Gå til innhold

Ny elbilrekord: Nesten halvparten av alle solgte biler i september var elbiler


Anbefalte innlegg

Det er vell liten tvil om at de kommer til å selge godt her hjemme hvor både model S og X er på topp 10 listene over solgte biler til stadighet. 

Eg trur dei kjem til å selje godt, men S og X er kanskje ikkje den beste indikatoren sidan det er bilar som er minst dobbelt så dyre. Det har vore lite konkurranse i det dyre segmentet, mens i 3-400k-klassen har Leaf vore med ei stund, samt at det kjem fleire nye bilar her framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur dei kjem til å selje godt, men S og X er kanskje ikkje den beste indikatoren sidan det er bilar som er minst dobbelt så dyre. Det har vore lite konkurranse i det dyre segmentet, mens i 3-400k-klassen har Leaf vore med ei stund, samt at det kjem fleire nye bilar her framover.

 

Det er vell litt av poenget, en får det meste i model 3 til en langt lavere pris. Men den kan selvfølgelig ikke konkurrere med de som trenger god plass. 

Lenke til kommentar

"Model 3 selges ikke i norge."

 

Nei, ikke enda, men hva tror du skjer når model 3 blir til salgs for < 400 000 i Norge om et års tid?

400.000? Den rimeligste utgaven bør nå helst prises under 300.000,-. $35k i US + $2k i transport ganget med dollarkurs på 8 gir 296.000,- i startpris. Klart, vinterdekk må man jo ha, så litt over havner den. 

Lenke til kommentar

Leaf er vel strengt tatt ikke en konkurrent av Model 3. Kanskje hvis Leaf får bedre rekkevidde og temperaturstyring på batteriet. Men i dag er det ikke i nærheten engang.

Sjølvsagt blir den det. At Tesla er betre på fleire område betyr ikkje det at alle kjøper den. Mange kan kjøpe og eige ein Leaf i årevis utan å i det heile tatt vite om ladeproblemene til Leaf. Statistikken viser at heile 97% av all lading føregår heime (eller andre alternativ utan hurtiglading). Leaf-saken er uheldig på langturar på sommaren, men stort sett ikkje eit problem.

 

Model 3 har lengre rekkevidde, men det er fleire faktorar som spelar inn. Eg veit ikkje om neste års Leaf med 64 kWh har fått oppgitt rekkevidde, men det er den som vil konkurrere best med Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølvsagt blir den det. At Tesla er betre på fleire område betyr ikkje det at alle kjøper den. Mange kan kjøpe og eige ein Leaf i årevis utan å i det heile tatt vite om ladeproblemene til Leaf. Statistikken viser at heile 97% av all lading føregår heime (eller andre alternativ utan hurtiglading). Leaf-saken er uheldig på langturar på sommaren, men stort sett ikkje eit problem.

 

Model 3 har lengre rekkevidde, men det er fleire faktorar som spelar inn. Eg veit ikkje om neste års Leaf med 64 kWh har fått oppgitt rekkevidde, men det er den som vil konkurrere best med Model 3.

 

Jeg ser ikke hvorfor folk skulle ønske å kjøpe leaf over model 3, men det blir nok gjort. Jeg klarer dog ikke se hvorfor. 

Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige bileigarar der ute, med forskjellige behov og preferansar. Nokon likar kanskje ikkje Musk, men vil heller gå for eit eldre japansk merke.

 

Vil forresten ikkje neste års Leaf ha rekkevidde tilsvarande Model 3 med det minste batteriet? Prisane veit ein vel ikkje på verkene Model 3 eller Leaf MY19 endå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg er redd Leaf kommer til å begynne å slite når Model 3 kommer til Norge.

 

Med ett unntak: Leaf vil sannsynligvis kunne leveres raskere til kundene etter bestilling. Men det vil nok ikke vare veldig lenge. Når Tesla får opp produksjonen tilstrekkelig så vil de sannsynligvis ha kortere tid mellom bestilling og levering enn Leaf.

Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige bileigarar der ute, med forskjellige behov og preferansar. Nokon likar kanskje ikkje Musk, men vil heller gå for eit eldre japansk merke.

 

Vil forresten ikkje neste års Leaf ha rekkevidde tilsvarande Model 3 med det minste batteriet? Prisane veit ein vel ikkje på verkene Model 3 eller Leaf MY19 endå.

Selvfølgelig, fans av merket nissan og ikke fans av tesla velger nok model 3 vekk. Men selv med ny batteripakke til leaf så får en jo langt mindre til "samme" pris.

Lenke til kommentar

Leaf koster ca 300k. Modell 3 har fortsatt ikke blitt solgt billigere enn noen-og-50 tusen dollar, det blir drøye 400 tusen.

Men skal selges billigere, som er poenget her.

 

Jeg vet "dere" påstår at det ikke kommer til å skje. Men hele diskusjonen bygger på at det skjer og de konkurerer på samme prisnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...