Gå til innhold

Tyske bilprodusenter måtte kjøpe tilbake biler fra USA for milliarder av euro. I Tyskland slipper de


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig latterlig ressurssløsing å la hundretusner av biler stå og støve ned til de blir utdaterte. WV burde bygget om bilene slik at de tilfredsstiller kravene og blir salgbare på nytt. Hvilket drivstoff de er egnet for ombygging til skal jeg ikke diktere, men et minstemål må være at de tilfredsstiller kravene i følge nye målemetoder.

Lenke til kommentar

VW og BMW (og flere) går snart konkurs uansett. Akkurat som Kodak som også nektet å tilpasse seg. Ingen i dag er dumme nok til å kjøpe et av disse merkene når man har Tesla. Og etter 2025 får de ikke lengre lov å selge nye prompebiler i Norge.

 

Enn hvor mye jeg håper du har rett, så er det noen ting vi må huske på;

1: Norge er et lite marked, og vi har nok ikke ekstremt stor kraft til å påvirke noen. Dog er det spennende tider også i Tyskland hvor dem nå begynner å få byer som vurderer diesel forbud.

 

2: Det vil alltids være rånere / sinte mennesker som hevder miljø er propaganda, som fortsatt vil sverge til forbrenningsbilen.

 

Men synd at dem ikke gikk hardere ut. Det blir jo nesten månedlig avdekket tvilsomme greier i bilindustrien, så har null troverdighet.

Lenke til kommentar

VW og BMW (og flere) går snart konkurs uansett. Akkurat som Kodak som også nektet å tilpasse seg. Ingen i dag er dumme nok til å kjøpe et av disse merkene når man har Tesla. Og etter 2025 får de ikke lengre lov å selge nye prompebiler i Norge.

VW satser ganske hardt på elbiler. Men jeg synes de ser litt merkelig ut, golf erstatteren er en 4-seter. Men blir spennende å se. Hvis Norge er en antydning på fremtiden vil Nissan bli mye større enn de er i dag. De har satset lenge. Også litt særere merker selger nå bra fordi de satser på elbiler. Flaut av Toyota, VW og de store merkene å henge så langt etter. Spesielt Toyota tror jeg kan bli den neste Kodak etter å ha satset mer på hydrogen. 

 

Jeg tror VW har god grunn til å gjøre opp for seg da de ble den store syndebukken. 

 

Men det er utrolig at Tyskland og europa ikke tar og smekker dem alle på pungen. Dårlig luftkvalitet dreper mennesker. Og disse selskapene er så inngrodde og store at de har råd til bøter. Ikke ofte, men her var faktisk USA mye bedre og ansvarlige enn Europa. 

 

Men neida, Netflix er de som skal gjennomgå siden de ikke har nok lokalt innnhold...

 

Men kanskje ikke så rart når USA kjører America First må jo Europa kjøre Europe First. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

VW og BMW (og flere) går snart konkurs uansett. Akkurat som Kodak som også nektet å tilpasse seg. Ingen i dag er dumme nok til å kjøpe et av disse merkene når man har Tesla. Og etter 2025 får de ikke lengre lov å selge nye prompebiler i Norge.

Høres mest ut som ønsketenking. Kodak-myten lever videre, ser jeg. Kodak var markedsledere på kompaktkameraer i 2005. Det var 7 år før Chapter 11. Kodak eksisterer fortsatt, og forventer en omsetning på rundt 1,5 mrd. dollar og EBITDA på 60 mill. dollar i 2018.

Lenke til kommentar

Høres mest ut som ønsketenking. Kodak-myten lever videre, ser jeg. Kodak var markedsledere på kompaktkameraer i 2005. Det var 7 år før Chapter 11. Kodak eksisterer fortsatt, og forventer en omsetning på rundt 1,5 mrd. dollar og EBITDA på 60 mill. dollar i 2018.

Toyota kan også leve i mange år bare på fossilbiler, men tilslutt ville de blitt utkonkurrert hvis de ikke bytta over.

Lenke til kommentar

Sansynligvis har de planene klare men vil selvsagt tjene så mye de kan på teknologi hvor de allerede er ferdig med R&D og som de tjener masse på. Når tiden er inne for å slutte salg av fossilbiler så kan de rulle ut nye biler omtrent umiddelbart.

 

Toyota har neppe blitt et av verdens største selskaper fordet de er en gjeng med tilbakestående orangutanger. (Gjelder også andre store selskaper).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sansynligvis har de planene klare men vil selvsagt tjene så mye de kan på teknologi hvor de allerede er ferdig med R&D og som de tjener masse på. Når tiden er inne for å slutte salg av fossilbiler så kan de rulle ut nye biler omtrent umiddelbart.

 

Toyota har neppe blitt et av verdens største selskaper fordet de er en gjeng med tilbakestående orangutanger. (Gjelder også andre store selskaper).

Men Kodak var jo det største også?

Lenke til kommentar

Så Kodak gikk konk pga. manglende evne til å tilpasse seg. Alle har fått det med seg nå. Hva får dere til å tro at bilprodusentene IKKE har fått det med seg?

 

Er akkurat det jeg mener. Dere tror at eneste grunnen til at f.eks. VW og Toyota er verdens største er helt tilfeldig. De vil selvfølgelig ikke ut med planene sine både pga. Osborne-effekten men også fordet de ikke vil at konkurrentene skal vite om de.

Lenke til kommentar

Så Kodak gikk konk pga. manglende evne til å tilpasse seg. Alle har fått det med seg nå. Hva får dere til å tro at bilprodusentene IKKE har fått det med seg?

 

Er akkurat det jeg mener. Dere tror at eneste grunnen til at f.eks. VW og Toyota er verdens største er helt tilfeldig. De vil selvfølgelig ikke ut med planene sine både pga. Osborne-effekten men også fordet de ikke vil at konkurrentene skal vite om de.

Klart Toyota har planer. Men det vil jo være mye oppe i lufta nå som teknologien endres helt. Alle bilselskapene er enorme og kompetitive. Hvis ikke hadde de aldri overlevd. 

Lenke til kommentar

Altså,

 

det er ganske mange eksempler på industrier som har opplevd disrupsjon som ikke har greid å henge med i svingene og gått på tryne selv om de har ekstreme finansielle muskler. Ikke minst har det skjedd mye innenfor mediabransjen og annonsering, men også innen en rekke andre bransjer.

 

Det er også en kulturell ting ved at store tunge organisasjoner som må akseptere kraftige kutt i kortsiktig gevinst til fordel for endring, har problemer i en haug av mellomleder ledd med mer som leverer på resultat og kjemper interne kriger for posisjonering hvor endring ikke alltid er det man synes er tryggest. Samt med kompetanse til en rekke medarbeidere som vil være overflødige og må byttes ut, men kjemper fagorganiseringskamper med mer.

 

Altså. Det er ikke barebare selv for VW/Toyota å skifte med tiden. Å ikke straffe egen bilbransje kan være en bjørnetjeneste.

 

Men hvor alt ender opp er vanskelig å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW er vel den bilprodusenten som bruker mest på R&D og CAPEX. 

Ja, men hvem bryr seg om det? Så lenge jeg ikke ser 100K VW Model S på veiene så bruker VW 0 kr på elbilsatsing i min bok, og ligger milevis bak alle andre. Det å lese offisielle tall, og hva selskap planlegger osv er utdatert. Vi er i 2018. Det noen skriver på Twitter er det eneste som teller. Hjelper ikke å bruke 34 milliarder euro på å elektrifisere 250 modeller på 7 år om du ikke går rundt og hyper selskapet ditt. Jeg mener VW bruker vel fortsatt sånne utdaterte fabrikker til å lage biler og? Alle vet at telt er det som gjelder for å få opp produksjonen. 

 

Hvem bryr seg om sånne kjedelige tall i rapporter ingen leser uansett?  VW kommer aldri til å se hva som treffer dem engang. Fra å lage 12 millioner biler til konk på 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW satser ganske hardt på elbiler. Men jeg synes de ser litt merkelig ut, golf erstatteren er en 4-seter. Men blir spennende å se. Hvis Norge er en antydning på fremtiden vil Nissan bli mye større enn de er i dag. De har satset lenge. Også litt særere merker selger nå bra fordi de satser på elbiler. Flaut av Toyota, VW og de store merkene å henge så langt etter. Spesielt Toyota tror jeg kan bli den neste Kodak etter å ha satset mer på hydrogen. 

 

Jeg tror VW har god grunn til å gjøre opp for seg da de ble den store syndebukken. 

 

Men det er utrolig at Tyskland og europa ikke tar og smekker dem alle på pungen. Dårlig luftkvalitet dreper mennesker. Og disse selskapene er så inngrodde og store at de har råd til bøter. Ikke ofte, men her var faktisk USA mye bedre og ansvarlige enn Europa. 

 

Men neida, Netflix er de som skal gjennomgå siden de ikke har nok lokalt innnhold...

 

Men kanskje ikke så rart når USA kjører America First må jo Europa kjøre Europe First. 

Du glemmer noe veldig viktig.

 

VAG, BMW, Daimler er alle tyske. De er sentrale i tysk økonomi. Tyskland er det sterkeste EU landet. Tror du virkelig EU vil gå hardt etter kjernen av EU-sonens økonomi?

 

Til kontrast så har USA gått utrolig hardt ut. Hvorfor tror du det? De har amerikanske biler som slipper ut langt mer enn VW. Det eneste USA bryr seg om er å svekke europeiske biler slik at folk kjøper mer fra USA. Videre bevist med tariffer mot all bilimport av Trump nå nylig. Ser du i Sør-Korea der andelen biler fra Europa øker og tar markedsandeler fra Hyundai/KIA så var de og harde med straff. Det handler ikke om miljø, men økonomiske motiver.

 

EU er mye strengere på miljøkrav enn USA. Mye mer aggressive med mål. Se på VW sine offisielle uttalelser. Den store elbilsatsingen deres mot 2025 er i stor grad drevet av forventning om strengere EU krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres mest ut som ønsketenking. Kodak-myten lever videre, ser jeg. Kodak var markedsledere på kompaktkameraer i 2005. Det var 7 år før Chapter 11. Kodak eksisterer fortsatt, og forventer en omsetning på rundt 1,5 mrd. dollar og EBITDA på 60 mill. dollar i 2018.

Selskapet Kodak er konk, død, begravet og gjenoppstår aldri. Men merkenavnet er kjøpt opp forsøker å leve på det tidligere selskapets lauvbærblader.

 

Så Kodak gikk konk pga. manglende evne til å tilpasse seg.

De hadde evnen, men manglet incentivene og dermed viljen. Det var jo så 100 ganger mer lønnsomt å selge film og fremkaller, enn å satse videre på den digitale oppfinnelsen deres.
Lenke til kommentar

Ja, men hvem bryr seg om det? Så lenge jeg ikke ser 100K VW Model S på veiene så bruker VW 0 kr på elbilsatsing i min bok, og ligger milevis bak alle andre. Det å lese offisielle tall, og hva selskap planlegger osv er utdatert. Vi er i 2018. Det noen skriver på Twitter er det eneste som teller. Hjelper ikke å bruke 34 milliarder euro på å elektrifisere 250 modeller på 7 år om du ikke går rundt og hyper selskapet ditt. Jeg mener VW bruker vel fortsatt sånne utdaterte fabrikker til å lage biler og? Alle vet at telt er det som gjelder for å få opp produksjonen. 

 

Hvem bryr seg om sånne kjedelige tall i rapporter ingen leser uansett?  VW kommer aldri til å se hva som treffer dem engang. Fra å lage 12 millioner biler til konk på 10 år.

Tror det faktisk kun er snakk om kun 6-7 år før VW er konk, ifølge elbilekspertene. Toyota Production System er også helt ut. Nå er det Tent Production System som gjelder  :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selskapet Kodak er konk, død, begravet og gjenoppstår aldri. Men merkenavnet er kjøpt opp forsøker å leve på det tidligere selskapets lauvbærblader.

 

De hadde evnen, men manglet incentivene og dermed viljen. Det var jo så 100 ganger mer lønnsomt å selge film og fremkaller, enn å satse videre på den digitale oppfinnelsen deres.

Kodak eksisterer fortsatt. Det ble restrukturert i 2012/13. De satser nå utelukkende på bedriftsmarkedet.

 

Fra Wikipedia:

 

In January 2012, Kodak filed for Chapter 11 bankruptcy protection in the United States District Court for the Southern District of New York.
 
In February 2012, Kodak announced that it would stop making digital cameras, pocket video cameras and digital picture frames and focus on the corporate digital imaging market. Digital camera are still sold under the Kodak brand by JK Imaging Ltd thanks to an agreement with Kodak.
 
In August 2012, Kodak announced its intention to sell its photographic film, commercial scanners and kiosk operations, as a measure to emerge from bankruptcy, but not its motion picture film operations. In January 2013, the Court approved financing for Kodak to emerge from bankruptcy by mid 2013. Kodak sold many of its patents for approximately $525,000,000 to a group of companies (including Apple, Google, Facebook, Amazon, Microsoft, Samsung, Adobe Systems and HTC) under the names Intellectual Ventures and RPX Corporation. On September 3, 2013, the company emerged from bankruptcy having shed its large legacy liabilities and exited several businesses. Personalized Imaging and Document Imaging are now part of Kodak Alaris, a separate company owned by the UK-based Kodak Pension Plan.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...