OF5CB6SJ Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Selv orker jeg stort sett ikke se filmer eller serier om jeg ikke forstår språket og skal det ennå mer innhold fra EU inn på netflix så vet jeg ikke om jeg orker mer netflix. Jeg er en enkel gutt fra landet og skal jeg underholdes så bør det være på norsk, engelsk, svensk eller dansk. Orker ikke polske serier, fransk drama eller tysk krim. Så du ser ikke poenget at en franskmann, tysker, nederlender, spanjol, italiener etc kan være forholdsvis drittlei av å se filmer og serier på språk som han ikke forstår - når det faktisk finnes utrolig mye med kvalitet på språk som han forstår. Ja, det finnes utrolig mye bra kvalitet på tysk, fransk og spansk. Vi regner med at det er 185 mill som har tysk som morsmål eller andrespråk, hvorav en stor gruppe faktisk ikke er særlig gode i engelsk. Ca 330 mill som er spansktalende og 220 mill fransktalende. Hverken for spansktalende eller fransktalende er engelsk nødvendigvis andrespråk - det er oftere nabospråk enn engelsk. Og den kulturarrogante er faktisk deg - om vi setter det på spissen. Du skal ha alt på språk som du forstår, selv om det betyr at store deler av Europas befolkning faktisk ikke får særlig innhold på språk de faktisk forstår. Du vil ellers stå fritt til å velge bort polske, tyske, franske og spanske filmer og serier - om de skulle være tilgjengelig her. Det er helt greit at du liker tyske serier, og jeg liker amerikanse serier. Hvorfor mener du at jeg skal betale for seriene dine igjen? Lenke til kommentar
Yopaz Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hva får deg til å tro at Netflix ikke betaler for dette innholdet allerede? Fordi de ikke tilbyr det. Om Netflix kjøper rettighetene for å tilby en serie i Norge må de likevel betale på nytt for å vise det i Sverige eller Frankrike fordi de kun kjøper rettighetene for noen få land eller regioner.Tror du seriøst at Netflix eier rettigheter som de ikke benytter seg av? Tror du virkelig ikke på at rettigheter koster penger? EU støtter ikke forbrukere når de gjør dette valget. De støtter rettighetsinnehaverne, de samme selskapene som har fått Netflix til å hindre bruk av VPN, de samme selskapene som absolutt skal gjøre det vanskelig å få globalt tilgjengelig innhold av film og serier. Kom deg ut av kulturbobla di og sett deg heller inn i lovverket rundt rettigheter. Det er ikke slik at hvis du for eksempel gir ut en bok (Å ja, jeg kan veldig godt åndsverksloven og lovverket på det området. Det er vanskelig å drive forlag utenom), så må du rettighetsbeskytte den i alle land. Er den rettighetsbeskyttet i Norge, så holder det. Patenter kan være et minefelt derimot, men det er en annen sak.Innad i EU er rettigheter i langt større grad sentrert rundt organisasjoner som på vegne av medlemslandene sørger for å ivaretar disse landenes interesser for kopibeskyttet materiale. Selv om Netflix må betale for en region betyr det ikke nødvendigvis at de MÅ vise det heller. De vil kanskje gjøre det, men ikke nødvendigvis. Så kom gjerne ut av din egen boble du. Tror heller vi kan være enige om at det uanset er feil at politikere i alt for dyre dresser skal sitte å bestemme hva alle skal se på Netflix, for på det punktet er vi nok enige i. Selv om vi ikke er enige i at en fortsatt har mulighet til å velge hva en vil se ut i fra utvalget som tilbys. For her virker det som om du tror at du må se det som tilbys, selv om du da må kanskje se en dårlig europeisk serie i fremtiden, fremfor en japansk serie av høy kvalitet eller hva det enn måtte være. For der er vi tydeligvis veldig uenige. Du kaller fri vilje til å velge selv hva du vil se av utvalget på Netflix for en "kulturboble", som jeg må se å komme meg ut av. Jeg kaller din holdning om at du blir tvunget til å se på det som tilbys, og som du ikke ønsker for en like stor "boble", som du burde komme deg ut av. Bunnlnja er nok at vi aldri blir enige... lykke til med å fortsette å lese lovverk Oioioi, den klassiske "Jeg forstår ikke at digitale og fysiske medier er forksjellige"-tankegeangen. Det er kostnader med å trykke bøker og kjøre dem ut. Det er ikke de samme kostnadene ved å tillate strømming av innhold de eier rettighetene til. Prolemet her er at du ikke forstår at det er kostnader med å kjøpe rettighetene slik at de skal ha 30-40% europeisk innhold. Eller så er problemet at du ikke vil forstå det. Hvorfor ikke la populariteten og kvaliteten bestemme hva Netflix tilbyr? Hvorfor skal det styres av politikere? Jeg har ikke sagt at noen tvinger meg til å se på seriene jeg ikke liker, men EU vil tvinge Netflix til å enten legge til flere programmer og da øke driftskostnader. Ja det koster å kjøpe rettigheter. En måte er å redusere innhold fra land utenfor Europa slik at det er lettere å fylle kvota - altså fjerne amerikanske, kinesiske japanske osv. serier som de har. Ellers må de bruke mer penger på å kjøpe inn nytt innhold, slik at prisen øker. Jeg har aldri påstått at noen tvinger meg til å se serier, hvorfor kommer du tilbake til dette hele tiden? Jeg har sagt at det å tvinge strømmetjenestene til å tilby en viss prosent med europeisk innhold kan ha negative konsekvenser for brukerne. Jeg anklager deg for å sitte fast i en kulturboble fordi du ikke kan se at det finnes noen negative sider med dette selv om du får grunnene presentert foran deg. Netflix bør styres av hva brukerne vil ha, det er kjempefint om Netflix lager rom for å ta in gode europeiske serier, men det at de skal tvinges til å ta inn et gitt antall serier fordi det er lovbestemt er feil vei å gå. Rettighetsinnehavere fortjener ikke å tjene mer penger fordi de kan legge press på politikere, de fortjener det fordi de lager godt innhold som de kan selge til tilbydere som Netflix, Viaplay og HBO. Det er dette du sier deg så sterkt uenig i. Du kan ikke være uenig med fakta. Jorda fortsetter å være rund og gå rundt sola selv om vi har flat-earthers, rettigheter fortsetter å koste penger selv om du ikke vil innrømme det og fysiske og digitale former for media er ulike. 1 Lenke til kommentar
LaKilla Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 .... Bunnlnja er nok at vi aldri blir enige... lykke til med å fortsette å lese lovverk Oioioi, den klassiske "Jeg forstår ikke at digitale og fysiske medier er forksjellige"-tankegeangen. Det er kostnader med å trykke bøker og kjøre dem ut. Det er ikke de samme kostnadene ved å tillate strømming av innhold de eier rettighetene til. Oioioi, den klassiske, "Jeg forstår ikke rettigheter med et eksmpel, med mindre det presenteres i eksakte sammenheng, selv om det egentlig er det samme, men det forstår jeg ikke"-tankegangen. Rettigheter er rettigheter. Enten det er fysiske eller digitale medier. I Norge har vi for eksempel Tono og Gramo som håndterer dette på henholdvis streaming/video og lyd. De representerer også utenlandske "broder/søster"-organisasjoner. Det vil si at dersom du vil holde en konsert, er det disse du forholder deg til. Dermed slipper du å ha kontakt med flere lands rettighetsorganisasjoner. Du betaler da til Tono/Gramo (litt avhengig av om det er en konsert som kun avholdes lokalt [begrenset] eller om det streames). Du betaler enten for antall solgte billetter (og her kommer du dessverre til å kjøre deg fast nok en gang, fordi du enten ikke vil eller kan forstå sammenhengen, så vi er nok like tette i skallen begge to). Hvis konserten streames, så betaler du for antall visninger. Her kommer også C L U E T, det er ikke fjernt å tenke at Netflix må betale for antall visninger. Hvis "ingen" ser det nye inholdet, så blir det ingen flere kroner på rettighetsorganisasjonene. Det er riktignok også en 50/50 sjanse for at Netflix inngår en eller annen forhåndsavtale på antal visninger, og her kan det jo skjære seg eller ende med at inhold fjernes eller at abonnementkostnadene kan øke. Men det er ikke gitt at det vil skje. Jeg jobber dessverre ikke i Netflix, og det gjør neppe du heller, så hvilken modell de bruker er vanskelig å si helt eksakt. Prolemet her er at du ikke forstår at det er kostnader med å kjøpe rettighetene slik at de skal ha 30-40% europeisk innhold. Eller så er problemet at du ikke vil forstå det. Problemet er at du ikke vil forstå at det ikke fungerer slik at du nødvendigvis betaler X USD per land per serie/film du ønsker å streame gjennom en tjeneste. Det styres normalt av antal visninger. I allefall gjelder det alle andre, som f.eks. YouTube, Facebook, Twitch, NRK nett-tv (det er derfor innhold som vises på NRK nett-tv som IKKE er produsert av NRK kun er tilgjengelig i en veldig begrenset periode. Dette er innhold de har kjøpt inn til kanalen, og som de ikke eier rettighetene til) etc. Det er få grunner til å tro at Netflix, HBO og andre særbehandles her til det dårligere. Hvorfor ikke la populariteten og kvaliteten bestemme hva Netflix tilbyr? Hvorfor skal det styres av politikere? Jeg har ikke sagt at noen tvinger meg til å se på seriene jeg ikke liker, men EU vil tvinge Netflix til å enten legge til flere programmer og da øke driftskostnader. Ja det koster å kjøpe rettigheter. En måte er å redusere innhold fra land utenfor Europa slik at det er lettere å fylle kvota - altså fjerne amerikanske, kinesiske japanske osv. serier som de har. Ellers må de bruke mer penger på å kjøpe inn nytt innhold, slik at prisen øker. Jeg har aldri påstått at noen tvinger meg til å se serier, hvorfor kommer du tilbake til dette hele tiden? Jeg har sagt at det å tvinge strømmetjenestene til å tilby en viss prosent med europeisk innhold kan ha negative konsekvenser for brukerne. Så hva er egentlig greia? Jeg har heller aldri sagt at jeg syntes det er topp at politikerne i EU bestemmer hva vi skal se. Men den meningen forsøker du å "putte i munnen på meg" igjen og igjen. Hvorfor gjør du det? Her tror jeg nok at vi egentlig er enige, for jeg har heller aldri sagt at jeg syntes at det er fint at politikerne i EU skal bestemme hva som skal streames. Det er jo klart at det bør være brukerstyrt. Men når det er sagt, så er det helt greit for meg om det vises europeiske produksjoner også. Men det må jo være av en viss kvalitet. Men samtidig hvem av oss kan ene og alene si hva som er bra kvalitet og ikke? Ingen, og det er ganske enkelt der jeg mener at man som forbruker av Netflix har en viss påvirkningskraft. Er noe etter ditt sin rævva, så lar du være å se på det. Kanskje gjør Netflix en tjeneste å gi filmen/serien en tommel ned også. Ikke verre enn det. Hvis mange nok gjør det, så får du forhåpentligvis noe bedre. Jeg anklager deg for å sitte fast i en kulturboble fordi du ikke kan se at det finnes noen negative sider med dette selv om du får grunnene presentert foran deg. Netflix bør styres av hva brukerne vil ha, det er kjempefint om Netflix lager rom for å ta in gode europeiske serier, men det at de skal tvinges til å ta inn et gitt antall serier fordi det er lovbestemt er feil vei å gå. Rettighetsinnehavere fortjener ikke å tjene mer penger fordi de kan legge press på politikere, de fortjener det fordi de lager godt innhold som de kan selge til tilbydere som Netflix, Viaplay og HBO. Det er dette du sier deg så sterkt uenig i. Jeg har vel aldri sagt: "YES, endelig noe positivt. Bra jobba EU. Dette har vi ventet lenge på!"... For det har jeg aldri sagt. Jeg kommenterte innledningsvis til at dersom man har innhold man ikke forstår språket på, så kan man velge teksting/dubbing. Det er et reelt alternativ. Da var det en eller annen (husker ikke om det var deg eller noen andre), som mente at det er ikke aktuelt, fordi en da må lese dialog i bunnen av skjermen, og da ikke får med seg filmen. Det i seg selv er et greit nok argument. Jeg poengterte da på nytt at folk er forskjellige, og at selv om jeg personlig klarer fint å få med meg både filmen og se underteksten, så behøver selvsagt det ikke gjelde alle. Folk er forskjellige. Da skrev jeg at en mulighet er jo å bare la være å se innholdet også. Ingen som blir tvunget til å se noe som helst. Igjen er det stor grunn til å tro at Netflix må betale en viss lisens per visning. Hvis innhold ikke blir sett, så er det heller ingen kostnader. Selvsagt er det beste at forbrukerne får bestemme, og ikke politikerne. Det har jeg aldri vært uenig i. Samtidig sitter vi ikke som den o store skaper å kan diktere EU. Da kan en løsning være å enten si opp Netflix og andre strømmetjenester, eller boikotte det innholdet de prakker på oss. Med andre ord la være å se det. Du kan ikke være uenig med fakta. Jorda fortsetter å være rund og gå rundt sola selv om vi har flat-earthers, rettigheter fortsetter å koste penger selv om du ikke vil innrømme det og fysiske og digitale former for media er ulike. Jeg beklager at jeg snakket generelt om rettigheter, og at jeg ikke begynte med å gi deg en avhandling om Tono og Gramo og hvordan dette med rettigheter fungerer også for digitale medier. Forlaget jeg jobber i gir også ut e-bøker, noe som er et digitalt medium. Det er liknende bestemmelser der. Jeg beklager at tanken ikke slo meg at du ville forstå at bøker også selges og utgis digitalt i dag. For meg er en bok en bok, uavhengig om den gis ut i papirform eller digitalt. Jeg beklager at jeg ikke pressiserte det. Jeg beklager også at vi ikke kan være enige om at vi er uenige, og for å ikke falle for fristelsen til å starte 3.verdenskrig, hvilket hadde vært interessant på mange måter. Så legger jeg debatten død for min del. Konklusjonen er (punktvis oppsummert): - Det er ikke nødvendigvis positivt at EU-politikerne skal bestemme hva som skal ses i Europa. Hvert land eller hver bruker burde kunne komme med ønsker selv om hva som er ok fordelingsnøkkel på "lokalt"-innhold og utenforstående innhold. - Hvis EU får det som de vil til syvende og sist, er det mulig å la være å se på det innholdet man ikke ønsker. - I Norge fungerer rettigheter og lisensiering på den måten at arrangør eller streamingforetak betaler for antall biletter (fysiske arrangementer, som for eksempel konserter og festivaler) eller antall visninger (som for eksempel streaming på YouTube, Facebook etc). Det er etter min erfaring (har vært med i stab på noen slike arrangementer), slik det ser ut til å fungere nedover på kontigentet også (ha jobbet med en del stabmedlemmer fra og i andre land). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Det er helt greit at du liker tyske serier, og jeg liker amerikanse serier. Hvorfor mener du at jeg skal betale for seriene dine igjen? Ikke det som var poenget. Poenget er at Fritz i Seefeld har like stor rett (eller like liten) til å få innhold på sitt språk som du har rett til å få dine amerikanske serier. Og hvorfor skal jeg betale for dine amerikanske serier, det er jo faktisk det jeg gjør. Så lenge Netflix ikke kan lage "løsning" for hver enkelt kunde - så har faktisk hver enkelt kunde like stor rett til de han ønsker teoretisk sett når han betaler. Nå er dog Netflix en privat aktør - og gjør således akkurat som de vil. Dog har EU og andre myndigheter full rett til å sette de vilkårene en aktør skal eksistere under. Så velger aktøren selv om han vil selge under de vilkårene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Altså det er jo fint at det produseres fransk, spansk og polsk underholdning. Helt topp, spesielt for de som behersker språket eller ønsker å lære språket. Men det er jo ikke slik at Netflix har monopol på underholdning. I Norge har vi jo gode gamle krinken som gir oss timer med kvalitets-underholdning hvert år. Og vi kan også streame fra krinken. Og slik er det jo i alle andre land også. At man skal tvinge inn produksjoner fra EU i katalogen til Netflix har jeg absolutt null forståelse for. Nå tror jeg du undervurderer våre europeiske brødre og søstre kraftig, for det virker som du ikke tror at engelsk er gangbar mynt i resten av EU og at det er kun vi her i det kalde nord som har lært oss engelsk som fremmedspråk. Om franskmenn eller tyskere ønsker ennå mer streaming av egenprodusert underholdning så får de jo bare starte opp en ny streamingtjeneste. Så kan de boltre seg døgnet rundt i lokalprodusert kortreist underholdning med lavt til nøytralt karbonavtrykk. Eller om EU av politiske årsaker ønsker å skape en motvekt mot engelskspråkelig underholdning så får EU åpne lommeboken og gi mer støtte til utvikling av egen plattform for streaming og klinke til med økte rammer til kultur og underholdning. Det er ikke opp til EU å tvinge inn EU produsert innhold på Netflix. Faktisk er engelsknivået i Norge og Norden himmelhøyt over det det er i store deler av Europa. Spanjoler, italiener og franskmenn er notorisk dårlige, tyskere etc noe bedre. Nederlendere er bra. Til og med forholdsvis unge folk i Frankrike og Spania er dårlige i engelsk. Jeg har heller ikke sagt at jeg synes det nødvendigvis er en bra ide at EU setter krav til lokalprodusert innhold. Men når man som du sier det er en dårlig ide på bakgrunn av din oppfattelse av språk og hvilke serier du kan se på - ja da er du etter min mening arrogant. Hadde du skrevet at du ikke synes det er rett at myndigheter skal bestemme katalogene - ja det er faktisk greitt (vi er kanskje til og med enig), men slik som du opprinnelig formulerte deg så var inntrykket at nei ikke mer tysk, spansk, fransk i Netflix sine kataloger i de aktuelle EU-landene fordi det liker jeg ikke. Og da er du arrogant overfor den tyskeren som vil ha utbytte av flere tyske serier. Det kan også være at et slikt krav faktisk er nødvendig for å få en bedre katalog - i alle fall starter det en prosess.. Husk at Netflix er et amerikansk selskap - de har en tendens til å være sentrert i forhold til USA, selv om det faktisk kunne vært lønnsomt å øke andelen av f.eks lokalprodusert stoff. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Faktisk er engelsknivået i Norge og Norden himmelhøyt over det det er i store deler av Europa. Spanjoler, italiener og franskmenn er notorisk dårlige, tyskere etc noe bedre. Nederlendere er bra. Til og med forholdsvis unge folk i Frankrike og Spania er dårlige i engelsk. Jeg har heller ikke sagt at jeg synes det nødvendigvis er en bra ide at EU setter krav til lokalprodusert innhold. Men når man som du sier det er en dårlig ide på bakgrunn av din oppfattelse av språk og hvilke serier du kan se på - ja da er du etter min mening arrogant. Hadde du skrevet at du ikke synes det er rett at myndigheter skal bestemme katalogene - ja det er faktisk greitt (vi er kanskje til og med enig), men slik som du opprinnelig formulerte deg så var inntrykket at nei ikke mer tysk, spansk, fransk i Netflix sine kataloger i de aktuelle EU-landene fordi det liker jeg ikke. Og da er du arrogant overfor den tyskeren som vil ha utbytte av flere tyske serier. Det kan også være at et slikt krav faktisk er nødvendig for å få en bedre katalog - i alle fall starter det en prosess.. Husk at Netflix er et amerikansk selskap - de har en tendens til å være sentrert i forhold til USA, selv om det faktisk kunne vært lønnsomt å øke andelen av f.eks lokalprodusert stoff. I de store linjene er vi nok enige. Innledningsvis i denne tråden så sa jeg vel i klartekst at dette gjaldt meg og mine behov, og jeg ikke fikser mer innhold fra EU grunnet mine mangelfulle språkkunnskaper. Senere i tråden gikk jeg ikke like grundig til verks da jeg regnet med at det var underforstått at dette gjaldt med personlig. Var jo også derfor jeg skrev at jeg ikke tror jeg orker å betale for netflix mer om dette skjer. Det er jo helt flott at alle får underholdning på sitt språk, og det er jeg heller ikke uenig i. Vi har jo vår norden. Det jeg reagerte aller mest på var den at EU faktisk vil presse inn produksjoner fra EU i katalogen til et privat selskap fra USA. Da føler jeg politikerne har misforstått sitt mandat og utøver en temmelig tvilsom politikk. For det er jo i bunn og grunn å indirekte gi støtte til europeiske produksjonsselskaper slik at de blir forfordelt i forhold til andre. Produseres det god nok kvalitet så vil det nok komme også på internasjonale streaming plattformer helt uten politisk press eller politisk tvang. For egen del så seiler Netflix uansett ganske snart sin siste reise. For det er begrenset hvor mange streame tjenester jeg orker å betale for. Syntes utvalget på Netflix var bedre før. Da var det gjerne komplette serier, filmer som kommer ut i flere deler var også stort sett tilgjengelig på Netflix. Nå er det mer lotto, kanskje ligger kun toern ute. Men ikke ener'n. Eller bare treern. Jeg må jo si at det er merkelig at det ikke finnes en "spotify" for film og serier. En som har alt. Alle sesonger og som ikke dropper avtaler støtt og stadig slik at man plutselig ikke kan se sine klassikere. Den type tjeneste ville jeg fort betalt kanskje 4-500 kr måneden for. Men skikkelig audio kanskje ennå en hundrings eller to. Om de hadde hatt en solid og stabil back katalog som ikke dropper titler så kunne jeg tilogmed levd med at det tar litt tid å få det aller nyeste. Feks at de venter til etter kino-rundene. Men ingen vil jo ha mine penger, og jeg er jo ikke alene. Det er svært mange andre som også har ventet på noe slikt i lang lang tid og som villig åpner lommebok om en slik tjeneste noen gang ser dagens lys. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Yess! Dette blir bra. Er så lei av den amerikanske møkka på Netflix og ser for det meste bare på ting fra resten av verden. Oss uten kviser vil gjerne ha det og spansk, japansk, kinesisk, svensk, finsk, dansk, nederlandsk, persisk osv også :-) "Oss uten" Du bør lære deg norsk før du begynner å flørte med andre språk Endret 4. oktober 2018 av Slettet+132 Lenke til kommentar
nosync Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Betyr dette at NRK skal presse seg inn og da kreve lisens av Netflix kunder??? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Hvordan i alle dager tror EU at dette skal gjennomføres da?Der er bare to alternativer. Enten blir et land som f.eks Estland eller Malta påtvunget vanvittige mengder greske såpeserier, ungarsk krim, polske eselfilmer og annet som de har absolutt ingen interesse av å se, med påfølgende ENORME prisøking på grunn av et monopolistisk selgers marked, eller så vil katalogen bli kuttet for utenomeuropeisk innhold for å komme ned på 30% maltesisk innhold. 30 maltesiske filmer og 70 amerikanske er fortsatt innenfor. Endret 4. oktober 2018 av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg