Mr_Spock Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Kommer jeg med noen særlige tekniske poenger. Annet enn å komme med et spørsmål om at trafostasjoner dimensjoneres for effekt (kVA/MVA) og ikke for forbruk. Resten er basert på reguleringsregimet for nettselskaper - som primært bygger mye på økonomi, dvs kostnadsbasert tankegang. Da er spørsmålet hva som driver kostnader eller endringer i kostnader i kraftnettet. Så vidt jeg kjenner til - og dette kommer fra ekspertise - så er det foreventet topplast (altså maks effekt), ikke bare nasjonalt men også for mindre områder, endring i bosetningsstruktur og klimatiske forhold. Sikkert en del til. Topplast kan i stor grad løses ved hjelp av prismekanismer, og det er det som ønskes både fra NVE og bransje så vidt meg bekjent. Endring i bosettingstruktur - f.eks sentralisering har og vil kreve investeringer i nettet. Klimatiske forhold vil også kreve investeringer, så som jordkabel, bredere kraftgater med mer. Ja, du virker "litt" snerpete - så jeg foreslår at du kun holder deg til spørsmål om de tekniske deler av kraftnettet. La økonomibiten håndteres av oss som har greie på det. Mitt innlegg #41 forklarer hvorfor jeg skrev strømforbruk. Skulle jeg skrevet det samme nå - ville jeg skrevet mindre effektbelastning per husstand/person. Virket som en fordel å ha noe å vise til hvis man skal motsi noe som har blitt gjentatt i det uendelige av NVE. Edit: Jeg har vel skrevet det tidligere, men ideen om effekttariff for å løse effektbelastningsproblemet med ams ble unnfanget lenge før århundreskiftet da effektbelastningen i husholdningene eksploderte. Og man trodde det bare ville fortsette å øke. Noe måtte gjøres. Nå ble det ikke slik - og man setter altså inn tiltak når både forbruk og effektbelastning har minsket siden da - av seg selv. For egen del er det dette jeg misliker. Derimot kan jeg se store fordeler med ams på andre måter med for eksempel driftsikkerhet osv. Endret 3. oktober 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Utbytte istedenfor vedlikeholdt Årsavgiften var det jeg mente Engangsavgift, omregistreringsavgift, vektårsavgift, bensinavgift, dieselavgift og årsavgift er rene fiskale avgifter selv om man skulle tru de har noe med samferdsel og gjøre. Ikke glem dekkstøyavgift... ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå