Lakus Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Det ble påstått at Polen har lover som beskytter skaperne av IP’er hvis kompensasjonen de avtaler viser seg å være veldig i ubalanse med inntekten IP’en skaper. Jeg ser ikke helt problemet med det. Som regel er det jo snakk om individer med null kunnskap og erfaring med å forhandle slike kontrakter som står ovenfor store media og produksjonsselskap. Hvis det stemmer så har jeg ikke noe imot at forfatteren hevder sin rett, uansett om han er et rasshøl eller ikke. Nesten alle her hadde gjort det samme vil jeg tro. Forskjellen er at han ikke har blitt lurt på noen måte. Det var han selv som ville ta den betalingen han fikk. Han fikk tilbud om "royalties" noe han ikke ville ha, da han så på - og fortsatt ser på - spill som et underlegent medium. Han ville ha en cash-utbetaling. Det var hans eget krav. Nå senere ser han at han tok feil beslutning og angrer. For min del er det da for sent. Du tok en bevisst avgjørelse, da får du nesten stå ved resultatet også. Det hadde vært noe annet om han sa ja til royalties, men senere forstod at studioet hadde gitt han en veldig dårlig deal i forhold til inntekt. Jeg har ikke noe imot at han skal kunne få en bedre deal nå i ettertid heller forsåvidt, og jeg synes det er en veldig flott lov. Men han gjorde dette veldig bevisst og ble ikke ført bak noe lys. Da synes jeg det er helt greit at man sier "du dreit deg ut. Synd, trist, leit.". 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Det spørs jo veldig på hvordan ting var forhandlet frem. Hvis han rundt 2005 før The Witcher 1 forhandlet rettigheter og valgte en fast sum fremfor prosentandel; så er det en helt annen situasjon enn om han valgte fast sum i forkant av The Witcher 3. Ellers er det som andre sier, å ta lavrisiko valg for så å endre det til høyrisiko utbetaling etter at det gikk bra, da er du grisk. At du kan ha krav på mer ved å utnytte smutthull i lovgivningen endrer ikke det. Han har nok tjent fett på mersalg av bøkene etter suksessen til spillene, så da er det mye vil ha mer. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 9. oktober 2018 Del Skrevet 9. oktober 2018 Ifølge YouTube videoer på nettet, er det også forklart at advokatene til Sapkowski sendte et nesten truende brev, hvor det blant annet stod at CDProject Red ville tape ansikt om denne saken ble kjent for offentligheten. CDProject svarte med å publisere hele brevet på nettsiden sin 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå