Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Listverk med gliper i hjørner

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjøpt en leilighet fra ca 2005. I denne gliper det ca 1 mm i alle hjørnene i alle lister rundt vinduer og dører. Ettersom treverket nå er gammelt, og trolig har krympet og satt seg så mye det skal, vil det gå greit å sparkle disse glipene med vanlig finsparkel før maling? Eller bør jeg bruke acrylskjøtemasse? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk akryl som er overmalbar, og velg en kvalitet som er fleksibel slik at den tåler litt fremtidig bevegelse. 

Essve (sikkert blant andre) har akryl i bomullsfarge som er standard hvitfarge som vinduer og utforinger, kanskje du slipper å male over. 

Endret av Mixy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan ser jeg forskjell på kvalitetene? Hvem er mer fleksible enn andre?

Kan godt være hvit: Må male over uansett, da listene ikke har vært malt, og fortsatt har hull etter stiftepistolen ved montering.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en del tuber fra Biltema når vi først flyttet inn, det ser ikke lenger ut pga bevegelser. Den er stiv og gulner.

Har ikke hatt samme problem med Essve-tubene jeg har brukt i ettertid. De koster riktignok vesentlig mer, og har ikke fått like lang "prøveperiode".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har tidligere brukt akryl fra random merker når jeg har satt opp nytt listverk, og har inntrykk av at det meste sprekker opp etterhvert, da det nye treverket krymper mer enn alle merker tåler.

I dette tilfelle gjelder det en bolig fra ca 2005, og jeg tenker da at listene har krympet det de kommer til å gjøre, og at en random akryl burde holde. 

Lenke til kommentar

Har stort sett dårlig erfaring med akryl på treverk hvor det kan være til dels store bevegelser f.eks mellom sommer og vinter. Begynte å bruke Sikaflex i stedenfor, den er mye mer elastisk etter min erfaring. Den er nok litt dyrere enn akryl, men det hender at f.eks Europris kjører ganske god kampanjer ned mot 50-60,- per tube innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...