Gå til innhold

Tyskland liker det ikke, men EU vil kutte CO2-utslippene fra nye biler med 40 prosent innen 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2030 vil ingen i Europa ønske å kjøpe seg en ny fossil bil. Da er elbiler billigere enn fossil biler i innkjøp og vesentlig billigere i drift og vdl. Utviklingen elbil markedet vil ikke være lineært, men eksponentielt.

Billegare er det allereie i dag. Om noko så er det kanskje mindre forskjell 5-10 år fram i tid når det blir solgt flest elbilar. Staten mistar mange kroner av dagens elbilsubsidiering. På eit tidspunkt vil avgiftene auke utan at dei nødvendigvis gjer det for fossilbilar.

Lenke til kommentar

Billegare er det allereie i dag. Om noko så er det kanskje mindre forskjell 5-10 år fram i tid når det blir solgt flest elbilar. Staten mistar mange kroner av dagens elbilsubsidiering. På eit tidspunkt vil avgiftene auke utan at dei nødvendigvis gjer det for fossilbilar.

Elbiler er ikke billigere i Europa, kun i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det tekniske opp i det hele? Må vel eksistere en fysisk eller realistisk begrensing et sted, på hvor lavt man greier kutte ned utslipp fra en bensin/diesel motor? (og samtidig opprettholde noenlunde effekt) ?  :hmm:

Kravet er gjennomsnittlig utslipp for alle solgte biler fra en produsent, f.eks. VW. Da teller elbiler som null utslipp og drar gjennomsnittet ned. Produsenter må altså produsere flere elbiler for å senke gjennomsnittlig utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billegare er det allereie i dag. Om noko så er det kanskje mindre forskjell 5-10 år fram i tid når det blir solgt flest elbilar. Staten mistar mange kroner av dagens elbilsubsidiering. På eit tidspunkt vil avgiftene auke utan at dei nødvendigvis gjer det for fossilbilar.

 

Elbiler er ikke billigere i innkjøp i dag, nei. Det er jo derfor en har disse fordelene i Norge enda. Se på e-golf vs vanlig golf, og andre sammenlignbare biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kravet er gjennomsnittlig utslipp for alle solgte biler fra en produsent, f.eks. VW. Da teller elbiler som null utslipp og drar gjennomsnittet ned. Produsenter må altså produsere flere elbiler for å senke gjennomsnittlig utslipp.

 

Tror ikke det er slik i Europa - slik er det i USA.

Lenke til kommentar

Hva er det tekniske opp i det hele? Må vel eksistere en fysisk eller realistisk begrensing et sted, på hvor lavt man greier kutte ned utslipp fra en bensin/diesel motor? (og samtidig opprettholde noenlunde effekt) ?  :hmm:

Grensen er allerede nådd. De har jo jukset for å få utslippene til å virke lavere enn de egentlig er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje kundene kommer bilindustrien i Tyskland i forkjøpet?

Kundene kan ville kjøpe elbil, men om det ikke produseres nok elbiler hjelper ikke det.

 

Enda så bra jeg syns det er at politikerne tar utslippene på alvor, så syns jeg 40% er for lite, klimaendringene som skjer nå er allerede irreversibel. Om vi skal ha sjans til å bremse ned utslippene globalt og signifikant, så må det enda sterke lut til, både privat og i den industrielle-sektoren

Hvordan foreslår du at vi skal gjøre det mye raskere? Eneste alternativ er å få nedgang i bilsalg. Det går ikke an å omstille en industri så raskt. Og selv elbiler lager jo mye forurensning under produksjon. Du har og strømmen de går på som kommer mye fra kull ol. Så elbiler er ikke akkurat klimanøytrale eller positive for klima.

 

I 2030 vil ingen i Europa ønske å kjøpe seg en ny fossil bil. Da er elbiler billigere enn fossil biler i innkjøp og vesentlig billigere i drift og vdl. Utviklingen elbil markedet vil ikke være lineært, men eksponentielt.

Da tror jeg du ser altfor mye på norske forhold og ignorerer nesten alle land i Europa. Og det vil ikke lages nok elbiler i 2030 heller da.

Lenke til kommentar

Du har og strømmen de går på som kommer mye fra kull ol. Så elbiler er ikke akkurat klimanøytrale eller positive for klima.

 

 

Du mener samme strømmen som brukes til produksjon/raffinering av drivstoff før det kastes bort i en energisløsende fossilmotor? Nei, helt klart ikke noe bedre alternativ dette altså!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kravet er gjennomsnittlig utslipp for alle solgte biler fra en produsent, f.eks. VW. Da teller elbiler som null utslipp og drar gjennomsnittet ned. Produsenter må altså produsere flere elbiler for å senke gjennomsnittlig utslipp.

 

hvis det medfører riktighet, er det jo litt "bløff" ?

 

men men  :p

Lenke til kommentar

Du mener samme strømmen som brukes til produksjon/raffinering av drivstoff før det kastes bort i en energisløsende fossilmotor? Nei, helt klart ikke noe bedre alternativ dette altså!

Du misforstår. Argumentet er at klimaendringer allerede er irreversible. Vi må gjøre noe NÅ. Elbiler er bedre enn fossilbiler, men ting blir ikke bedre med elbiler. Bare mindre ille. Så om vi virkelig vil gjøre mer for miljøet enn disse målene til EU så må vi kutte i bilsalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstår. Argumentet er at klimaendringer allerede er irreversible. Vi må gjøre noe NÅ. Elbiler er bedre enn fossilbiler, men ting blir ikke bedre med elbiler. Bare mindre ille. Så om vi virkelig vil gjøre mer for miljøet enn disse målene til EU så må vi kutte i bilsalget.

 

Nå er det jo mer enn biler i disse forslagene, men vi er absolutt enig i at elbiler er mindre ille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan foreslår du at vi skal gjøre det mye raskere? Eneste alternativ er å få nedgang i bilsalg. Det går ikke an å omstille en industri så raskt. Og selv elbiler lager jo mye forurensning under produksjon. Du har og strømmen de går på som kommer mye fra kull ol. Så elbiler er ikke akkurat klimanøytrale eller positive for klima.

 

Hva har min mening om hva vi burde gjøre med noe som helst å gjøre? Er det den vi sitter å venter på? Poenget er at vi må gjøre *noe*, om jeg veit *nøyaktig hva* eller ikke, er jo totalt irrelevant

 

Likevel, om jeg skulle komme med en slags start, så er det at vi er mange kloke hoder her i verden, og at vi først og fremst alle må være enige om én ting, og det er det faktumet at temperaturen stiger på grunn av vårt CO2-utslipp. Når dette faktumet er noe samtlige tar inn over seg, så setter vi oss ned, samlet som én globe, og finner en løsning på dette problemet. Fordi det er her ting tar tid, den politiske prosessen oppi dette er drit treig, og det hjelper ikke at en av verdens største energi-forbrukere trekker seg ut av Paris-avtalen f.eks

 

Få på plass politikken, så må verden rette seg inn etter det. Det er tross alt enklere enn å rette seg inn etter enn et hav som stiger. Men politikken er kun en forlengelse av folkets vilje, så vi må stemme riktig også. Så derfor så starter det hele med ... deg og meg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva har min mening om hva vi burde gjøre med noe som helst å gjøre? Er det den vi sitter å venter på? Poenget er at vi må gjøre *noe*, om jeg veit *nøyaktig hva* eller ikke, er jo totalt irrelevant

 

Likevel, om jeg skulle komme med en slags start, så er det at vi er mange kloke hoder her i verden, og at vi først og fremst alle må være enige om én ting, og det er det faktumet at temperaturen stiger på grunn av vårt CO2-utslipp. Når dette faktumet er noe samtlige tar inn over seg, så setter vi oss ned, samlet som én globe, og finner en løsning på dette problemet. Fordi det er her ting tar tid, den politiske prosessen oppi dette er drit treig, og det hjelper ikke at en av verdens største energi-forbrukere trekker seg ut av Paris-avtalen f.eks

 

Få på plass politikken, så må verden rette seg inn etter det. Det er tross alt enklere enn å rette seg inn etter enn et hav som stiger. Men politikken er kun en forlengelse av folkets vilje, så vi må stemme riktig også. Så derfor så starter det hele med ... deg og meg

Nei, sier ikke vi venter på din mening. Du mente målene var for svake mtp dagens situasjon. Altså du mener vi trenger mer kutt enn dette. Det er godt mulig. skal ikke argumentere på det. Poenget mitt var bare at du kan ikke vedta at selskap skal finne opp teknologi. forbrenningsmotorer blir så effektive de blir. Elbiler er jo mye bedre, men det finnes en grense for hvor raskt du kan omstille. Så om du skal ha enda strengere krav til utslipp så sier jeg at eneste du egentlig kan gjøre da er å begrense bilsalg. Vi kan ikke bare bestemme at produsenter skal ordne opp i alle problemene om det ikke er fysisk mulig for dem å holde kravene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...