Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Familiebil/mellomklassebil til ca 300000


Huberti

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en god familiebil med gode bruksegenskaper. Vi har pt. en 2004 Skoda Octavia, der reparasjonsbehov (bl.a. svinghjul og en kostbar del til varmeanlegg) nå vil bli så store at jeg vurderer påkostning og videre bruk som irrasjonelt. Jeg tenker i utgangspunktet i et tiårsperspektiv når jeg kjøper bil og vil prøve å unngå å kjøpe feil type bil (for liten bil, bil med feil egenskaper, bil som ikke dekker behovet fremover, etc). Vi er to voksne og en gutt på fem år. Fra tid til annen har vi med to voksne i tillegg til oss. Vårt kjøremønster er i hovedsak småkjøring og bykjøring per nå, og med lengre turer iblant (omtrent månedlig). Dette vil antakeligvis endres til mer langkjøring og forholdsmessig mindre småkjøring fremover.

 

Noen avgrensninger

  • Brukt/ny bil: I utgangspunktet brukt, men så ny som mulig. Jo nyere, desto bedre, og fortrinnsvis med resterende nybilgaranti.
  • Prisklasse: Helst under 300.000, men jeg kan vurdere å bruke mer dersom jeg mener at det er gode grunner til det.
  • Aktuell biltype: Familiebil av typen stasjonsvogn, ev. fleksibel og rommelig sedan/kombi (eks. Skoda Octavia sedan). Jeg kan også være åpen for SUV eller SUV-liknende biler.
  • Størrelse: Mellomklasse, nedre-øvre.
  • Diesel/bensin: I utgangspunktet bensin, pga. en del småkjøring og bykjøring – jeg har forstått det slik at diesel er ugunstig ved slik kjøring?
  • Hybrid: Usikker på om det har hensikt mtp. mer langkjøring fremover
  • Firehjulsdrift: Ikke nødvendig, men heller ingen ulempe.
  • Manuell/automat: Ikke avgjørende, men usikker på automat pga. hengerkjøring
  • Spesifikt behov: Tilhengerkjøring: Jeg kjører iblant med tilhenger, men sjelden/aldri med veldig tung henger.
  • Ønsker om typer utstyr, ol: Ingen spesielle, utover tilhengerfeste. Jeg ser at det aller meste av nyere biler har det jeg ønsker og trenger av utstyr (DAB-radio, blåtanntilkobling for telefon, klimaanlegg, etc.) Mest mulig sikkerhetsutstyr er klart fordelaktig. Luksusutstyr av typen skinninteriør eller bestemte typer felger ol. har ikke betydning (jeg vil derimot sette pris på kurant og praktisk rettede dekkspesifikasjoner med vekt på komfort).

Når det gjelder helt personlige preferanser, vil jeg foretrekke asiatisk bil (ev. Skoda, dersom det skal være noe annet). Jeg liker Skodas bruksestetikk.

 

Noen biler jeg har sett på og prøvd så langt og som jeg vurderer:

  • Toyota Avensis: God komfort (støy, seter, fjæring), god å kjøre. Usikker på det trinnløse automatgirsystemet til Toyota: Jeg synes det fungerte greit i bruk (kanskje litt uvant), men hvordan vil systemet være i kombinasjon med tilhengerkjøring? Dette er en foreløpig favoritt, og kanskje noe pga. familiens og bekjentes tidligere gode erfaringer med Toyota og forhandlernettet.
  • Kia Ceed: Jeg får nesten ny bil innenfor budsjettet, og med lang gjenstående garanti. Lettkjørt og grei, overrasket positivt når det gjelder plass og komfort, men ikke i klasse med Avensisens komfort. Jeg er usikker på om den vil bli i minste laget.
  • Mazda 6: Kanskje litt bedre å kjøre enn Avensis, men jeg likte Avensisens komfort noe bedre. Ut fra hva jeg har lest, holder Mazda god holdbarhet og driftssikkerhet nå.
  • Skoda Octavia: Jeg liker bruksegenskapene godt, og bilen dekker vårt behov på en god måte. God plassutnyttelse. Jeg er usikker på om kvaliteten er helt på høyde med de asiatiske, og jeg har blandede erfaringer med Møller-konsernet så langt.

Aktuelt nedslagsfelt i markedet: Jeg er bosatt i Midt-Norge, men jeg har familie på østlandet og kan dra dit for å kjøpe bil dersom det er noe å hente på dette mtp. pris eller interessante enkelteksemplar av bilene.

 

Jeg setter pris på andres erfaringer med de nevnte bilene (og med forhandlernett/serviceapparat, mv), og jeg tar gjerne imot gode tips til andre biler. Kom gjerne også med vurderinger og råd når det gjelder type drivstoff, type gir, etc. På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge vi snakker ca 2014 og nyere: Mazda 6 synes jeg var klart bedre å kjøre enn Avensis og Oktavia (Oktavia nærmest Mazdaen). Oktavia minnet mye om Audi naturlig nok, men hadde en del irriterende småting som litt knirk her og der, en lekkasje ved takluke på nesten helt ny bil, problemer med speilinnfelling. Som om kvalitetskontrollen manglet noen steg fra Audi. Avensis var bra på feil, stort sett ingen, men kjedelig å kjøre. 

Mazda 6 hadde også stor plass, bra utseende. Likte godt 192hk bensin i den. Likevel ville jeg kanskje holdt Ceed et ørlite hakk foran nå, grunnet garantier og hvor ny bil du får for prisen. Spesielt om sikkerhet ved bilholdet er veldig viktig for deg. Men har ikke kjørt denne så jeg kan ikke si noe om kjøreglede. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Likevel ville jeg kanskje holdt Ceed et ørlite hakk foran nå, grunnet garantier og hvor ny bil du får for prisen. Spesielt om sikkerhet ved bilholdet er veldig viktig for deg.

Vett om flere så ville fortalt deg at garantien er ingen garanti for at bilen ikke blir stående på verksted i månedsvis. 

 

Støtter forøvrig Mazda 6, men det virker ikke ut til at det er fryktelig mange til salgs for øyeblikket som treffer alle punktene til TS.

Lenke til kommentar

Opel Astra er god både på plass, komfort og utstyr.

 

Om det er vanskeleg å finna ein Avensis i kombinasjon med bensinmotor er Prius stv. eit alternativ. Utfordringa med Prius er kanskje å finna ein som ikkje er taxikøyrt  :hmm: 

Lenke til kommentar

Takk for alle gode innspill så langt!

 

Avensis: Jeg har kjørt denne en ganske kort tur, og jeg regner med å få låne den over natten for grundigere prøving. Det virker kurant å finne Avensis st.v. med bensin i kombinasjon med automatgir, ev. også diesel med manuell dersom det skulle være aktuelt. Jeg er mest stemt for bensin automat, med mindre hengerkjøring er et potensielt problem. Jeg hører begge deler når det gjelder hengerkjøring og automat, og jeg har ikke hørt noe spesielt om henger i kombinasjon med trinnløs automat (CVT) - er det noen som vet noe om dette?

 

Ceed: Garanti er absolutt et tungtveiende argument for denne. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i garntivilkårene ennå og må gjøre dette før ev. kjøp (ref. momentet om verkstedbesøk over).

 

Octavia: Jeg har prøvd denne nå (en 2015 Scout med 150 hk diesel og manuell): Fin å kjøre, litt stumpete i fjæring, kraftfull motor, veldig god plass. Bilen har nylig kommet inn og er ikke priset i annonse eller ved oppslag, men jeg forstod det slik at prisen blir 349000, som jeg synes er litt høyt.

 

Mondeo/Astra: Hvordan er driftssikkerhet og holdbarhet over tid på disse? Merkene tiltaler meg mindre enn de øvrige jeg vurderer, men saklige kvaliteter som driftssikkerhet vil ha betydning.

 

HR-V: Denne har jeg i utgangspunktet betraktet som for liten for oss, men jeg kan ta feil. Jeg liker CR-V godt og kunne gjerne vurdert den, men jeg synes den blir vel dyr, ev. må jeg gå opp i alder, hvilket er lite aktuelt. Civic har jeg også vurdert, men jeg er usikker på om jeg vil venne meg til dashbordet i denne. Synd, for Honda går for å ha høy driftssikerhet og holdbarhet, etter hva jeg har erfart og hørt fra andre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vett om flere så ville fortalt deg at garantien er ingen garanti for at bilen ikke blir stående på verksted i månedsvis. 

En garanti er ingen garanti om at feil ikke kan oppstå, men du slipper å betale for utbedring av manglene. Jeg har hatt nesten nye biler som har stått på verksted i opptil måneder pga mangler, men har alltid fått leiebil av forhandler (på forhandlers regning).

Lenke til kommentar

Når det gjelder henger så er det dual clutch kasser som det er viktig å være obs på, forsåvidt også ved småkjøring, da disse slurer konstant på clutchen ved småkjøring og manøvrering av henger. Utover det er det vel konvensjonell automat som vil gi best utbytte, disse er forsåvidt gode med moderne teknologi.

 

Diesel kan være ok om det ikke er dieselpartikkelfilter, disse kan gå tett og trenge service noe oftere ved småkjøring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Diesel kan være ok om det ikke er dieselpartikkelfilter, disse kan gå tett og trenge service noe oftere ved småkjøring.

Diesel uten DPF er vel ikke aktuelt for TS, da alle (?) biler har hatt dette fra 2008.

Lenke til kommentar

CVT ville jeg unngått totalt om du planlegger å kjøre mye med henger. Disse girkassene er laget for å gi best mulig drivstoffeffektivitet, ikke kraft.

 

Ellers er hadde jeg sett på Mondeo og Mazda 6 som er foreslått tidligere i tråden.

 

 

Når det gjelder henger så er det dual clutch kasser som det er viktig å være obs på, forsåvidt også ved småkjøring, da disse slurer konstant på clutchen ved småkjøring og manøvrering av henger. Utover det er det vel konvensjonell automat som vil gi best utbytte, disse er forsåvidt gode med moderne teknologi.

 

Diesel kan være ok om det ikke er dieselpartikkelfilter, disse kan gå tett og trenge service noe oftere ved småkjøring.

 

Takk for innspill vedrørende automat og tilhenger. Ingeniørs poeng samsvarer med hva jeg har hørt av flere andre mht. dobbelclutchløsninger.

 

Ad. CVT og liknende løsninger: Vil det være utfordrende med hengerkjøring mtp. belastning og fare for slitasje/havari, eller er det utfordrende mtp. krefter til kjøringen (disse henger vel i og for seg sammen, men det går kanskje an å si noe om det)? Vil det ha noe å si om girløsningen gir mulighet til å styre giringen manuelt? Girløsningen på Avensis har mulighet for å styre giringen manuelt (det er lagt inn kunstige trinn, og med girvalg gjennom hendler ved rattet eller ved girspaken. Subaru har etter hva jeg forstår en liknende løsning.

 

 

Hvorfor er det ingen som har nevnt Skoda superb? Veldig god plass.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125101606

 

Ah, diesel... Hehe

 

Takk for tips om Superb, dette er en flott bil, men Octavia er stor nok for vår bruk.

 

Diesel uten DPF er vel ikke aktuelt for TS, da alle (?) biler har hatt dette fra 2008.

 

Jeg ønsker så ny bil som mulig og fortrinnsvis ikke eldre enn 2-3 år, maksimalt 5-6 år.

Lenke til kommentar

Mondeo, Avensis og Superb. Veldig mye for pengene der. Spesielt om du ser på biler med litt mindre motor og manuell.

Veldig mye som ligger ute. Gjelder å finne diamanten xD 

Jeg Handlet brukt i sommer. Gikk for en Mondeo. Fikk fullt utstyr men liten motor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diesel kan være ok om det ikke er dieselpartikkelfilter, disse kan gå tett og trenge service noe oftere ved småkjøring.

Er det fortsatt ett problem på nyere biler som har aktiv regenering av partikkelfilter?

Ser at på briskoda-forumet så er det knapt noen som har problem med partikkelfilter på octavia mk3, men flust som har det på mk2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...