Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Muttertrekker fra Wurth- 1550 nm men svak!

Anbefalte innlegg

post-31314-0-65703800-1538556971_thumb.jpg

Kjøpte denne hos wurth og testet den i helga men ble litt overrasket. Tenkte jeg skulle høre fra noen andre om det det noe jeg ikke har forstått før jeg reklamerer. Den har et moment på 1550 nm.

Skulle bytte hjul på en bil og den greide ikke å løsne 8 av 20 bolter.

Men de boltene den ikke greide, banket jeg enkelt ut med en ryobi batteritrekker som bare har 400nm.!

Wurth: 

• Maks. 1550 Nm løsnemoment, egnet for bolter med Ø maks. 16 mm
  • Kun 1,57 KG
  • Lett og kompakt form
  • Enkel å komme til med,
  • Justerbart tiltrekkingsmoment
  • Lett å avstemme i forhold til skrujobben som skal utføres
  • 3-års garanti mot fabrikasjons- og produksjonsfeil

Ryobi:

Ryobi R18IW3-0 MUTTERTREKKER Muttertrekker 18V ONE +. 400 Nm moment, tre hastigheter for ulike bruksområder.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tykk nok luftslange? Disse krever masse luft og en tynn slange vil strupe momentet markant. Du bør bruke 3/4" eller 1/2". I tillegg er det viktig med en dråpe olje eller to før du bruker den.

Edit: Går ut i fra du også har sjekket at du har riktig trykk.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du prøvd å smøre litt? Og går ut i fra du også har justert den til full gass?

Jeg har en puslete billigtrekker (luft) fra Biltema og de boltene den ikke klarer å slå opp får jeg knapt løsnet for hånd. Så hvis du har sjekket alt det andre så ville jeg hørt med de du kjøpte den av.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Nå burde den virke når du tar den ut av esken, alle muttertrekkere (som jeg har vært borti) er smurt opp under produksjonen, og dette er nok til at du burde få normal funksjon de første gangene du bruker den. Men for videre bruk så MÅ alt trykkluftutstyr smøres, om du ønsker at de skal overleve og fungere etter hensikten. Sett på en tåkesmører først som sist. Noe slikt på utgangen fra kompressor gjør nytten. Bruk selvsagt ikke tåkesmører (eller slanger som har vært brukt med tåkesmører) om du skal bruke lakkpistol eller annet utstyr som ikke skal oljes. Vannskiller må du ha uansett hvilket verktøy du bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå burde den virke når du tar den ut av esken, alle muttertrekkere (som jeg har vært borti) er smurt opp under produksjonen, og dette er nok til at du burde få normal funksjon de første gangene du bruker den. Men for videre bruk så MÅ alt trykkluftutstyr smøres, om du ønsker at de skal overleve og fungere etter hensikten. Sett på en tåkesmører først som sist. Noe slikt på utgangen fra kompressor gjør nytten. Bruk selvsagt ikke tåkesmører (eller slanger som har vært brukt med tåkesmører) om du skal bruke lakkpistol eller annet utstyr som ikke skal oljes. Vannskiller må du ha uansett hvilket verktøy du bruker.

Men holder det ikke å bruke litt olje rett i verktøyet før jeg skal bruke det?

Lenke til kommentar

En gang i året får jeg utplasseringer fra yrkesskolen og den første oppgaven jeg gir dem er å smøre luftverktøyet til alle mekanikerene. Hos oss smører vi derfor luftverktøyet 1 gang i året. Vi kjører også alt på 12bar.

Den muttertrekkeren der har egen fettnippel på siden og du trenger en egen pumpe for å smøre dem, de færreste har den pumpa og de blir aldri smurt skikkelig.

Jeg liker ikke disse små muttertrekkerene fordi dem er ofte alt for hissige, for mye moment og turtall. De river av bolter uten forvarsel og man har ikke riktig "feeling" på dem. Derfor syntes jeg dette høres rart ut og jeg tror det er noe gærent med muttertrekkeren din.

Jeg handler mye hos Wuerth og har aldri hatt noe problemer med muttertrekkerene dems. Normalt sett med dårlig smøring og misbruk så holder dem 4-5år.

Lenke til kommentar

Polakkene på lokale dekksjappa her pleier å bruke en 30-40 ugga-duggas.

Ja takk, har opplevd lokale helter skru driten så fast at jeg var seriøst redd for deformering av felgene. Har funnet meg ett dekkverksted som gjør skikkelig jobb, disse har jeg brukt til et 10-talls dekkmonteringer, og hver eneste gang har de brukt moment som ligger godt innafor "normalen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...