Gå til innhold

Nå skrus prisen på nettleie opp: – Det er en økning som er nødvendig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0.6 øre per kwt, jeg tror vi tåler dette.

Samtidig er det fint å se at kraftkrevende industri får stadig høyere regninger også, disse har blitt sponset uforholdsmessig mye i mange tiår her til lands.

0.6 øre er ikke mye nei, men legger du sammen så blir beløpet anseelig, vi har allerede betalt i alle år penger til vedlikehold/oppgraderinger av strømnettet men de pengene er blitt brukt til helt andre ting.

Det samme er med samferdsel, vi har betalt veiavgift i alle år men minimalt av disse pengene går tilbake til veiprosjekter og da må vi betale bomavgift for utbygging av infrastrukturen, så i teorien har vi betalt dobbelt opp.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Samtidig er det fint å se at kraftkrevende industri får stadig høyere regninger også, disse har blitt sponset uforholdsmessig mye i mange tiår her til lands.

0.6 øre er ikke mye nei, men legger du sammen så blir beløpet anseelig, vi har allerede betalt i alle år penger til vedlikehold/oppgraderinger av strømnettet men de pengene er blitt brukt til helt andre ting.

Så, har du noen dokumentasjon på dette? Eller er det noe "alle" vet?

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/nettleie/

Nettleien er strengt regulert. Er det gått utenfor regelverket kan og bør du anmelde dette.

Jeg foreslår en slår opp på proff.no på Statnett. Pengene flommer inn, og stadig i større mengder. Og hvor blir da pengene av?

Du må skille mellom monopolvirksomheten som kraftnettet er og salg av energi. Nettleien er strengt regulert og dekker drift og vedlikehold av kraftnettene. Trafostasjoner som må byttes, kraftlinjer som må reppareres eter stormer og snøvær osv.

Vil en betale mindre for energien så bytt leverandør.

Vil du betale mindre nettleie, kjøp mindre energi. Feks, buk ved, solceller eller egen vindmølle.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Så, har du noen dokumentasjon på dette? Eller er det noe "alle" vet?

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/nettleie/

Nettleien er strengt regulert. Er det gått utenfor regelverket kan og bør du anmelde dette.

Vet ikke om det var mitt innlegg du sikter til men kan presisere litt bedre, legger du sammen alle husstandene i Norge som betaler nettleie blir 0.6 øre et relativt stort beløp.

Blir den ikke brukt til å betale for kabler til utlandet? :p

Du må ikke glemme "el-sertifikater" som går til bla. sponsing av Svensk vindkraft.

Det er også en avgift man finner på strømregningen.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vi har allerede betalt i alle år penger til vedlikehold/oppgraderinger av strømnettet men de pengene er blitt brukt til helt andre ting.

Hvilke andre ting er det du tenker på da?

Det samme er med samferdsel, vi har betalt veiavgift i alle år men minimalt av disse pengene går tilbake til veiprosjekter og da må vi betale bomavgift for utbygging av infrastrukturen, så i teorien har vi betalt dobbelt opp.

Såvidt jeg vet har vi aldri hatt veiavgift i Norge. Mulig du tenker på årsavgiften for å eie motorvogn som eksisterte fra 1917 til 2017, men denne har aldri vært tenkt å gå til veiutbygging, den ble innført som en luksusbeskatning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må skille mellom monopolvirksomheten som kraftnettet er og salg av energi. Nettleien er strengt regulert og dekker drift og vedlikehold av kraftnettene. Trafostasjoner som må byttes, kraftlinjer som må reppareres eter stormer og snøvær osv.

Dette dreier seg om Statnett, i alle fall i følge overskriftene. Det er det jeg også viser til. Og reglene, slik jeg forstod dem, var at inntektene skulle brukes til nettopp vedlikehold. Og økonomien har jeg faktisk dokumentert, Det som er mystisk er da at til tross for økende omsetning og økende driftsresultat så må de likevel gjøre denne økningen.

Hva skyldes denne brå og uventede økningen i behovet i? Det er her jeg savner gravende journalistikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke andre ting er det du tenker på da?

Utbytte istedenfor vedlikeholdt

Såvidt jeg vet har vi aldri hatt veiavgift i Norge. Mulig du tenker på årsavgiften for å eie motorvogn som eksisterte fra 1917 til 2017, men denne har aldri vært tenkt å gå til veiutbygging, den ble innført som en luksusbeskatning.

Årsavgiften var det jeg mente :)

Engangsavgift, omregistreringsavgift, vektårsavgift, bensinavgift, dieselavgift og årsavgift er rene fiskale avgifter selv om man skulle tru de har noe med samferdsel og gjøre.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettleien er tydeligvis ikke strengt nok regulert når netteiere (i hovedsak kommuner) tar ut enorme utbytter. Penger som skulle gått til drift og bygging av kraftnett havner i kommunekassene og brukes som om det var vanlige skattepenger. En slags kommunal hvitvasking.

kWh er en forferdelig liten enhet godt egnet for å skjule størrelsen på avgiftsøkningen. I et normalår produserer Norge 139 TWh elkraft. Ganget med 0,6 øre utgjør det en avgiftsøkning på totalt 834 millioner kroner.

• Liker 7
Lenke til kommentar

På toppen av dette så tar kraftselskapene opptil 90% av inntektene som utbytte og samtidig skriker om at oppgradering av strømnettet må være et spleiselag som forbrukeren skal betale for.

Foreksempel Oslo kommune tok et utbytte på 110% fra sitt kraftselskap E-Co Energi i fjor.

Men nå er det jo ikke kraftselskapene som drifter infrastrukturen, da.

Hva er veiavgift? Det virker som du tror det som før het årsavgift var øremerket til vei. Det var det ikke.

Du må ikke glemme "el-sertifikater" som går til bla. sponsing av Svensk vindkraft.

Det er også en avgift man finner på strømregningen.

For å være litt mer presis så tvinger man produsentene til å kjøpe elsertifikater. Så baker disse det inn i strømprisen du betaler. Det er ikke en avgift sluttbruker betaler direkte, så du vil (i motsetning til nettleien) ikke finne den igjen på regningen.

Dette dreier seg om Statnett, i alle fall i følge overskriftene. Det er det jeg også viser til. Og reglene, slik jeg forstod dem, var at inntektene skulle brukes til nettopp vedlikehold. Og økonomien har jeg faktisk dokumentert, Det som er mystisk er da at til tross for økende omsetning og økende driftsresultat så må de likevel gjøre denne økningen.

Hva skyldes denne brå og uventede økningen i behovet i? Det er her jeg savner gravende journalistikk.

Du kan være trygg på at NVE graver godt i regnskapene til statnett. Men dette er jo ganske enkel bedriftsøkonomi. Investeringer påvirker ikke driftsresultatet. Statkrafts investeringer (herunder veldig mye av vedlikeholdet) reduserer ikke det regnskapsmessige overskudddet.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er det jo ikke kraftselskapene som drifter infrastrukturen, da.

Tja, du har transmisjonsnett "statsnett" og du har regionalnett og distribusjonsnett som driftes av lokale nett/kraftselskaper, tilsammen utgjør de en infrastruktur.

For å være litt mer presis så tvinger man produsentene til å kjøpe elsertifikater. Så baker disse det inn i strømprisen du betaler. Det er ikke en avgift sluttbruker betaler direkte, så du vil (i motsetning til nettleien) ikke finne den igjen på regningen.

indirekte siden den er innbakt i kraftprisen så den er endel av regningen du betaler, på mine regninger står følgende:

Varedeklarasjon for kraftlevering sjå: www.nve.no/varedeklarasjon. For informasjon om elsertifikatordninga, viser vi til www.nve.no.

Kostnader for elsertifikat er inkludert i kraftprisen.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du har transmisjonsnett "statsnett" og du har regionalnett og distribusjonsnett som driftes av lokale nett/kraftselskaper, tilsammen utgjør de en infrastruktur.

Du kan ikke blande sammen nett- og kraftselskapene på den måten du gjør. Nettselskapene har en inntektsramme basert dels på egne kostnader og dels på andre sammenlignbare nettselskapers kostnader. Denne inntektsrammen inkluderer en viss avkastning på innskutt kapital, men ikke noe i nærheten av det du beskriver. Hvis selskapet ett år tar inn for mye i nettleie, skal nettleien reduseres året etter slik at man tjener mindre enn inntektsrammen. Over tid skal netto over/underinntekt bli null (og det følger NVE opp).

E-co som du bruker som eksempel eide på utbyttetidspunktet ikke nett, kun kraftproduksjon. Nettvirksomheten lå i Hafslund. Nå har E-co kjøpt Hafslund. Hafslund har en begrenset utbyttekapasitet til E-co AS, mens E-co Energi AS (som eier kraftproduksjon) kan betale ut så mye utbytte de vil.

Spleiselag, my ass!

Når det tas utbytte er det ikke mye spleiselag. Her burde tidligere utbetalt utbytte vært krevd tilbake for å unngå økningen i nettleien.

Det er jo en effektiv måte å skaffe investeringer på. Sørg for at de ikke kan gi avkastning.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får vi innføre en tilsvarende økning på nettleie for at de skal få lov til å flytte strømmen til apparatet og for å ikke snakke om at de skal få æren av å la deres strøm gå via VRMen vår på våre datamaskiner på 0,7 øre per kilowatt, da er det greit.

Lenke til kommentar

Da får vi innføre en tilsvarende økning på nettleie for at de skal få lov til å flytte strømmen til apparatet og for å ikke snakke om at de skal få æren av å la deres strøm gå via VRMen vår på våre datamaskiner på 0,7 øre per kilowatt, da er det greit.

Hvor har dere 60 og 70 øre fra?

gudbrand energi

Lenke til kommentar

Du kan være trygg på at NVE graver godt i regnskapene til statnett. Men dette er jo ganske enkel bedriftsøkonomi. 

Det var et imponerende antall og hyppighet av innlegg du hadde på et enkelt tema. Er det du som har fått jobben med 'Mob Control?' 

Nå er det engang slik at befolkningen sliter sterkt med tilliten også til NVE – sistnevnte er slik jeg forstår det hjernen bak våre kjære smarte strømmålere. Samme gruppering som driver hardt på for å innføre effekttariffer, som jo AMS er en forutsetning for. Smart for NVE altså, ikke for forbrukeren. Et eventyr ikke ulikt innføringen av DAB. Begge uten lykkelig slutt.

Vi skal nå ganske snart, og som jeg allerede tidligere har predikert over på TU-forumet, få både forhøyet nettleie samt effektavgift. Med samme begrunnelse for begge deler. Jeg vet at i hvert fall jeg kommer til å stemme for klare endringer i sammensetning av disse såkalt statlig kontrollerte selskapene – de skal jobbe for meg, ikke mot meg… 

Problemet er at det er vanskelig for den jevne forbruker å følge med på hvem som gjør hva i dette konglomeratet av en privatisert bransje. By Design. Noe som demonstreres ved at Einar Ås tydeligvis kan gå konkurs ved å kjøpe strømmen min på margin. Her levde jeg i den villfarelse at slik handel ble forbudt etter episoden med brødrene Blystad tilbake på åttitallet, the heydays of Hostile Takover. Men i dag kalles det visst Shorting, som demonstrert ved Tesla sin aksjekurs. Kjært barn har mange navn.

I stedet får jeg vite at strømmen min er kjøpt og solgt omtrent seks ganger før jeg får regninga. Dette er en vare jeg ikke kan unngå å kjøpe, og den er altså såkalt konkurranseutsatt? Dette er privat gevinst som er omtrent like nyttig for meg som private parkerings- og bomselskap. Sliter med å se hvorfor NVE skal legge til rette for mer av dette. 

( Nei, jeg tror ikke på julenissen. Nettselskapene må selvfølgelig ha inntjening nok til å dekke sine utgifter. Men ingen har svart meg hvem som egentlig har finansiert utenlandskablene. Utover at det forventes en avkastning også på også disse, noe aktørene får i form av høyere strømpriser [til deg og meg.] Disse kablene har så langt jeg kan se kostet mer som hva nødvendige investeringer i innenlands stamnett forventes koste. Som vi nå får forhøyet nettleie for å spare opp penger til, da Statnett sin kasse pussig nok er 'tom.' ) 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...