noe mer enn å peke på en varm sommer eller tullete meningsmålinger. Meningsmålingene sa en gang at jorden var flat også. En meningsmåling har aldri bevist noe som helst. Endret 2. januar 2019 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå