Spetsnaz Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Rart at de som har fossilbil nær sagt aldri, eller aldri bruker den til langkjøring utenfor rekkevidden til en elbil. Og hvis de gjør det, stopper på veien. Kortkjøring på vinteren er absolutt ikke bra for fossilbiler. Å bruke fossilbil er vesentlig dyrere, og de har holdt prisutviklingen. Drivstoffet har blitt dyrere, og dyrere skal det bli. Behovet for bil har gått ned. Vi må anta at folk har innlagt strøm når de har eller vil ha bil… Du får ikke mer elektrifisert land enn Norge, så din situasjon er for anekdote å regne, og ikke noe hvermannsen merker noe av. Du siterte deg unna eksempelet som gir fossilbilen fotfeste. Det er dyrt å være fattig, fossilbilen gjør seg gjeldende der. Visstnok har man råd til en dyr nyfossilbil hvis man unektelig har råd til den nye dyre elbilen man har, men det er også slik at nordmenn tenker seg godt om når bil likevel er så kostbart. Man gjør seg ikke mer fattig enn nødvendig. Har du en eneste dugelig fordel med fossilbil som tilsier at det skal være "mange", eller "mer praktisk på det meste"? Verditap uten like. Bompenger overalt. Parkeringskostnad overalt. Sonepriskjøring. Kjøreforbud. Ingen sosiale poeng å score. Garasjen din blir full av finstøv. Mye ekstra deler som slites og kan gå istykker. Støy. Giring. Må på stadig færre stasjoner for å fylle. Koster mer. Tregt. Høyt balansepunkt. Mindre sikkert. Vedlikehold. Rust. Jeg vil si fossilbilen har mistet designhegemoniet også, ihvertfall på det som kjøpes i volum. Endret 3. oktober 2018 av Spetsnaz Lenke til kommentar
molna Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Er enig at dette beviser folk har mye penger eller at de andre elbilene ikke er i nærheten av model X. Resultatene kommer nok om noen måneder i form av nye gjeldsslaver. Tesla (DNB) gir veldig lav rente ved kjøp og øker selvsagt senere. Har Tesla selv jeg, men ville aldri kjøpt bil med lån. Lenke til kommentar
Per-H Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Listen over de 20 mest solgte bilene i Norge er nitrist lesing ! Flotte biler, og de fleste mye bedre enn alle de 20 som står på listen, blir nesten ikke solgt lengre i Norge grunnet en merkelig avgiftspolitikk. Solide biler som i de fleste tilfeller har kommet i nye versjoner nå i 2018 glimrer med sitt fravær. Jeg tenker da på biler som Audi A4, A5, A6 (sedan, allroad, stasjonsvogn). Ingen BMW, verken 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie eller 7-serie, X1, X2, X3, X4 eller X5. Heller ingen Mercedes A-klasse, B-klasse, C-klasse eller E-klasse, eller Volvo V60, XC 60 eller XC90. Nye diesel motorer i både BMW og Mercedes har nå lavere utslipp enn tilsvarende bensin motorer fra samme produsenter. Hele avgiftspolitikken i Norge må nå legges om da den er konkurransevridende og neppe i samsvar med EU's regelverk m.h.t statstøtte, subsidier eller konkurranserett. Man konkurrerer ikke lengre på like vilkår. Nye motorer med tilnærmet null utslipp diskrimineres både med hensyn til høye bompengesatser, må betale moms ved kjøp noe el. biler er fritatt. Eier må betale mye mer for parkering osv. Dette kan ikke fortsette. Alle nye biler, om de er el.bil, hybrid, bensin eller diesel må konkurrere på like vilkår og ha samme avgifter, samme mva og samme pris for bompenger og parkering. Endret 3. oktober 2018 av Per-H 1 Lenke til kommentar
Trond Noren Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Thorsen snakker jo bare om utslipp under kjøring. Når man tar med regnskapet for hvor mye CO2 det går med å produsere batteriene og ser det hele i et komplett livsløpsperspektiv blir regnestykket et helt annet. Helt meningsløst å snakke om kun rullende km når man skal snakke CO2 reduksjon Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Thorsen snakker jo bare om utslipp under kjøring. Når man tar med regnskapet for hvor mye CO2 det går med å produsere batteriene og ser det hele i et komplett livsløpsperspektiv blir regnestykket et helt annet. Helt meningsløst å snakke om kun rullende km når man skal snakke CO2 reduksjon Og han tar heller ikke for seg produksjon og transport av drivstoff... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Rart at de som har fossilbil nær sagt aldri, eller aldri bruker den til langkjøring utenfor rekkevidden til en elbil. Og hvis de gjør det, stopper på veien. Kortkjøring på vinteren er absolutt ikke bra for fossilbiler. Å bruke fossilbil er vesentlig dyrere, og de har holdt prisutviklingen. Drivstoffet har blitt dyrere, og dyrere skal det bli. Behovet for bil har gått ned. Vi må anta at folk har innlagt strøm når de har eller vil ha bil… Du får ikke mer elektrifisert land enn Norge, så din situasjon er for anekdote å regne, og ikke noe hvermannsen merker noe av. Du siterte deg unna eksempelet som gir fossilbilen fotfeste. Det er dyrt å være fattig, fossilbilen gjør seg gjeldende der. Visstnok har man råd til en dyr nyfossilbil hvis man unektelig har råd til den nye dyre elbilen man har, men det er også slik at nordmenn tenker seg godt om når bil likevel er så kostbart. Man gjør seg ikke mer fattig enn nødvendig. Har du en eneste dugelig fordel med fossilbil som tilsier at det skal være "mange", eller "mer praktisk på det meste"? Verditap uten like. - Er det ikkje verditap på ein elbil? I desse tider med mange nye elbilar på vei er det kanskje vel så stor risiko for stort verditap med ein elbil. Bompenger overalt. - Det vil elbilistar måtte betale på sikt òg. Kanskje i mindre grad, men her er det snakk om kostnad igjen. Parkeringskostnad overalt. - Når det er nok elbilar på veiane må dei òg betale. Kostnad. Sonepriskjøring. - Det veit eg ikkje kva er. Kjøreforbud. - Ingenting er innført så langt, men diesel i enkelte storbyar kan bli reellt. Den store veksten av elbilar kan derimot redusere behovet for forbod. Ingen sosiale poeng å score. - For dei som bryr seg om sånt. Garasjen din blir full av finstøv. - Alle har ikkje garasje, men kvifor blir det så mykje meir støv? Mye ekstra deler som slites og kan gå istykker. - Riktig. Igjen, kostnad. Støy - I lågare hastigheiter ja, men med nye motorar i høgare hastigheiter er det veistøy og vind som utgjer det meste av støyen. Giring - Dagens automatgir er ganske gode, men girfritt er ein fordel. Må på stadig færre stasjoner for å fylle - Er det ein bensinstasjondød eg ikkje har fått med meg? Koster mer. - Ja, som sagt, elbil har ein kostnadsfordel. Tregt. - Alt er relativt. Nyare bilar har ganske gode motorar og folk flest klarar seg fint utan dreiemomentet i ein elbil. Ikkje at det er negativt, men det er ikkje noko enorm forskjell. Høyt balansepunkt. - Om køyrestilen tilsvarar at det er eit problem, ja. Mindre sikkert. - På kva måte? Vedlikehold. - Kostnad. Rust. - Er det ikkje metall i elbilar? Eksosanlegget er veldig utsett, men sjølve motorblokka rustar ikkje. Jeg vil si fossilbilen har mistet designhegemoniet også, ihvertfall på det som kjøpes i volum. 1. Lengre rekkevidde og får ikkje like redusert rekkevidde på vinterstid. 2. Betre sikra mot kolonnekøyring. 3. Det er fleire bensinstasjonar enn ladestasjonar. 4. Det går raskare å fylle drivstoff og du risikerer ikkje å stå i kø. 5. Bilen kan stå parkert utan å tenke på om den bør ladast. 6. Du står friare til langturar rundt i landet utan å måtte legge ruta opp etter ladestasjonar. 7. For dei utan lademoglegheiter slepp du finne ladestasjonar til bruk i det daglege. 8. I dag er det veldig lite utvalg av til dømes SUV og stasjonsvogn på elbilmarknaden, to biltypar som er . Det kjem fleire i åra framover, men ikkje mykje å velje mellom akkurat no. Næraste er vel Model X og e-Niro. 9. For dei som ofte lastar bilen ned med bagasje/folk eller drar hengar vil ein redusere rekkevidda i større grad med ein elbil. Eg har ikkje tenkt å overbevise nokon om å kjøpe det eine eller andre, men det er som sagt grunnar for å ikkje kjøpe elbil. Det er mange forskjellige behov her i landet, og ein biltype fungerer ikkje for alle. Ein barnefamilie utan lademoglegheiter vil kanskje ta kostnaden med ein fossilbil mot at dei får ein bil som fungerer betre i kvardagen og krever mindre organisering. Det er ein mindre ting å tenke på i kvadragen. Med transport til barnehage, skule, fritidsaktivitetar osv. så er det ikkje vanskeleg å forstå at mange vil ha ein bil som krav minst mogleg organisering for å kunne brukast. I dag er gjerne begge foreldre i 100% jobb, og alt som kan gjere kvardagen enklare er velkomen. For mange vil det fungere fint med elbil, det er heilt opp til kva bruksområde og behov ein har. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 1. Lengre rekkevidde og får ikkje like redusert rekkevidde på vinterstid.Ja, er det nødvendig for folk flest? Nei. 2. Betre sikra mot kolonnekøyring. Ok? En kan gå tom for energi i en fossil bil under kolonnekjøring også. 3. Det er fleire bensinstasjonar enn ladestasjonar. Tja, denne er tvilsom. Det er langt flere ladepunkt for elbiler. 4. Det går raskare å fylle drivstoff og du risikerer ikkje å stå i kø. Kommer an på bruken, for min del tar det lengre tid å fylle drivstoff. 5. Bilen kan stå parkert utan å tenke på om den bør ladast. Det kan en elbil også, men en må gjerne lade når en henter den igjen. 6. Du står friare til langturar rundt i landet utan å måtte legge ruta opp etter ladestasjonar. Hvilken rute kan en ikke ta med elbil? 7. For dei utan lademoglegheiter slepp du finne ladestasjonar til bruk i det daglege. Daglig lading er unødvendig for de aller fleste, og man trenger ikke "finne ladestasjoner". 8. I dag er det veldig lite utvalg av til dømes SUV og stasjonsvogn på elbilmarknaden, to biltypar som er . Det kjem fleire i åra framover, men ikkje mykje å velje mellom akkurat no. Næraste er vel Model X og e-Niro. Helt enig i denne, blir heldigvis bedre de kommende årene. 9. For dei som ofte lastar bilen ned med bagasje/folk eller drar hengar vil ein redusere rekkevidda i større grad med ein elbil. Eg har ikkje tenkt å overbevise nokon om å kjøpe det eine eller andre, men det er som sagt grunnar for å ikkje kjøpe elbil. Det er mange forskjellige behov her i landet, og ein biltype fungerer ikkje for alle. Ein barnefamilie utan lademoglegheiter vil kanskje ta kostnaden med ein fossilbil mot at dei får ein bil som fungerer betre i kvardagen og krever mindre organisering. Det er ein mindre ting å tenke på i kvadragen. Med transport til barnehage, skule, fritidsaktivitetar osv. så er det ikkje vanskeleg å forstå at mange vil ha ein bil som krav minst mogleg organisering for å kunne brukast. I dag er gjerne begge foreldre i 100% jobb, og alt som kan gjere kvardagen enklare er velkomen. For mange vil det fungere fint med elbil, det er heilt opp til kva bruksområde og behov ein har. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 1. Lengre rekkevidde og får ikkje like redusert rekkevidde på vinterstid.Ja, er det nødvendig for folk flest? Nei. 2. Betre sikra mot kolonnekøyring. Ok? En kan gå tom for energi i en fossil bil under kolonnekjøring også. 3. Det er fleire bensinstasjonar enn ladestasjonar. Tja, denne er tvilsom. Det er langt flere ladepunkt for elbiler. 4. Det går raskare å fylle drivstoff og du risikerer ikkje å stå i kø. Kommer an på bruken, for min del tar det lengre tid å fylle drivstoff. 5. Bilen kan stå parkert utan å tenke på om den bør ladast. Det kan en elbil også, men en må gjerne lade når en henter den igjen. 6. Du står friare til langturar rundt i landet utan å måtte legge ruta opp etter ladestasjonar. Hvilken rute kan en ikke ta med elbil? 7. For dei utan lademoglegheiter slepp du finne ladestasjonar til bruk i det daglege. Daglig lading er unødvendig for de aller fleste, og man trenger ikke "finne ladestasjoner". 8. I dag er det veldig lite utvalg av til dømes SUV og stasjonsvogn på elbilmarknaden, to biltypar som er . Det kjem fleire i åra framover, men ikkje mykje å velje mellom akkurat no. Næraste er vel Model X og e-Niro. Helt enig i denne, blir heldigvis bedre de kommende årene. 9. For dei som ofte lastar bilen ned med bagasje/folk eller drar hengar vil ein redusere rekkevidda i større grad med ein elbil. 1. Eg har ikkje sagt at dette gjeld folk flest, men at det finnes mange som det er aktuelt for, og at elbilar ikkje er det som fungerer best for alle, sjølv om enkelte her inne påstår det. 2. Det kan du, men du har meir rekkevidde på ein fossilbil og mindre av energien går med til oppvarming av kabinen. 3. Om det er fleire enkeltpunkt veit eg ikkje, men korleis er dei fordelt på det lange landet? 4. Med ladepunkt heime er nok det riktig, men det er det ikkje alle som har. Igjen, eg seier ikkje at dette stemmer for alle. 5. Som var poenget mitt. 6. Du kan sikkert ta dei fleste, men om du har ein Leaf på vinterstid med ungar og bagasje så må du legge opp til lading ganske ofte. Lengre nord i landet blir det kanskje vanskeleg å i det heile tatt nå fram. 7. "Finne" som i å køyre til og lade. Mest aktuelt for dei utan lading heime. Med ein Tesla og det største batteriet går mangt lettare enn mange andre bilar med kortare rekkevidde, men då er det òg ein større investering. Ein Model X med 100 kwh-batteri blir ein ganske stor investering for dei som vil ha plass til barnevogn, hundebur eller noko sånt. Kia Niro har vel rundt 430 liter bagasjerom, som er betydeleg mindre enn enkelte stasjonsvogner og SUV-er. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 3. Om det er fleire enkeltpunkt veit eg ikkje, men korleis er dei fordelt på det lange landet? Se rundt deg, jeg tipper du ser minst to i nær omkrets i rommet du befinner deg i 4. Med ladepunkt heime er nok det riktig, men det er det ikkje alle som har. Igjen, eg seier ikkje at dette stemmer for alle. Det gjør ikke jeg heller, trenger forøvrig ikke lade hjemme heller. En kan lade andre plasser hvor en bruker tiden på annet. Jobb, trening/aktivitet, shopping/dagligvare handel osv. Handler om å bruke tiden sin effektivt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Se rundt deg, jeg tipper du ser minst to i nær omkrets i rommet du befinner deg i Det gjør ikke jeg heller, trenger forøvrig ikke lade hjemme heller. En kan lade andre plasser hvor en bruker tiden på annet. Jobb, trening/aktivitet, shopping/dagligvare handel osv. Handler om å bruke tiden sin effektivt. Eg har mange stikkontaktar i rommet, men ingen kan brukast til å lada bilen min. Ikkje er det eigen kurs med riktig sikring og i tillegg står bilen nokre hundre meter i luftlinje unna. Du treng ikkje lada heime. Dine bruksområder og dine metodar fungerer veldig godt for deg. Det betyr ikkje at det som fungerer for deg er akuelt for alle andre. Det er ikkje alle som har ladestasjon på nærbutikken eller jobben sin. Handler om å bruke tiden sin effektivt. Akkurat! Og for mange vil dei få meir ut av tida ved å ha ein fossilbil. Endret 3. oktober 2018 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Eg har mange stikkontaktar i rommet, men ingen kan brukast til å lada bilen min. Ikkje er det eigen kurs med riktig sikring og i tillegg står bilen nokre hundre meter i luftlinje unna. Poenget var at det er uendelig med lademuligheter for en elbil, den kan lade "overalt". Det er ikke slike krav til nødlading, man kan til og med bruke skjøteledning. Du treng ikkje lada heime. Dine bruksområder og dine metodar fungerer veldig godt for deg. Det betyr ikkje at det som fungerer for deg er akuelt for alle andre. Det er ikkje alle som har ladestasjon på nærbutikken eller jobben sin. Jeg har heller aldri påstått noe slik.. Akkurat! Og for mange vil dei få meir ut av tida ved å ha ein fossilbil. Sannsynligvis er det omvendt, om en regner på det. Men det er typisk tankemåte, det er helt klart. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Poenget var at det er uendelig med lademuligheter for en elbil, den kan lade "overalt". Det er ikke slike krav til nødlading, man kan til og med bruke skjøteledning. Jodå, men då tar det ganske lang tid å fylle opp igjen. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Råkjørt i 130? Så mange norske teslaer nede på autobahn tidligere i år, de fleste lå og hypermilet i 130. Jeg vet hvertfall med meg selv at hadde bilen klart å ligge i 200-220 over lengre tid så hadde jeg glatt kjørt så fort, noe vi også gjorde med ice bilen vi kjørte. Og jeg hadde nok holdt meg til maks 130km/t uansett type bil, da dette er maks anbefalt hastighet på Autobahn. Å kjøre noe raskere over tid synes jeg også er ganske slitsomt. Så vi har alle forskjellige preferanser. Skulle jeg "hypermilet" hadde jeg selvsagt lagt meg bak en lastebil i 90 med ACC-avstanden på 1. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Resultatene kommer nok om noen måneder i form av nye gjeldsslaver. Tesla (DNB) gir veldig lav rente ved kjøp og øker selvsagt senere. Har Tesla selv jeg, men ville aldri kjøpt bil med lån. Hvorfor blir de gjeldsslaver? Renta er jo lavere enn lønnsveksten. Ikke glem fradrag på skatten osv. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Hele avgiftspolitikken i Norge må nå legges om da den er konkurransevridende og neppe i samsvar med EU's regelverk m.h.t statstøtte, subsidier eller konkurranserett. Man konkurrerer ikke lengre på like vilkår. Nye motorer med tilnærmet null utslipp diskrimineres både med hensyn til høye bompengesatser, må betale moms ved kjøp noe el. biler er fritatt. Eier må betale mye mer for parkering osv. Dette kan ikke fortsette. Alle nye biler, om de er el.bil, hybrid, bensin eller diesel må konkurrere på like vilkår og ha samme avgifter, samme mva og samme pris for bompenger og parkering. Hvilke motorer har tilnærmet null utslipp? Ja, hvis du baserer deg på jukset til bilprodusentene har de kanskje i teorien litt lavere utslippstall, men det måtte de jo jukse seg til. Fossilbiler kommer ikke i nærheten av elbiler på lave utslipp, og det er ønskelig å erstatte alle fossilbiler med elbiler. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Siteringssystemet er endret, ble litt rot. Verditap uten like. - Er det ikkje verditap på ein elbil? I desse tider med mange nye elbilar på vei er det kanskje vel så stor risiko for stort verditap med ein elbil. / Akkurat derfor. Folk vil ikke ha nye fossilbiler, og det vil gjøre seg gjeldende på bruktmarkedet også i økende grad. Bompenger overalt. - Det vil elbilistar måtte betale på sikt òg. Kanskje i mindre grad, men her er det snakk om kostnad igjen. / Mindre kostnad altså, https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977 Parkeringskostnad overalt. - Når det er nok elbilar på veiane må dei òg betale. Kostnad. / Mindre kostnad Sonepriskjøring. - Det veit eg ikkje kva er. / Det er når man ønsker å kjøre inn i sentrumsnære strøk, som for eksempel London har, det gjør forskjell på biltype, slik det virker som avgiftene i lenken ovenfor gjør også. Kjøreforbud. - Ingenting er innført så langt, men diesel i enkelte storbyar kan bli reellt. Den store veksten av elbilar kan derimot redusere behovet for forbod. / Feil, med mindre du synes bot på 1500 kr er legitimt å betale per passering http://bymag.no/2017/01/dieselforbud-i-bergen Ingen sosiale poeng å score. - For dei som bryr seg om sånt. / Folk altså. Garasjen din blir full av finstøv. - Alle har ikkje garasje, men kvifor blir det så mykje meir støv? / Fordi en forbrenningsmotor slipper ut fin-partikler og større. Forskningsresultater viser forhøyede alzheimersforekomster hvis man bor mindre enn 150meter fra vei, x antall nordmenn dør som følge av luftveisskader hvert år som følge av biltrafikk, osv. osv. Mye ekstra deler som slites og kan gå istykker. - Riktig. Igjen, kostnad. / Nei, faktisk en forskjell i konstruksjon. Belter, pumper, dieselvarmere osv. Da må man bruke tid på verksted, fikse ting selv, osv. Sistnevnte er dagens forbrenningsbiler ikke myntet på. Støy - I lågare hastigheiter ja, men med nye motorar i høgare hastigheiter er det veistøy og vind som utgjer det meste av støyen. / Nei. Du sammenligner dessuten forbrenningsmotor med forbrenningsmotor i lav hastighet. Giring - Dagens automatgir er ganske gode, men girfritt er ein fordel. / Nei, de tar ikke hensyn til det som er ganske arbitrær elevasjon her i landet, det får man ikke til med mindre bilen vet hvor den er, og det gjør den ikke. Man vil alltid klare bedre tilpasning hvis man girer selv eller uten. Må på stadig færre stasjoner for å fylle - Er det ein bensinstasjondød eg ikkje har fått med meg? / Ja, det har gått deg hus forbi. Hvis du tenker 10, 15, 20, år tilbake osv, var det laaaangt flere. Når folk ikke kjøper forbrenningsmotorer, hverken til gressklipping eller annet, så blir enda færre stasjoner. Koster mer. - Ja, som sagt, elbil har ein kostnadsfordel. / Vi bor i Norge, tror du det vil holde seg på samme nivå, eller tror du det vil bli dyrere å kjøre fossilbil? Min spådom er at når det jevner seg mer ut på rene avgifter, så vil de skrus kraftig opp for alt som ikke er veteranbiler. Tregt. - Alt er relativt. Nyare bilar har ganske gode motorar og folk flest klarar seg fint utan dreiemomentet i ein elbil. Ikkje at det er negativt, men det er ikkje noko enorm forskjell. / Det er en enorm forskjell. Alt av sportsbil blir latterliggjort, og det selges det en del av. Man klarer seg uten profftights til jogging også, men se hvilke valg folk tar. Høyt balansepunkt. - Om køyrestilen tilsvarar at det er eit problem, ja. / Det har også med sikkerhet å gjøre. Det virker som om du tenker at bil bare er A - B, på like vilkår, når det faktisk spiller en rolle hvordan de oppfører seg. Mindre sikkert. - På kva måte? / Foregående, samt at man har færre branner. Vedlikehold. - Kostnad. / Nei, du må bytte olje osv., det tar tid. Rust. - Er det ikkje metall i elbilar? Eksosanlegget er veldig utsett, men sjølve motorblokka rustar ikkje. / Mange av dem lages i aluminium fordi de konkurrerer mot stålprodusenter i forssilbransjen. Vi salter i Norge. Hardt. (Ikke er jeg tilhenger av dette, men sånn er nå tingenes tilstand. I favør av noe som ikke har eksos i rustfritt osv.) Jeg vil si fossilbilen har mistet designhegemoniet også, ihvertfall på det som kjøpes i volum. / Her kom du ikke med noe argument, jeg antar at salgsstatistikken får seg et nytt byks når model 3 kommer, den ser veldig fin ut til prisen. 1. Eg har ikkje sagt at dette gjeld folk flest, men at det finnes mange som det er aktuelt for, og at elbilar ikkje er det som fungerer best for alle, sjølv om enkelte her inne påstår det. / Du sa det som oftest var mer praktisk, noe du har til gode å gjøre annet enn påstå. Vi diskuterer salgsstatistikk "der ute". Verdensrekord, og ~46+ % er ikke noe å kimse av. 2. Det kan du, men du har meir rekkevidde på ein fossilbil og mindre av energien går med til oppvarming av kabinen. / Man sliter tennplugger hvis man skal stoppe opp hele tiden, regner med det var det det ble siktet til. Hvis man kjører bak noen må man bytte filter hvis de har forbrenningsmotor, samt at veistøvet virvles opp. 3. Om det er fleire enkeltpunkt veit eg ikkje, men korleis er dei fordelt på det lange landet? Kom deg ut av illusjonen om at man må på ladestasjon for å lade. Vanlig stikkontakt fungerer over natta. Det er forresten langt flere ladestasjoner enn bensinstasjoner. 4. Med ladepunkt heime er nok det riktig, men det er det ikkje alle som har. Igjen, eg seier ikkje at dette stemmer for alle. Innlagt strøm er vanlig. Det koster ikke allverden å få lagt opp til hurtiglading. Alt avhengig av bil, er dette en kostnad som folk tar for å slippe å dra på stasjon. Fordi det er praktisk. 5. Som var poenget mitt. / Merkelig poeng. Å langtidslagre fossilbil medfører skilling av bensin eller dieseldyr. Begge deler har batteri som tappes med mindre du hekter det av. 6. Du kan sikkert ta dei fleste, men om du har ein Leaf på vinterstid med ungar og bagasje så må du legge opp til lading ganske ofte. Lengre nord i landet blir det kanskje vanskeleg å i det heile tatt nå fram. / Ser ikke ut til å bekymre de mange Leaf-eierne der. Fungerer forresten fint. 7. "Finne" som i å køyre til og lade. Mest aktuelt for dei utan lading heime. Med ein Tesla og det største batteriet går mangt lettare enn mange andre bilar med kortare rekkevidde, men då er det òg ein større investering. Ein Model X med 100 kwh-batteri blir ein ganske stor investering for dei som vil ha plass til barnevogn, hundebur eller noko sånt. Kia Niro har vel rundt 430 liter bagasjerom, som er betydeleg mindre enn enkelte stasjonsvogner og SUV-er. / Hva tror du om salgsstatistikken når dette plutselig utbedrer seg? Tror du det er mange som vil ha mer å velge i, eller tror du folk med fraktbehov foretrekker fossilbil veldig mye mer enn andre? Ingenting i veien for å ha en fossilbil nr 2 med tilhengerfeste, noe du ser folk gjerne har. Før var elbil bil nr. 2. Lenke til kommentar
MsSupporter Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 "Model 3 selges ikke i norge." Nei, ikke enda, men hva tror du skjer når model 3 blir til salgs for < 400 000 i Norge om et års tid? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Jeg vet ikke, kanskje du kan fortelle meg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Jeg vet ikke, kanskje du kan fortelle meg? Det er vell liten tvil om at de kommer til å selge godt her hjemme hvor både model S og X er på topp 10 listene over solgte biler til stadighet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Tesla som merke er faktisk på 6. plass med 5.7 % markedsandel i Norge, det er jo ganske sterkt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå