Gå til innhold

Tyskland liker det ikke, men EU vil kutte CO2-utslippene fra nye biler med 40 prosent innen 2030


Anbefalte innlegg

Selv 40% er lite ambisiøst.

 

Lenge før 2030 vil nær sagt alle ha innsett at elbiler er fullstendig overlegne fossilbiler vedrørende både miljø, ytelse og komfort. Kun innbitte fossil-nostalgikere vil ønske seg en slik bil. Tror 90% reduksjon er realistisk.

 

Det viktigste er imidlertid en fullstendig de-karbonisering av elproduksjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2030 vil ingen i Europa ønske å kjøpe seg en ny fossil bil. Da er elbiler billigere enn fossil biler i innkjøp og vesentlig billigere i drift og vdl. Utviklingen elbil markedet vil ikke være lineært, men eksponentielt.

Da tror jeg du ser altfor mye på norske forhold og ignorerer nesten alle land i Europa. Og det vil ikke lages nok elbiler i 2030 heller da.

 

I 2030 har også autonome biler/små busser kommet på markedet. Det vil skape et helt nytt marked for transport i byer. Bestille transport med app, billig og enkelt. Mange som bor i byer vil da velge å ikke ha bil. Bilmarkedet vil krympe som også vil gjøre det enklere med overgang til elbiler.

Lenke til kommentar

I 2030 har også autonome biler/små busser kommet på markedet. Det vil skape et helt nytt marked for transport i byer. Bestille transport med app, billig og enkelt. Mange som bor i byer vil da velge å ikke ha bil. Bilmarkedet vil krympe som også vil gjøre det enklere med overgang til elbiler.

Hvordan vet du autonome biler er kommet innen den tid?

 

VAG vil etter planen ha en produksjon på 1 million elbiler i 2025. Så vi vil nok se en god del millioner elbiler produsert per år i 2025, men produksjon av fossil vil være helt klart større. Etter 2025 vil det jo være lettere for VAG da de har elektrifisert alle biler innen den tid. Likevel selv om alle er som deg og meg og ønsker elbil over fossil så er det svært tvilsomt at det vil lages nok elbiler til å muliggjøre det.

 

 

Og det med autonomi er super usikkert. Det er ikke bare teknologien, det må bli lovlig og.

Lenke til kommentar

 

I 2030 har også autonome biler/små busser kommet på markedet. Det vil skape et helt nytt marked for transport i byer. Bestille transport med app, billig og enkelt. Mange som bor i byer vil da velge å ikke ha bil. Bilmarkedet vil krympe som også vil gjøre det enklere med overgang til elbiler.

Hvordan vet du autonome biler er kommet innen den tid?

 

VAG vil etter planen ha en produksjon på 1 million elbiler i 2025. Så vi vil nok se en god del millioner elbiler produsert per år i 2025, men produksjon av fossil vil være helt klart større. Etter 2025 vil det jo være lettere for VAG da de har elektrifisert alle biler innen den tid. Likevel selv om alle er som deg og meg og ønsker elbil over fossil så er det svært tvilsomt at det vil lages nok elbiler til å muliggjøre det.

 

 

Og det med autonomi er super usikkert. Det er ikke bare teknologien, det må bli lovlig og.

Tja, det er autonome små busser som prøves ut i Stavanger og Oslo i dag og sikkert andre steder i verden. Tror nok utviklingen har kommet langt i løpet av 12 år. Blir spennende å følge med.

 

Hvis ikke bilindustrien i Europa klarer å tilby det kjøperne vil ha (rimelig elbil med passe rekkevidde), vil produsenter i andre land komme å ta markedsandeler.

Lenke til kommentar

Tja, det er autonome små busser som prøves ut i Stavanger og Oslo i dag og sikkert andre steder i verden. Tror nok utviklingen har kommet langt i løpet av 12 år. Blir spennende å følge med.

 

Hvis ikke bilindustrien i Europa klarer å tilby det kjøperne vil ha (rimelig elbil med passe rekkevidde), vil produsenter i andre land komme å ta markedsandeler.

Ja prøveprosjekt er viktige, men mye gjenstår. Selv om autonome kjøretøy er sikrere enn vanlige bilister så vil de ikke bli godkjent. Det er samme som atomkraftverk. Atomkraftverk er den sikreste formen for kraftverk i hele verden i dødsfall/kWh. Likevel vil selv klimaekstremister stenge dem ned og heller ha kullkraftverk. Det er ikke logisk, men har med hvordan folk tenker over noe. Samme som den klassiske større sjanse for å dø når du kjører til flyplassen enn å ta flyet der folk er mye mer redde for flyreiser.

 

Så om det er en ulykke med autonome kjøretøy så blir folk ekstremt skeptiske og sitter heller på med en venn som kjører utrolig farlig og tenker det er tryggere, selv om det ikke er tilfellet. Og så blir ikke autonome kjøretøy lovlig før de har klart å overbevise en stor andel om at det er mye tryggere. Og så har du problemet med skyld. Om de har ulykke, hvem påtar seg skylden? Du har ingen fører. Du har en produsent, skal de bare få bot da? Om de forutsaket en dødsulykke som straffes med fengsel? Dette er et spørsmål vi enda ikke har svar på. Teknologien er en ting. Teknologi kan utvikle seg raskt. Mennesker derimot? Mennesker endrer ikke syn på ting like raskt. Så mens jeg ikke skal si deg imot på at utviklingen innenfor autonomi kan komme så langt innen 2030 så er jeg langt mer skeptisk til hvor langt menneskers syn på dette vil utvikle seg. Vi ser og allerede massevis av folk som står klare for å skylde på roboter og automasjon for tap av jobb.

 

Hvilken annen bilindustri skal levere masse elbiler? Korea? Japan? Kina? USA? Er ikke noe større planer om elbilbygging der heller.

 

En av de store begrensende faktorene for elbiler er og batteri. Det er jo 90% Korea+Kina+Japan.Og europeere og amerikanere samarbeider med dem om batterier. Hvordan skal de plutselig få mye mer batterier? Det går jo ikke.

 

Bortsett fra utbyggingen av fabrikker til å produsere batterier, så vil råmaterialer være et stort problem, spesielt kobolt:

https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2F

I dag er 58% av produksjonen fra den "demokratiske" republikken Kongo. Og de sitter på langt større reserver enn noen andre. Prisen øker svært raskt som følge av manglende produksjon. Ignorerer du hvor ustabilt landet er og at styresmaktene ikke kontrollerer hele landet engang så er det ikke mulig å få til effektiv utvinning i Kongo.

 

Global økonomi er kompleks. Du kan ikke bare vedta et en bilprodusent bare skal åpne nye fabrikker for elbiler. Det går ikke. Det er ikke sånn verden fungerer. Jeg er definitivt for å øke elbil så mye som mulig. Jeg er derimot ikke for at politikere bare skal bestemme noe uten at det er mulig å gjennomføre. Her i Norge ble det bestemt at vi skulle ha Co2 rensing. Ser jo hvordan det gikk. Kan ønske hva enn du vil, men om vi faktisk ønsker stor elbil-andel så kan du ikke bare vedta at de må lage mye elbiler. Eksempelvis EU samarbeid og hjelp i Kongo kan drastisk forbedre levekår, arbeidsvilkår og produksjon av kobalt i DRC. Dette vil muliggjøre hurtigere vekst i batteriproduksjon som igjen hjelper på elbilproduksjon. Helst før USA finner ut kobalt er den nye oljen og invaderer Kongo for å "frigjøre" folket og ta over produksjonen.

Lenke til kommentar

Da kommer de gjerne opp i 2 millioner eller litt over for hele konsernet da. Uansett så vil jo den store andelen solgte biler i 2025 være fossil. Vil nok forbedre seg ganske bra mot 2030 med stadig raskere utvikling, men fortsatt vil det langt ifra være slik at alle biler de produserer i 2030 (som er si 15 millioner) vil være elektriske.

Lenke til kommentar

[...]

 

Bortsett fra utbyggingen av fabrikker til å produsere batterier, så vil råmaterialer være et stort problem, spesielt kobolt:

https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2F

I dag er 58% av produksjonen fra den "demokratiske" republikken Kongo. Og de sitter på langt større reserver enn noen andre. Prisen øker svært raskt som følge av manglende produksjon. Ignorerer du hvor ustabilt landet er og at styresmaktene ikke kontrollerer hele landet engang så er det ikke mulig å få til effektiv utvinning i Kongo.

[...]

 

Steinalderen sluttet ikke pga mangel på stein.

 

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180411131623.htm

Lenke til kommentar

Steinalderen sluttet ikke pga mangel på stein.

 

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180411131623.htm

Ja vi har sett artikler om nye batterier som er bedre i tiår nå. Likevel ingenting som fungerer kommersielt. Kom tilbake når Samsung SDI, LG Chem kommer med et batteri uten kobolt. Jeg er helt sikker på at ny teknologi vil komme, men vi  ser allerede en enorm økning i pris på kun få år pga generell mangel allerede nå. Kobolt er et problem i dag. Og ny batteriteknologi er noe som kanskje kommer i fremtiden.

Lenke til kommentar

Sjekk din eigen graf. Kursen er berre 2/3 av nivået i mars, og definitivt på veg ned. Produksjonen har auka mykje den siste tida, og Nissan har skifta til ein batteriteknologi som brukar mykje mindre kobolt.

At prisen er 60K istedenfor 90K, så er det fortsatt 3 ganger  så mye når prisen var såvidt over 20K  i 2016. Om prisen går utrolig langt opp så er det ikke uvanlig med en markedskorreksjon. Høyere pris vil og gjøre flere steder profitable til utvinning som ikke er med en lavere pris.

 

 

Generelt det som grafen virkelig forteller er at prisvariasjonene er enorme på kort tid. Og når et råvaremarked har så store svingninger på så kort tid, ville du kalt det stabilt? Fakta er at prisen har gått opp 3x på 2 år. Den var enda mer opp før, men det endrer ikke på faktum at den har gått utrolig mye opp. Og prisen er svært usikker fremover. Noen spår dobling mot 2020. Andre spår  nedgang mot 2020. Det å mene kobolt ikke er usikkert og problematisk er bare ikke reelt. 

Lenke til kommentar

Sjekk din eigen graf. Kursen er berre 2/3 av nivået i mars, og definitivt på veg ned. Produksjonen har auka mykje den siste tida, og Nissan har skifta til ein batteriteknologi som brukar mykje mindre kobolt.

En må se på det "store" bildet, den gikk veldig opp for noen år siden og er nå på vei ned. Det kan snu altså, men trenden er ned enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...