Gå til innhold

Nye dekodere fra Altibox i borettslag + økt hastighet på internet.

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi fikk nettopp 2 nye Huawei Q22 dekodere, pluss 200/200 internet i borettslaget våres.

Prisen har økt hver måned, det samme har fellesutgiftene.

Tidligere hadde jeg 50/50.

Har sjekket flere hastighetstester på nettet og ikke sett noen endring på farten. Bestemte meg derfor i dag å ta en telefon til Tafjord som leverer hos oss.

Der fikk jeg beskjed om at ruteren vi har ikke støtter slike hastigheter og at jeg da måtte kjøpe ny, kunne og kjøpe WiFi Pluss hos dem for 990kr.

Skal det seriøst vær sånn at jeg må kjøpe nytt utstyr for å få hastigheten de lover? Det eneste dette har gitt meg er høyere regning hver måned, jeg har til og med færre kanaler enn tidligere hos Altibox.

Bare jeg som er sær og gnien, eller hva syns dere?

Det står absolutt ingenting om dette i papirene fra dem at vi trenger ny ruter for å få hastigheten de lover.

Endret av Karma86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ruter har dere da? Er det en leid ruter fra altibox? Det er isåfall borettslaget som har driti på draget spør du meg når de ikke sjekker sånt når de inngår nye avtaler.

Det er en Zyxel ruter. Ja, jeg har og tenkt på det du sier om driti på draget. Problemet er at her er mange eldre (blant annet formannen i sameiet). Jeg kan love deg den personen ikke har tenkt på dette.

Men i brevet jeg har fått står det ingenting om dette. Bør ikke Altibox isåfall opplyse "oss"? At vi da kanskje hadde fått en rabatt på 32x WiFi Pluss...

Personen jeg snakket med fra Tafjord As sa vi trengte en 5ghz.

Endret av Karma86
Lenke til kommentar

Du får vel hastigheten hvis du kobler til kablet til hjemmesentralen?

Tenker du da koble laptop med kabel til "boksen" i veggen? Greia her er jo at pris per måned har økt, og fellesutgiftene har økt uten at jeg sitter igjen med noe "nytt". Og skal jeg ha litt av hastigheten de lover så må jeg ut med 1K til, jeg vil helst ha det meste trådløst, ja.

Lenke til kommentar

Du får vel hastigheten hvis du kobler til kablet til hjemmesentralen?

Jeg er litt uenig i den unnskyldningen. Ja, 200/200 er levert kablet, men Altibox leverer en helhetlig løsning her inklusive ruter. Da burde de oppgradere ruterne til AC med 5Ghz om de skal selge en dyr løsning med høyere hastighet.

TS: Jeg hadde krevd at borettslaget tar det opp med Altibox/Tafjord på vegne av alle beboerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag til hvordan jeg skal gå frem/forklare dette? Sjekket innstillinger på trådløse nettet nå, står på 2,4ghz. Kan det stemme det at jeg vil få noe bedre hastighet på det trådløse om vi hadde hatt 5ghz? Jeg har ikke akkurat så mye peiling på dette, men mer enn de som bor i borettslaget her.

Jeg vurderer sende en mail til ho som stod som kontaktperson i Tafjord for å høre hva hun sier først.

Endret av Karma86
Lenke til kommentar

Tenker du da koble laptop med kabel til "boksen" i veggen? Greia her er jo at pris per måned har økt, og fellesutgiftene har økt uten at jeg sitter igjen med noe "nytt". Og skal jeg ha litt av hastigheten de lover så må jeg ut med 1K til, jeg vil helst ha det meste trådløst, ja.

Jeg er litt uenig i den unnskyldningen. Ja, 200/200 er levert kablet, men Altibox leverer en helhetlig løsning her inklusive ruter. Da burde de oppgradere ruterne til AC med 5Ghz om de skal selge en dyr løsning med høyere hastighet.

TS: Jeg hadde krevd at borettslaget tar det opp med Altibox/Tafjord på vegne av alle beboerne.

Mitt innlegg om å koble opp kablet var ment som et kontrollspørsmål når TS skriver at han ikke har fått noe mer.

Er enig i at det er dårlig å selge inn høyere hastighet uten eventuell oppgradering av utstyr, men er undrende til om leveverandøren er så sleip, om det skyldes manglende kompetanse fra den som har forhandlet avtale eller om det det mangler noe info.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Borettslaget er vel egentlig ikke kjent for å spare penger, det er for det meste folk med en god del penger som bor her. Det eneste som står er at det er blitt skrevet ny avtale, og vi fikk nye Huawei Q22 dekodere, og at internet skulle bli kraftig oppjustert til 200/200. Det står ikke noe i papirene jeg har lest at vi trenger kjøpe ny ruter.

Tror og formann hadde takket ja til oppgradering av ny router om vedkommende hadde fått denne infoen.

Har uansett sendt mail så får jeg se hva dem svarer.

Endret av Karma86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er en Zyxel ruter. 

Hvilken Zyxel-modell har dere fått fra Altibox? Er det 2812ac, så har den både 2,4 og 5 GHz, og støtter langt over 200/200 Mbps uten problemer.

Hvilken enhet tester du med? Det kan jo være at WLAN-kortet ditt ikke støtter mer? Kanskje du kjører 802.11g? Sjekk med kablet først, og se hva du får da. Og sjekk i link status at PCen din kobler seg opp med 1 Gbps, ikke 100 (eller 10).

Lenke til kommentar

Hvilken Zyxel-modell har dere fått fra Altibox? Er det 2812ac, så har den både 2,4 og 5 GHz, og støtter langt over 200/200 Mbps uten problemer.

Hvilken enhet tester du med? Det kan jo være at WLAN-kortet ditt ikke støtter mer? Kanskje du kjører 802.11g? Sjekk med kablet først, og se hva du får da. Og sjekk i link status at PCen din kobler seg opp med 1 Gbps, ikke 100 (eller 10).

Hei, nei det er kun 2,4,sjekket på Mine sider på Altibox. Til nå så har jeg kun fått testet trådløst da jeg kun har telefoner og nettbrett.

Min Samsung Note 8 har følgende specs:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5GHz)

Lenke til kommentar

Ba min bror sjekke sin hastighet, de har Altibox levert fra Tafjord. Han bor i større enebolig med tre unger, hvor det brukes mye data.. Låg på 180,sjekket med telefonen. Eneste forskjellen er at han har nyere "bokser" enn meg.

Lenke til kommentar

Jo, men det er noe som ikke stemmer her i det hele tatt. Selv om en ikke har 5ghz og kun 2.4ghz så skal en ha mer enn 50 mbps. Dette vet jeg for det har jeg selv sett på zyxel P2812. Når det kommer til trådløst på Altibox utstyret synes jeg alltid det har vært elendig uansett (selv om dette kanskje ikke er rettferdig når de selger en hel pakke samlet ut til kunde for høy pris). Prisen for ny hjemmesenral ligger vel fortsatt på 1990kr?

Har også sett den wifi pluss i aksjon og kan ikke anbefale den. Hvis det er slik at en vurderer noe slikt vil jeg mye heller anbefale unifi ac LR eller unifi ac lite. På en annen side; hvorfor «øse» ned Altibox i penger når det kommer til trådløst når dette er noe de ikke prioriterer i det hele tatt? Den siste linjen var bare en tanke og har ingenting med anbefalningene mine å gjøre, det er bare at det jeg anbefalte er så mye bedre.

Lenke til kommentar

Jo, men det er noe som ikke stemmer her i det hele tatt. Selv om en ikke har 5ghz og kun 2.4ghz så skal en ha mer enn 50 mbps. Dette vet jeg for det har jeg selv sett på zyxel P2812. Når det kommer til trådløst på Altibox utstyret synes jeg alltid det har vært elendig uansett (selv om dette kanskje ikke er rettferdig når de selger en hel pakke samlet ut til kunde for høy pris). Prisen for ny hjemmesenral ligger vel fortsatt på 1990kr?

Husk at i et borettslag blir det fort veldig mange nett tett, så kan godt være at man på 2,4 GHz fort faller ganske langt ned i hastighet.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har også sett den wifi pluss i aksjon og kan ikke anbefale den. Hvis det er slik at en vurderer noe slikt vil jeg mye heller anbefale unifi ac LR eller unifi ac lite. På en annen side; hvorfor «øse» ned Altibox i penger når det kommer til trådløst når dette er noe de ikke prioriterer i det hele tatt? Den siste linjen var bare en tanke og har ingenting med anbefalningene mine å gjøre, det er bare at det jeg anbefalte er så mye bedre.

Gammel tråd, men skit au.

Altibox har generelt levert hjemmesentral med AC siden 2014 elns, de har vel forøvrig aldri tatt betalt for ny hjemmesentral?

Om vi skal anbefale noe til TS her hvor h*n må bruke penger så tror jeg heller jeg ville anbefalt AmpliFi over Unifi, samt å sette hjemmesentralen i brigde.

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-high-density-289819

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men skit au.

Altibox har generelt levert hjemmesentral med AC siden 2014 elns, de har vel forøvrig aldri tatt betalt for ny hjemmesentral?

Om vi skal anbefale noe til TS her hvor h*n må bruke penger så tror jeg heller jeg ville anbefalt AmpliFi over Unifi, samt å sette hjemmesentralen i brigde.

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-high-density-289819

Fikk beskjed om at ny hjemmesentral kostet 2000 kr og var nødvendig når jeg skulle oppgradere fra 80/80 til 150/150 eller mer. Dette hos Viken Fiber (husk at Altibox blir en tjenesteleverandør, mens man har forskjellige selskaper som leverer Altibox-tjenestene på sin infrastruktur - regner med at priser og policy her kan variere).

Nå kunne jeg argumentere for at jeg ikke trengte ny hjemmesentral, noe de sjekket og var enig i; den gamle jeg hadde skulle støtte 150/150 (og mer til). Men da var plutselig prisen likevel 2000 kr for å kunne gå fra 80/80 til 150/150 fordi montør måtte ut og koble meg om i sentral. 

Hvis jeg derimot valgte å kjøpe TV fra dem (Altså Viken Fiber), ville skifte av hjemmesentral og omkobling ikke koste noe.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...