Gå til innhold

Nå skrus prisen på nettleie opp: – Det er en økning som er nødvendig

Anbefalte innlegg

Kommer jeg med noen særlige tekniske poenger. Annet enn å komme med et spørsmål om at trafostasjoner dimensjoneres for effekt (kVA/MVA) og ikke for forbruk. Resten er basert på reguleringsregimet for nettselskaper - som primært bygger mye på økonomi, dvs kostnadsbasert tankegang. Da er spørsmålet hva som driver kostnader eller endringer i kostnader i kraftnettet. Så vidt jeg kjenner til - og dette kommer fra ekspertise - så er det foreventet topplast (altså maks effekt), ikke bare nasjonalt men også for mindre områder, endring i bosetningsstruktur og klimatiske forhold. Sikkert en del til. Topplast kan i stor grad løses ved hjelp av prismekanismer, og det er det som ønskes både fra NVE og bransje så vidt meg bekjent. Endring i bosettingstruktur - f.eks sentralisering har og vil kreve investeringer i nettet. Klimatiske forhold vil også kreve investeringer, så som jordkabel, bredere kraftgater med mer.

Ja, du virker "litt" snerpete - så jeg foreslår at du kun holder deg til spørsmål om de tekniske deler av kraftnettet. La økonomibiten håndteres av oss som har greie på det. 

Mitt innlegg #41 forklarer hvorfor jeg skrev strømforbruk. Skulle jeg skrevet det samme nå - ville jeg skrevet mindre effektbelastning per husstand/person. Virket som en fordel å ha noe å vise til hvis man skal motsi noe som har blitt gjentatt i det uendelige av NVE.

Edit: Jeg har vel skrevet det tidligere, men ideen om effekttariff for å løse effektbelastningsproblemet med ams ble unnfanget lenge før århundreskiftet da effektbelastningen i husholdningene eksploderte. Og man trodde det bare ville fortsette å øke. Noe måtte gjøres.

Nå ble det ikke slik - og man setter altså inn tiltak når både forbruk og effektbelastning har minsket siden da - av seg selv.

For egen del er det dette jeg misliker.

Derimot kan jeg se store fordeler med ams på andre måter med for eksempel driftsikkerhet osv.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...